Elektrifiera eller ej? - Tankar från 1961 (Elektrifiering/elektrisk drift)
Hittade några dokumentkopior vars innehåll kan ha ett visst allmänintresse vad gäller frågan om varför elektrifieringarna avstannade åren runt 1960.
Det första dokumentet är författat av Gd Upmark. Det är tydligt att han inte godkänner de "glädjekalkyler" som Elektrotekniska byrån utarbetat beträffande föreslagna elektrifieringar.
Det andra dokumentet är författat av Kmiö Billvall på distriktskansliet i Gävle. Ur detta framgår bland annat att Ekonomibyrån i sina beräkningar kommit fram till att dieseldrift Borlänge-Mora medförde såväl lägre investeringar som lägre årlig kostnad.
Noteras kan att Elektrotekniska byrån även tidigare presenterat "glädjekalkyler" för att kunna påvisa lönsamhet vid föreslagna elektrifieringar. Upprustning och nyelektrifiering på före detta MÖJ var ett exempel.
Koppelstångsloken littera Da tillkom huvudsakligen för att Elektrotekniska byrån inte kunde räkna hem lönsamhet vid elektrifiering av Ostkustbanan om denna måste kompletteras med rälsbyte. Befintlig bana medgav inte trafikering med ellok som hade tillräckliga prestanda. Därför anskaffades Da med möjlighet till ombalansering av axellasten till jämn låg belastning på 5 axlar. Boggielok med motsvarande axellast hade för dåliga prestanda.