omformarstationer (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Göran, Thursday, April 07, 2011, 23:19 (4990 dagar sedan)

Var kan man hitta historik om utbyggnaden av omformarstationerna utefter järnvägarna i Sverige?

omformarstationer

av Anders_W, Friday, April 08, 2011, 08:19 (4989 dagar sedan) @ Göran

SJ gav ut en bok om Elektrifieringen av stambanorna (osäker på titeln) på 40-talet. Den kom i faksimil från något av järnvägsförlagen för bara några år sedan. Mycket läsvärd.

Edit:
Hittade den!

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Friday, April 08, 2011, 09:36 (4989 dagar sedan) @ Anders_W

SJ gav ut en bok om Elektrifieringen av stambanorna (osäker på titeln) på 40-talet. lut.Den kom i faksimil från något av järnvägsförlagen för bara några år sedan. Mycket läsvärd.

Edit:
Hittade den!

Veterligen är denna skrift enda tillgängliga historik (Fastän den är gammal,
utgiven 1932). Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.

omformarstationer

av Peter Berggren @, Friday, April 08, 2011, 10:06 (4989 dagar sedan) @ Kjell Aghult

.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.

Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.

Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Friday, April 08, 2011, 10:33 (4989 dagar sedan) @ Peter Berggren

.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.

Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.

Det förra fick jag lära mig nästan första dagen vid SJ (1967). Att inga restrik-
tioner längre fanns meddelade på förfrågan BV Försvarssektion under arbetet med Järnvägsdata 4 (Vissa omformarstationer nämns ju där). Beskedet var tillfredsställande, varför jag ej fann det behövligt att fråga efter beslutsdokument, diarienummer el.dyl.

omformarstationer

av Ola Almquist, Saturday, April 09, 2011, 00:01 (4989 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I bland har omformarstationer förekommit på vykort, bl.a. detta. För något år sedan var det en liknande bild (möjligen tagen från luften) ute på Tradera. Den var dock försedd med stämpel att vykortet inte fick försäljas (jfr texten "Frigiven av försvarsstaben" och liknande på kartor och flygfoton). Jag har för mig att vykortet blev ganska dyrt då det var av intresse för militariasamlare.

M.v.h.
Ola

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Saturday, April 09, 2011, 09:30 (4988 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den var dock försedd med stämpel att vykortet inte fick försäljas (jfr texten "Frigiven av försvarsstaben" och liknande på kartor och flygfoton).

Ja, nog rådde länge viss sekretess runt omformarstationerna. I ett s k skarpt
läge vore de ju utsatta mål.

SJ-skolans grundkompendium i Elektrisk tågdrift ca 1980 omfattade 39 sidor.
Förstås beskrivs omformarstationernas uppgift och teknik. Men de redovisas inte individuellt.

Ett enda pressbesök på nya driftcentralen beviljades under min hallsbergstid:
Av Örebro-Kuriren 1978-11-28 (Örebros mindre dagstidning, nu nedlagd). Den enda interiörbilden visar mest skiftets elmästare framför manövertavlan för hallsbergsomformaren - då i gammal teknik. Övriga omformarstationer nämns inte vid namn, bara ungefärliga formuleringar om det övervakade området.

De är nu ingen hemlighet längre efter beskedet från BV Försvar (Se tidigare i tråden). De är Sköldinge, Hallsberg, Jakobshyttan, Frövi, Avesta Krylbo, Kristinehamn, Kil och Ottebol. Kristinehamn och Ottebol var redan förut fjärrstyrda från Kil och Jakobshyttan från Hallsberg. Personalminskningen
vid centraliseringen till H. uppgick ändå till ca 15 man.

omformarstationer

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Saturday, April 09, 2011, 09:40 (4988 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hade en förteckning över samtliga omformarstationer på järnvägen daterad 1990, den försvann tyvärr vid flytten hit 2010 och tilldelades all nyanställd ombordpersonal vid SJ.

Mvh Nicke nyfiken.

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Sunday, April 10, 2011, 21:01 (4987 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ett enda pressbesök på nya driftcentralen beviljades under min hallsbergstid:
Av Örebro-Kuriren 1978-11-28

De är Sköldinge, Hallsberg, Jakobshyttan, Frövi, Avesta Krylbo, Kristinehamn, Kil och Ottebol.
vid centraliseringen till H. uppgick ändå till ca 15 man.

Reportern eller ciceronen tycks ha glömt den nionde fjärrstyrda omformarstationen, Moholm. Den var då nyinkopplad till eldriftledaren Hallsberg. Den samlade personalbesparingen blev alltså bortåt 20 man. Ingen blev uppsagd utan "övertaliga" fick gå ut i underhållsarbetet.

omformarstationer

av Peter Berggren @, Monday, April 11, 2011, 13:21 (4986 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det förra fick jag lära mig nästan första dagen vid SJ (1967). Att inga restrik-
tioner längre fanns meddelade på förfrågan BV Försvarssektion under arbetet med Järnvägsdata 4 (Vissa omformarstationer nämns ju där). Beskedet var tillfredsställande, varför jag ej fann det behövligt att fråga efter beslutsdokument, diarienummer el.dyl.

Nja, enligt BV Beredskapssektion Borlänge (strax innan Trafikverket bildades) finns sekretess kring vissa omformarstationer. Det har jag diskuterat med dem i samband med klartecken för publicering av bilder och film, samt dokumentation kring omformarstationer.

Enligt SJ/BV Försvar Stockholm (strax inne verksamheten flyttades till Borlänge) så kände de inte till varför flera omformarstationer 1996-1997 skyddsobjektsskyltades, det var stationer som inte var skyddsobjektskyltade tidigare efter nya skyddsobjektlagen 1990.

Så historiken kring hur sekretess genom åren tillämpats och konkreta källor till detta tycker jag är relevant.

omformarstationer

av Niklas B @, Friday, April 08, 2011, 16:43 (4989 dagar sedan) @ Peter Berggren

Jag har en karta (ritning): SJ Ledningsnät för elektrisk tågdrift från 1979, ritningen senast ändrad 1986. Ingenstans på den står det att den bara är för internt bruk eller liknande. Den förtecknar alla omformarstationer, driftcentraler, kopplingscentraler, zongränsbrytare samt kontaktledningstyper. Dock är detaljeringsgraden lägre än den moderna kraftförsörjningskarta som du själv länkat till från BVS:en om elektriska krav på fordon (var det väl?).

Därför är jag själv nyfiken på både ett beslut och dess upphävande. Borde inte dokumentet från "kalla krigets" tid varit märkt i så fall?

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Friday, April 08, 2011, 19:30 (4989 dagar sedan) @ Niklas B

Jag har en karta (ritning): SJ Ledningsnät för elektrisk tågdrift från 1979, ritningen senast ändrad 1986. Ingenstans på den står det att den bara är för internt bruk eller liknande.

Jag tror mig ha sett denna karta på eldriftledningen i Hallsberg.
Enligt elmästaren var den inte offentlig, då den visade totalen. Han och kollegerna torde ha fått direktiv om detta från banregionkontoret i Örebro.
"Förbudsdokumentet" har jag självklart inte i bokhyllan. Jag kan bara
redovisa hur det tillämpades i min närhet.
Vid externa studiebeskök på tlc Hallsberg fick också enbart fjb-delen beskrivas, inte driftcentralen (som fanns nära intill i samma våning).

omformarstationer

av Håkan G, Friday, April 08, 2011, 10:35 (4989 dagar sedan) @ Anders_W

Jag har ett antal ex av 'Svensk statsbaneelektrifiering år 1942' i bokhyllan. Utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen i 2000 numrerade(!) exemplar "med anledning av norra stambanans fullbordade utbyggnad för elektrisk drift".

Bland annat finns i den en sammanställning över energiomsättningen vid SJs inmatningsstationer (omformar- resp. transformatorstationer) 1940. Det finns ingen historik egentligen men kan det vara nåt ändå?

H

omformarstationer

av QZGBT5, Friday, April 08, 2011, 11:02 (4989 dagar sedan) @ Håkan G

Jag har ett antal ex av 'Svensk statsbaneelektrifiering år 1942' i bokhyllan. Utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen i 2000 numrerade(!) exemplar "med anledning av norra stambanans fullbordade utbyggnad för elektrisk drift".

Jag har nummer 60, tilldelad distriktschefen A.E. Paulson. Boken köpte jag av hans son på 1980-talet.

Dessutom har jag en bok med titeln "Statsbaneelektrifieringen under åren 1906-1931 (Bearbetning ur Statens Järnvägars Minnesskrift 1906-1931)"

/Bengt

omformarstationer

av Kjell Aghult @, Friday, April 08, 2011, 11:15 (4989 dagar sedan) @ QZGBT5

Jag har nummer 60, tilldelad distriktschefen A.E. Paulson. Boken köpte jag av hans son på 1980-talet.

Dessutom har jag en bok med titeln "Statsbaneelektrifieringen under åren 1906-1931 (Bearbetning ur Statens Järnvägars Minnesskrift 1906-1931)"

/Bengt

Dessutom finns "Lärobok i elektroteknik för Statens Järnvägars personal".
del 1, utgiven 1945. Fler delar kom veterligen aldrig ut. Den beskriver omformarstationernas teknik. Men någon tabell eller karta över dem finns
inte.

Time: 236
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 873
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1117
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2274