Hur stora vändskivor hade man för Gp? (Byggnad)

av Bengt Andréasson, Saturday, July 26, 2008, 17:17 (6109 dagar sedan)

HNJ Verkstad avser ju att komma med en modell av lok littera Gp. :-)

Jag undrar därför hur stora vändskivor man hade/skaffade, där man avsåg att vända detta lok?

Axelavstånd från löpaxel till sista tenderaxel var 11 110 mm och mått över koppels stötplan 14 000 mm för Gt (leverans 1949), som väl hade de måtten gemensamma med Gp (leverans 1950). [Källa: Anders Janssons tidigare webbplats]

Bengt

Hur stora vändskivor hade man för Gp?

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Saturday, July 26, 2008, 20:17 (6109 dagar sedan) @ Bengt Andréasson

HNJ Verkstad avser ju att komma med en modell av lok littera Gp. :-)

Jag undrar därför hur stora vändskivor man hade/skaffade, där man avsåg att vända detta lok?

Axelavstånd från löpaxel till sista tenderaxel var 11 110 mm och mått över koppels stötplan 14 000 mm för Gt (leverans 1949), som väl hade de måtten gemensamma med Gp (leverans 1950). [Källa: Anders Janssons tidigare webbplats]

Bengt

Det var minst 12 meters vändskiva för Gp-lok.
Mvh Per-Åke Lampemo

Hur stora vändskivor hade man för Gp? - DONJ

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, July 26, 2008, 21:58 (6109 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är skivan i Jädraås exakt 11 meter? För att (urspr.) passa för lok 9-11? Var det därför som sen Malletarna fick så hopkrympta tendrar?

Obs att DONJ INTE kunde vända Gp 3133 som man hade till låns 1957.

Hur stora vändskivor hade man för Gp? - Sjövik VGJ

av Per Ljungberg, Sunday, July 27, 2008, 08:19 (6109 dagar sedan) @ Kurt Möller

I Sjövik på VGJ vände några persontåg från Göteborg. Jag har själv sett när man vände ett Gp-lok där.
PLj

av Ola Almquist, Monday, July 28, 2008, 16:04 (6107 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Fanns det lokstall i Sjövik, eller var det bara vändskiva? Lyckades någon bevara denna?

M.v.h
Ola

av christer Torgersson @, Malmö, Monday, July 28, 2008, 22:38 (6107 dagar sedan) @ Lasse M

Intressant att Gp-loken också användes i lokaltågen Göteborg-Sjövik, jag har hört något om att det skedde huvudsakligen söndagar då antalet godståg var mindre. Ytterst få bilder från denna lokaltrafik tycks vara bevarade vad gäller lokdragna tåg. Vad jag vet hade på SJ-tiden ett antal lok från andra distrikt lånats in för denna trafik, vet någon vilka? Jag tycker mig som barn ha sett ett tanklok med spetsig rökskåpslucka, kanske S24p 3140 (foto från Skara finns). Även SRJ 24 hyrdes in för VGJ, var detta för Sjövikstrafiken?

SRJ 24 på Västgötabanan

av Stig Lundin, Tuesday, July 29, 2008, 04:06 (6107 dagar sedan) @ christer Torgersson

SRJ 24 var inlånat till Västgötabanan i början på 1950-talet och gick då på linjen Lidköping-Skara-Skövde.
/Stig Lundin

Hur stora vändskivor hade man för Gp? - Sjövik VGJ. Gp med persontåg.

av Krister P, Wednesday, July 30, 2008, 10:08 (6106 dagar sedan) @ christer Torgersson

På SJ:s arkivfilm "Västgötabanor" kan man 24 min. in i filmen se VGJ 29 (senare SJ Gp 3119) dra iväg med ett 5 vagnar långt persontåg från Göteborg.

Vändskivor VGJ - Sjövik

av Stig Lundin, Tuesday, July 29, 2008, 16:03 (6106 dagar sedan) @ Lasse M

VGJ hade 12 m vändskivor i Gårdsjö, Mariestad, Skara, Sjövik och Göteborg. Skivan i Sjövik var inlagd 1920. Lokstallet i Sjövik, som var av trä, var byggt 1912.
VGJ hade 11 m vändskivor i bl a Gullspång, Torved, Nossebro och Trollhättan.
/Stig Lundin

av Eckerberg, Monday, July 28, 2008, 22:42 (6107 dagar sedan) @ Bengt Andréasson

Om jag inte fattat fel så beställdes VGJ 20 och 21 med just den till synse lilla hytten av just anledningen att dom skulle gå att vända på de 12m vändskivor som VGJ hade. Alla om har tjänstgjort på en Gp vet att den inte är överdrivet stor i hytten, vilket gör att det faktiskt blir trångt i hytten om den är med en aspirant. Hade VGJ haft större vändskivor så tror jag att hytten hade blivit ett par decimeter längre, plus att den säkert hade fått en treaxlig tender.

Rälsningar Eckerberg

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2008, 09:02 (6107 dagar sedan) @ Eckerberg

Om jag inte fattat fel så beställdes VGJ 20 och 21 med just den till synse lilla hytten av just anledningen att dom skulle gå att vända på de 12m vändskivor som VGJ hade. Alla om har tjänstgjort på en Gp vet att den inte är överdrivet stor i hytten, vilket gör att det faktiskt blir trångt i hytten om den är med en aspirant. Hade VGJ haft större vändskivor så tror jag att hytten hade blivit ett par decimeter längre, plus att den säkert hade fått en treaxlig tender.

Rälsningar Eckerberg

Gick det bra att vända SRJ 27 sedan man bytt till treaxlig tender?

M.v.h.
Ola

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 29, 2008, 09:53 (6107 dagar sedan) @ Ola Almquist

Gick det bra att vända SRJ 27 sedan man bytt till treaxlig tender?

Javisst - det var ju därför bytet gjordes. Som du kanske vet, återkom 27:an hem m kort tender; återbyte gjordes aldrig.

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2008, 20:02 (6106 dagar sedan) @ Kurt Möller

Sant. Det var nog en korkad fråga. Jag har bara för mig att jag läste någonstans att om man förlängde befintliga skivor till 12,5 m skulle det gå bra att vända SRJ 27. Man kom kanske på att det var enklare att byta tender, även om man fick bygga om hytten. Om detta arbete har jag för mig att det finns någon artikel någonstans.

M.v.h.
Ola

Hur stora vändskivor hade man för Gp? - Mera om SRJ 27

av Anders Jansson, Göteborg, Tuesday, July 29, 2008, 21:02 (6106 dagar sedan) @ Ola Almquist

Frågan om 12-metersvändskivorna var inte så korkad. Att de inte var tillräckliga för det ombyggda loket med 3-axlig tender framgår av denna skrivelse.

[image]

Hjulen på första och sista axeln går en bra bit utanför hjulbasen som avser mitten på respektive hjul. Därför var 12 meter ej tillräckligt. I Skara fanns så sent som 1970 en speciell "vändskiveförlängare" som med bult kunde fästas ovanpå vändskivans räler med avfasning ner mot rälhuvudet. Enligt vad som då sades hade den använts vid vändning av SRJ 27.

Foto från KVAB efter ombyggnaden:
[image]

[x]
[*]