Tp-lok på f d VGJ 1975, del 1 (Järnväg allmänt)
Tänkte följa upp bilderna av Tp-lok i Roslagen med bilder från en resa på f d VGJ sommaren 1975.
Som en del i en längre resa med ordinarie resandetåg runt landet hade min gode vän Peter och jag tänkt oss en tur med Tp-lok från Skara. Något loktillstånd hade inte erhållits, minns inte om vi ens försökte. Vi tog oss till Skara järnvägsstation tidigt på morgonen den 11 augusti efter att ha sovit hos bekanta till min far.
Tp 3503 står redo, verkar vara en Volvo 164 till vänster
Peter slog sig i slang med föraren, vi kunde givetvis inte åka med på loket, var inte tal om detta(!)
Tp-loket utförde en del växlingsrörelser och samlade ihop de vagnar som skulle med till Götene. Då som nu var spåren närmast stationshuset upprivna.
Tåget skall avgå med en ensam O-vagn, vi står snopna kvar på bangården.
Oerhört försmädligt, resan hade föregåtts av rigorösa förberedelser. Mitt (i och för sig självpåtagna) åliggande var alltid att upprätta en tidtabellsbok, i Peters ansvar ingick att med charm och verbal förmåga utöver det vanliga undanröja eventuella hinder.
Några timmar senare har Tp 3503 återvänt från Götene och en ny tågsammansättning har skapats för den vidare färden mot Vara och Nossebro.
Fortsättning följer.