Första lokaltrafiken på bana i Stockholm (Bana)
Hej!
Jag läser med stor behållning den nya boken "Pendeltåg i Stockholmsområdet" av Arne Hällqvist. Äntligen en mer ordentlig genomgång av lokaltågstrafiken, de tidigare försöken var väldigt tunna på tiden innan 1968...
MEN, jag kan inte låta bli att påpeka att jag blev förvånad över att en del av de allra första särskilt ordnade lokaltågen och hållplatserna i Stockholm faktiskt helt lyser med sin frånvaro i boken. Kan Arne verkligen ha hoppat över denna, eller ännu mer förvånande med tanke på hans arkivgenomgång i övrigt?
Enligt mina uppgifter, huvudsakligen byggda på dåtida tidningsannonser och notiser, gäller följande:
1 december 1860 öppnades trafik Stockholm (Södra)-Jakobsberg (hpl vid Hornstull)-Liljeholmen-Huddinge-Tumba-Södertälje övre. Första månaden gick dock Södertäljetågen (2 blandade) direkt till Huddinge, och särskilda tåg gick Södra-Liljeholmen, men från 1861 stannade Södertäljetågen även vid Jakobsberg och Liljeholmen, från 1864 även vid Älvsjö.
17 juni 1871 öppnades trafiken Liljeholmen-sammanbindningsbanan-Stockholm Central. Samtidigt insattes särskilda blandade tåg Stockholm Södra-Liljeholmen, som anslöt till alla tåg utom snälltågen, som inte stannade vid Liljeholmen. (Vad jag förstår pågick sådan anslutningstrafik till 1926!).
mars 1872 öppnades en särskild hållplats Södermalm belägen vid sammanbindningsbanans spår vid Maria Bangata, som enbart trafikerades av snälltågen, så att även dessa fick trafik från Söder.
15 december 1879 inrättade Statens Järnvägar särskilda lokaltåg mellan Stockholm C och Liljeholmen. Dessa tillkom på begäran av västra Södermalms befolkning som vintertid var berövade sin annars omfattande ångslupstrafik med ändstationer vid Riddarholmen resp. Liljeholmsbron. För dessa lokaltåg inrättades särskilda enkla hållplatser vid Riddarholmen, Stadsgården (norra tunnelmynningen) och Södra Tunnelmynningen, dessutom trafikerades de befintliga hållplatserna vid Södermalm och Jakobsberg. Dessa lokaltåg gick varje vinter när Riddarfjärden var islagd, i regel från december till april/maj. 1886 bytte för övrigt Jakobsberg hpl namn till Ligna. Sedan ångspårvägslinjen i Hornsgatan-Hornstullsgatan (nuv. Brännkyrka- resp. Hornsbruksgatan) öppnades 1887 minskade dock behovet av lokaltågen vintertid, och de sista tågen Stockholm C-Liljeholmen gick därför i maj 1888. Sannolikt lades alla hållplatserna utom Södermalm ned samtidigt.
Vore kul om någon vet mer om denna tidiga trafik, t.ex. vad man kan använt för lok och vagnar?
Hälsningar
Stefan Back