Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946 (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, June 29, 2011, 22:34 (4914 dagar sedan)

På Saltsjöbanan blev det ett drygt tio minuters planerat driftstopp en natt i september 1946:

[image]

Kan det ha handlat om försök med överföring av högspänd likström? Att försöket omfattade hela landet låter egendomligt. Man undrar om även den växelströmsmatade järnvägsdriften hos t ex SJ omfattades av stoppet?

Lite egendomligt att även ångloken måste förbli stillastående under de tio minuter försöket skulle pågå.

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av M Carlson, Wednesday, June 29, 2011, 22:56 (4914 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är helt riktigt att man höll på med experiment för överföring av högspänd likström. Ett flertal experiment hade utförts under 40-talet vid Vattenfall/ASEA´s jonventil-laboratorium i Trollhättan. Natten mellan 31/8 - 1/9 1946 utfördes ett nytt omfattande prov mellan elektroder placerade i havet utanför Gullmarsfjordern till LKAB´s gruva i Koskullskulle i Norrbotten! Kraften genererades av aggregat 7 i Olidans kraftstation i Trollhättan och en mängd kraftledningar fick kopplas samman för att till slut få en sammanhängande längd av 1388 km. Allmänt tågstopp rådde i Sverige, Norge och Finland under provet. Man var bl.a. orolig för påverkan på signalsystem, svagströmsanläggningar mm.

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av Peter Berggen, Thursday, June 30, 2011, 08:51 (4914 dagar sedan) @ M Carlson

Det var kul, tidigare har jag bara sett Vattenfall-dokument av händelsen. Jag frågade i Postvagnen för ca 10 år sedan om någon kände till mera. Men nu har det dykt upp ett SJ-dokument om händelsen. Trefligt.

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av J-E Hedlöf, Thursday, June 30, 2011, 10:57 (4914 dagar sedan) @ Peter Berggen

Vad blev resultatet av experimenten?

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av Peter Berggren, Thursday, June 30, 2011, 12:23 (4914 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

380 kV 3-fas 50 Hz Harsprånget-Hallsberg.

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av J-E Hedlöf, Thursday, June 30, 2011, 12:46 (4914 dagar sedan) @ Peter Berggren

380 kV 3-fas 50 Hz Harsprånget-Hallsberg.

:-D :-P ;-)

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av M Carlson, Thursday, June 30, 2011, 17:41 (4913 dagar sedan) @ Peter Berggren

Helt riktigt satsade man istället på växelströmsöverföring då likstömstekniken med jonventiler var i sin linda och inte klarade den överföringseffekt som fordrades. Elkraftförbrukningen i Sverige var vid den här tiden starkt stigande varje år och man behövde därför snabbt bestämma sig med vilken teknik kraften från "Norrlandsälvarna" skulle överföras ner till södra Sverige. Växelström ansågs mer beprövad och skulle klara de ställda kraven även om man också här ställdes inför tekniska utmaningar.
Emellertid var inte försöksverksamheten i Trollhättan bortkastad. Likströmstekniken som utvecklades kom istället att användas för bl.a. förbindelsen mellan Sverige och Gotland. För att inte tala om Kontiskan mellan Sverige och Danmark.
Kurisosa: Byggnaden som inrymde jonventil-laboratoriet finns kvar än idag och kallas alltjämt för HL1 (= Högspänd Likström 1).

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av Stefan Skoglund, Thursday, June 30, 2011, 20:56 (4913 dagar sedan) @ M Carlson

Emellertid var inte försöksverksamheten i Trollhättan bortkastad. Likströmstekniken som utvecklades kom istället att användas för bl.a. förbindelsen mellan Sverige och Gotland. För att inte tala om Kontiskan mellan Sverige och Danmark.
Kurisosa: Byggnaden som inrymde jonventil-laboratoriet finns kvar än idag och kallas alltjämt för HL1 (= Högspänd Likström 1).

Vilken byggnad är det i Thn ?
Den bör vara nära Olidan men vilkan av dem ?

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av M Carlson, Thursday, June 30, 2011, 22:57 (4913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Byggnaden ligger i direkt anslutning till 130 kV-ställverket bredvid den kraftkanal som går nära Trollhättans kyrka. Det är ett mindre rödputsat hus i "funkisstil".

Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946

av Peter Berggren, Friday, July 01, 2011, 10:47 (4913 dagar sedan) @ M Carlson

Även i Mellerud, inne på trafostationen, fanns ju helt nyligen likboden kvar från likströmsexperimenten på 1940-talet. Har nog bild på den nånstans om jag letar lite.

Likströmsexperimenten, och senare Gotlandsförbindelsen, och efterföljande likströmsöverföringar är ju en intressant del av elhistorien som inte fått nått övergripande skrivet ännu. Istället får man leta i en mångfald källor, artiklar och notiser om man vill veta mer om detta.

"Elteknisk utveckling under 100 år ,,,"

av Ulf L Eriksson @, Luleå, Thursday, June 30, 2011, 21:17 (4913 dagar sedan) @ M Carlson

För den nätfixerade som vill fördjupa sig lite lagom i elteknisk historia, kraftutvinning ur vatten, distribution av elkraft, järnvägselektrifieringens roll i detta sammanhang, lite mer detaljer om det ovan beskrivna experimentet, personalia och annat kan med fördel ta del av rubricerat dokument. Det är en skriftlig version på totalt 44 sidor av föredrag i ämnet från 2009 av "vattenfallaren" Per Norberg.
På sid 30 hittar man redogörelsen för experimentet som föranledde det inledande inlägget.

"Elteknisk utveckling under 100 år ,,,"

av Kent Lillfors @, Ale, Friday, July 01, 2011, 19:21 (4912 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Tack Ulf!

Det var både intresant och trevlig läsning!

Kent i Ale

"Elteknisk utveckling under 100 år ,,,"

av Per Norberg @, Uddevalla, Sunday, July 17, 2011, 22:40 (4896 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Tack för positivt omdöme - det värmde

Den som vill ha en uppdaterad version får gärna höra av sig till min Chalmers adress

per.norberg.snabel.chalmers.se

MVH

Per N


Time: 246
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1070
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1169
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2528