Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Friday, December 08, 2023, 13:14 (286 dagar sedan)

När jag har kört förbi Buddnakk på norra delen av Inlandsbanan, har tågvärdarna sagt att detta var Inlandsbanans och Sveriges, men kanske även världens minsta stationshus.

Som smått fyrkantig järnvägshistoriker på hobbynivå tillika byggnadsantikvarie och lokförare med viss erfarenhet av järnvägsbyggnader, reagerade jag på det i mina öron orimliga i påståendet men blev nyfiken på vad som låg bakom uppgiften.

Källor till påståendet
I guidematerialet om Buddnakk stod det då

"Här till vänster finns Inlandsbanans, Sveriges och kanske världens minsta stationshus"

Detta verkar baseras på Christina Falkengårds "Inlandsboken: en resehandbok om Inlandsbanan och Inlandsvägen" som har givits ut i flera upplagor. I upplagan från 2005 står detta om Buddnakk

"Inlandsbanans, kanske världens, minsta järnvägsstation"

För några dagar sen kunde författaren inte minnas den exakta källan till detta påstående.

I en tidigare version av wikipediaartikeln om Buddnakk preciserades det att

"Buddnakk är den minsta järnvägsstationen efter Inlandsbanan på sträckan Sorsele-Arvidsjaur. Den är även Sveriges minsta järnvägsstation, räknat på byggnadens storlek (cirka 2 m²)

Definitioner
Precis som i många andra fall är definitioner avgörande för en givande analys. Mig veterligen finns det varken enhetliga definitioner av begreppen "stationshus" eller "järnvägsstation", som dessutom skulle kunna tillämpas i ett globalt perspektiv med hänsyn till "kanske världens minsta stationshus".

Svenska akademins ordbok beskriver orden stationshus och järnvägsstation ur ett svenskt "civilt" perspektiv.

Station?
Enligt underlaget till "Järnvägsdata 2009" var Buddnakk ett så kallat stoppställe under perioden 1966-1977-05-22, men platsen tycks även ha fungerat som inofficiell hållplats efter dess. Jag har ännu inte funnit någon bangårdskarta eller annan källa som visar att det har funnits sidospår eller andra järnvägsbyggnader på platsen.

Buddnakk kan därför knappast kallas för (järnvägs)station, varken ur järnvägens egna terminologi eller SAOBs synsätt

Stationshus?
Enligt min erfarenhet innehöll de flesta stationshus byggda före mitten av 1900-talet tre väsentliga delar

  • minst en väntsal för allmänheten
  • icke publika expeditionslokaler
  • bostadsutrymmen för platsens föreståndare

Detta kan självklart ifrågasättas, men vad innehåller byggnaden vid Buddnakk? Enligt bilder från Buddnakk på banvakt.se tycks det vara en osiolerad träkur med bänkar längs väggarna utan tydliga spår av tidigare mellanväggar.

Byggnaden vid Buddnakk kan därför inte kallas för stationshus, varken enligt ovanstående eller SAOBs synsätt

Minsta byggnaden för persontrafik?
Tyvärr har jag ännu inte hört talas om någon som med säkerhet kan påstå att de känner till alla modeller av järnvägsbyggnader som har funnits, varken i Sverige eller i världen. Utan den kunskapen blir det näst intill omöjligt att dra slutsatser om storleken på byggnaden i Buddnakk.

Wikipedia hävade tidigare att byggnaden var drygt två kvadratmeter stor, vilket skulle innebära drygt 1,41 m i kvadrat. I somras mätte en tågvärd byggnaden till drygt 2 x 2,5 meter vilket är drygt fem kvadratmeter.

Vid Hansjö och Storstupet fanns det hållplatskurar som kan ha varit på omkring två kvadratmeter.

Hittills har jag funnit hållplatskurar vid Inlandsbanans hållplatser Antasstugan, Bryngelhögen och Järvtandberget som verkar ha varit byggda efter SJ-ritning 12278 med planmåttet 2 x 2 meter. En sådan kur står förmodligen kvar i Lillhamra.

Byggnaden vid Buddnakk kan därför varken kallas för Inlandsbanans, Sverige eller världens minsta järnvägsbyggnad för persontrafik

Mina slutsatser
Buddnakk har aldrig varit en station eller haft ett stationshus och byggnaden på platsen är inte ens Inlandsbanans minsta avsedd för persontrafik.


Hela tråden: