Likström genom jorden stoppade järnvägstrafiken 1946 (Elektrifiering/elektrisk drift)
Helt riktigt satsade man istället på växelströmsöverföring då likstömstekniken med jonventiler var i sin linda och inte klarade den överföringseffekt som fordrades. Elkraftförbrukningen i Sverige var vid den här tiden starkt stigande varje år och man behövde därför snabbt bestämma sig med vilken teknik kraften från "Norrlandsälvarna" skulle överföras ner till södra Sverige. Växelström ansågs mer beprövad och skulle klara de ställda kraven även om man också här ställdes inför tekniska utmaningar.
Emellertid var inte försöksverksamheten i Trollhättan bortkastad. Likströmstekniken som utvecklades kom istället att användas för bl.a. förbindelsen mellan Sverige och Gotland. För att inte tala om Kontiskan mellan Sverige och Danmark.
Kurisosa: Byggnaden som inrymde jonventil-laboratoriet finns kvar än idag och kallas alltjämt för HL1 (= Högspänd Likström 1).