Smalspår I Dalarna, forts. (Bana)
Ja, såvitt jag begriper var alla "linjer" elektrifierade men inne på DJ stod ång- och så småningom diesellok för dragkraften av praktiska skäl då det mesta av materialhanteringen sköttes - och sköts än idag - med travers.
Hur det förhöll sig inne på KP undandrar sig min bedömning men en gissning är väl att man där hade tråd över en stor del av - kanske hela nätet - för att minska brandfaran. Jag vill minnas att jag sett foton på elektrifierade spår som gick in i någon av PM-byggnaderna.
Det kan vara på sin plats att här nämna att 693 mm motsvarar 28 svenska verktum.
F. ö. är det en ganska fascinerande tanke att SSAB:s transporter på järnväg idag omfattar c:a 20% av allt gods på järnväg i Sverige (exkl. Lapplandsmalmen). Om samma förhållande skulle ha gällt säg 1950 skulle alltså 20% av den tidens järnvägsgods också ha gått på verkets smalspårsnät eftersom allt förmodligen någon gång i processen flyttades per järnväg inom verksområdet!
Olle Sundström