Den moderna smalspårsjärnvägen på Mallorca (Bana)

av Daniel Åhlén- GHJ/ Gotlandståget ⌂ @, Dalhem- Gotland, Thursday, July 24, 2008, 15:50 (6049 dagar sedan)

Nu finns en bildberättelse från sommarens besök på den moderna järnvägen på Mallorca. (1000 mm)

[img]http://www.gotlandstaget.se/bild/mallorca/080620_11.jpg[/img]

[img]http://www.gotlandstaget.se/bild/mallorca/080620_05.jpg[/img]

[link=http://www.gotlandstaget.se/manacor.htm]Länk till bildberättelsen om den moderna järnvägen på Mallorca[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=10045]Länk till gårdagens inlägg om den historiska turistjärnvägen till Soller på Mallorca [/link]

Den moderna smalspårsjärnvägen på Mallorca - ??

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 24, 2008, 16:25 (6049 dagar sedan) @ Daniel Åhlén- GHJ/ Gotlandståget

Trevligt - tack!

Ang. spårvidderna är det kanske inte så märkligt att man övergått till meterspår vid alla nyanläggningarna - däremot mera anmärkningsvärt att man hade tre engelska fot fr början här på ön!

Jag kan inte förhistorien/historierna ang. smalspår i Spanien. Var det kanske som så, att FC de Mallorca var först med smalspår i hela "imperiet"? Minns att jag sett foton av ganska så ålderstigna ånglok här på öns f d nät. = start nån gång 1880?

av Mattias Jansson @, Thursday, July 24, 2008, 17:27 (6049 dagar sedan) @ Kurt Möller

Trevligt - tack!

Ang. spårvidderna är det kanske inte så märkligt att man övergått till meterspår vid alla nyanläggningarna - däremot mera anmärkningsvärt att man hade tre engelska fot fr början här på ön!

Jag kan inte förhistorien/historierna ang. smalspår i Spanien. Var det kanske som så, att FC de Mallorca var först med smalspår i hela "imperiet"? Minns att jag sett foton av ganska så ålderstigna ånglok här på öns f d nät. = start nån gång 1880?

Allra först ut med smalspår i allmän trafik (gods- och gruvbanor fanns något tidigare) var 1067mm och 1219mm i trakten av Huelva i sydvästra Spanien 1870 respektive 1871.
Den första 914mm-banan på Mallorca öppnade 1875, medan första meterspåret i landet såvitt jag vet dröjde till 1882 (Bilbao - Durango). Jag har en uppgift om att en bana söder om Valencia (Silla - Cullera) öppnades 1878 som smalspår, men om den hade meterspår eller något annat är litet oklart. (Den breddades hursomhelst 1935 och är idag en del av banan Valencia - Gandia.) Från ca 1884-85 började sedan meterspårsbanor att byggas på flera håll i landet.

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 24, 2008, 21:39 (6048 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack. M:s linjenät var tidigare nånting kring 200 km som mest, eller hur?

Få se - det borde vara lite mer än vad Gotland hade... Näee... ungefär detsamma. Rätt?

av Mattias Jansson @, Thursday, July 24, 2008, 23:30 (6048 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tack. M:s linjenät var tidigare nånting kring 200 km som mest, eller hur?

Få se - det borde vara lite mer än vad Gotland hade... Näee... ungefär detsamma. Rätt?

Ja, litet litet mer, det var knappt 240 km som mest på Mallorca.

Den moderna smalspårsjärnvägen på Mallorca

av Granis, Friday, July 25, 2008, 17:51 (6048 dagar sedan) @ Daniel Åhlén- GHJ/ Gotlandståget

Trefligt! Fast kanske värt att än en gång understryka att även dessa banor -precis som "Sollerbanorna"- från början hade 914 mm spårvidd. Och öns allmäna och järnvägsmässiga likheter med Gotland (som ju också kan vara ett svar på varför detta ligger på GHJ´s hemsida ;-)). Men även olikheterna i o m att Mallorcabanorna (till stora delar) finns kvar, moderniserats och återuppbyggts! Svaret på det är givetvis Mallorcas större folkmängd och _ännu_ fler turister på ön, på en _ännu_ längre turistsäsong. Fast Gotland har ingen större anledning att skämmas idag, i varje fall inte på "turist och traditionsbansidan". Bornholm däremot, där man "kastade in handuken" för järnvägarna i så väl kommersiell som (ev) framtida "turistform" så sent som 1967, däremot... F ö intressant kring de fortsatta återuppbyggnadsplanerna på Mallorca, till Alcudia t ex. Och de på Gotland förstås! :-)

/ L G