Urspårning på EÖJ (Bana)
Det bör väl vara runt 40 år sedan den här notisen skrevs, eftersom godstrafiken på EÖJ las ned i oktober 1968. Det missöde som visas på bilden hände alltså året innan, men vet någon var det hände mer exakt?
/Jöran
av Jöran Johansson
, NÖ Småland, Friday, June 06, 2008, 09:36 (6114 dagar sedan)
Det bör väl vara runt 40 år sedan den här notisen skrevs, eftersom godstrafiken på EÖJ las ned i oktober 1968. Det missöde som visas på bilden hände alltså året innan, men vet någon var det hände mer exakt?
/Jöran
av Kurt Möller, Friday, June 06, 2008, 13:19 (6114 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Reflexion bara: Rastret i bilden är rätt grovt - vilken tidning, tro? Verkar mera 50-tal!!
av Jöran Johansson
, NÖ Småland, Friday, June 06, 2008, 16:21 (6114 dagar sedan) @ Kurt Möller
Ibland finns (del av) svaret på nära håll! När jag letade fram klippet så ser jag att jag skrivit på baksidan: [i]Expressen torsdag 26/1 -67[/i]. Så urspårningen skulle ha skett hösten 1966. Men frågan om platsen kvarstår.
/Jöran
av Jöran Johansson
, NÖ Småland, Friday, June 06, 2008, 16:30 (6114 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Ibland finns [b]hela[/b] svaret på nära håll!
När jag letade vidare i den oordnade samlingen av klipp så hittade jag ett från den 20 oktober 1966 från vad som bör ha varit Smålands-Tidningen och med samma bild som i tidigare inlägg, men större och med tätare raster. Där står att urspårningen skedde i närheten av Rappstad på mitten av sträckan Forsnäs - Österbymo. Tågsättet bestod av en finka, två ccementlastvagnar och tre tomma lastvagnar.
/Jöran
av Baloo, Friday, June 06, 2008, 16:59 (6114 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Googla lite på det där så hittar ni säkert mer. För mindre än ett år sedan såg jag nämligen en bildserie ifrån denna urspårning och där fanns även en del text, bl a kommenterades de nyfikna kossorna som skymtar i bakgrunden. Minns dessvärre inte var bildserien fanns utlagd men sökmotorer brukar ju kunna leta rätt på en hel del som bekant!
av Anders Jansson, Friday, June 06, 2008, 17:05 (6114 dagar sedan) @ Jöran Johansson
När jag åkte med på banan i februari 1967 berättade lokomotorföraren (som om jag inte minns fel hade tjänstetiteln lokomotorförare - det fanns inte så många sådana då) om en olycka där man fått ta hjälp av ingenjörstrupperna i Eksjö vid bärgningsarbetet. Bland annat skall stridsvagnsbärgare ha kommit till användning. Det bör ha varit just denna urspårning.
av Kjell Friberg, Sunday, June 08, 2008, 11:24 (6112 dagar sedan) @ Anders Jansson
Jag låg på Ing2 när detta hände och det är riktigt att de kallades ut till bärgningsarbetet. Bärgningsfordonet var Ing2-s terrängkran på Scania-chassi med 6-hjulsdrift vilka då användes vid ingenjörstruppernas tyngre lyftarbeten, alltså inte specifikt stridsvagnsbärgning vilket normalt utfördes av pansartrupperna själva med liknande fordon. Om jag minns rätt hade Ingenjörstruppernas kranar störrre arbetsområde "runt sig" än pansartruppernas.
av Kurt Möller, Friday, June 06, 2008, 20:56 (6114 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Så bra!! Och FANTASTISKT vilken dålig reprokvalitet blaskorna höll såå länge...
av Granis, Monday, June 09, 2008, 08:59 (6111 dagar sedan) @ Jöran Johansson
... finns på "Historiskt om svenska järnvägar". Bl a en artikel ur [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/eoj/eoj_signalen.html]"Signalen"[/link].
/ L G