Några foton på TGOJ ellok Ma Bt Hg och Ub (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 13, 2012, 14:30 (4673 dagar sedan)

Presenterar här några foton på TGOJ ellok från de första åren med eldrift:
Studera målningarna samt linjerna och dess tjocklekar samt TGOJ märkningarna på Ma, mfl!

Ma:

Ma 401 Lev i Eskilstuna:
[image]

Ma 401 i Eskilstuna:
[image]

Ma 405 och Z1 23 i originalutförande i Eskilstuna:
[image]

Bt:

Bt 301 Lev i Eskilstuna:
[image]

Bt 301 på Eskilstuna C:
[image]

Hg:

Hg 204 Lev i Tisken:
[image]

Hg 204 i Eskilstuna:
[image]

Ub:

UB 504 Lev i Eskilstuna:
[image]

Ub 504 i Eskilstuna:
[image]

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Roger Lundberg, Tuesday, March 13, 2012, 17:02 (4673 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ahhhh, läckert!!:-P

Jaha Christer, då ska vi se om den samlade expertisen kan kommentera Ma-lokens målningar....;-)

Första bilden visar Ma 403 någongång efter 1956, då den gulrandiga krigsmålningen beslutades att införas.

Nästa bild visar Ma 401 i sin tredje målning?? Tjocka gula ränder och mindre TGOJ på korgsidan.

Tredje bilden visar Ma 405 i sin andra målning efter 1956.

Några invändningar??:-D

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 13, 2012, 17:12 (4673 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Första bilden på Ma 403 är ett leverensfoto från Et. Fotot taget efter besiktningen och godkännande av loket, dvs 1953.

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Roger Lundberg, Tuesday, March 13, 2012, 17:33 (4673 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det måste föreligga något misstag här.
403an ser ju begagnad och skitig ut med matt lack. Den kan omöjligt vara leveranstillfället 1953. Hur kan det vara möjligt att 403 levererades med full krigsmålning i gult som fastställdes 1956?

Dessutom så levererades 404 i "normal" silverrandning utan frontränder. How come??":-|

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 13, 2012, 17:58 (4673 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Vändskivan har ingen "tråd" ej heller slutstolpen!

När fick man "tråd" ned till lokstallet i Et?
Före 1955 i alla fall!

Målningsföreskrifter kan väl grunda sig på delvis eller hel existerande målning?

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Roger Lundberg, Tuesday, March 13, 2012, 18:07 (4673 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja, det kan ju faktiskt vara så att 403an är en prototyp i flera avseenden!:-P

Maskinrumsfönstren var väl kanske ett av de praktiska proven, och målning kanske det andra??;-)

Jäkligt spännande med dessa "3schillingbanco"-varianter i alla fall!!:-D

TGOJ Ma målningsvarianter genom tiderna..

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 13, 2012, 18:11 (4673 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Jag håller med!
Hur många varianter tror du har funnits med alla detaljer som skiljer?

Försök till strukturering av färgerna...

av TobiasJohansson, Wednesday, March 14, 2012, 23:33 (4672 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag håller med!
Hur många varianter tror du har funnits med alla detaljer som skiljer?


Mycket spännande!

Efter en del bläddrande mellan alla härliga bilder som visats här på Forumet, så har jag följande idé (men kom gärna med invändningar och input, för enkelt är det inte. Jag har inga egna anteckningar, utan alla bilder och tidsangivelser är hämtade med bästa förstånd från olika trådar här)

leverans 1954 (1953?) med
Ma 401 - silverlinjer och stora TGOJ-bokstäver
Ma 402 - silverlinjer och stora TGOJ-bokstäver
Ma 403 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver och stora fönster (om bilden på vändskivan i denna tråd verkligen är leveransfoto)
Ma 404 - silverlinjer och små TGOJ-bokstäver
Ma 405 - silverlinjer och små TGOJ-bokstäver

1955
Ma 405 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och små TGOJ-bokstäver

1956
Ma 402 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver (första el-avgången från Grm)

1957
Ma 407 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver

Någonstans 1956-57 verkar Emmorna fått enhetlig målning med de gula tjocka linjerna både på hytten och längs sidorna, samt små TGOJ-bokstäver (enligt skissen som såldes på Tradera).
Betyder det att Ma 408 och 409 levererades enligt denna målning?!

Oj, har du tragglat dig igenom allt detta. Du måste också vara Emmafantast!

Låt mig lägga till ytterligare en parameter - färgen på hjulringarna.

På färgbilden från ASEA-broschyren på Ma 401 tycker jag det verkar som att hjulringarna är omålade, medan leveransbild på Ma 405 verkar visa röda.

Och en annan detalj, på Ma 409 - i fronten ovanför mult-uttaget verkar en liten plåt sitta sedan 80-talet. Numret är målat på den. Nån som vet vad den sattes dit för?

mvh Tobias Johansson

Försök till strukturering av färgerna...

av wen, Thursday, March 15, 2012, 19:46 (4671 dagar sedan) @ TobiasJohansson

Och en annan detalj, på Ma 409 - i fronten ovanför mult-uttaget verkar en liten plåt sitta sedan 80-talet. Numret är målat på den. Nån som vet vad den sattes dit för?

mvh Tobias Johansson


Hej
Tror att plåten du frågar om är den som Grängesloggan satt på under tiden den användes.

mvh
Stefan V

Plåten

av TobiasJohansson, Friday, March 16, 2012, 13:35 (4670 dagar sedan) @ wen

Och en annan detalj, på Ma 409 - i fronten ovanför mult-uttaget verkar en liten plåt sitta sedan 80-talet. Numret är målat på den. Nån som vet vad den sattes dit för?

mvh Tobias Johansson

Hej
Tror att plåten du frågar om är den som Grängesloggan satt på under tiden den användes.

mvh
Stefan V


Det är den plåten jag avser, men bara 409:an hade den plåten, så jag tror inte att plåten var "hållare" för Grängesloggan.

mvh Tobias Johansson

Plåten

av wen, Friday, March 16, 2012, 20:20 (4670 dagar sedan) @ TobiasJohansson

Och en annan detalj, på Ma 409 - i fronten ovanför mult-uttaget verkar en liten plåt sitta sedan 80-talet. Numret är målat på den. Nån som vet vad den sattes dit för?

mvh Tobias Johansson

Hej
Tror att plåten du frågar om är den som Grängesloggan satt på under tiden den användes.

mvh
Stefan V

Det är den plåten jag avser, men bara 409:an hade den plåten, så jag tror inte att plåten var "hållare" för Grängesloggan.

mvh Tobias Johansson

Nja det kanske bara är 409'an som har den kvar.
Här ser du den på 402'an.
[image]
Denna bild visades av Roger Lundberg i denna tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=99007#p99012

mvh
Stefan V

Försök till strukturering av färgerna...

av Roger Lundberg, Friday, March 16, 2012, 09:23 (4670 dagar sedan) @ TobiasJohansson

Bra sammanställning av allas våra försök till att bringa ordning i Ma-lokens utseenden genom tiderna!:-D

Några foton på TGOJ ellok Hg och Ub

av BJ, Tuesday, March 13, 2012, 18:22 (4673 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hg:

Hg 204 Lev i Tisken:
[image]

Ub:

UB 504 Lev i Eskilstuna:
[image]

Fantastiska bilder. Tack så hemskt mycket.

Nu blir man fundersamm.
Vi har ju konstaterat att någon gång 1956 så kommer en märkningsritning ut för Ma: Målning av gula linjer.
Denna diskution i länken nedan:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=98526

Att Hg och Ub vid leverans är gröna och har röda hjulringar råder väll inget tvivel om!
Men vilken färg har de på linjeringen. Jag har alltid trott GUL! Men varför???
När Ma hadde silver!
BJ

Ma 403 - leverans eller 1955?

av TobiasJohansson, Friday, March 16, 2012, 13:34 (4670 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Hej, jag önskar inte kritisera eller vara besvärlig, utan bara försöka bringa klarhet i en utmålad historia.

Kan den bild vara något år senare, t.ex. 1955? Då kan man tänka sig att även 403:an leverades med silverlinjer som 401 och 402. "Krigsmålningen" på hytterna tycker jag ser tillmålad ut. En slags interrimmålning innan loken fick grova gula linjer överallt och TGOJ med mindre bokstäver (någonstans 56-57).

Som påpekades i ett annat inlägg i tråden, så ser inte loket leveransblankt ut, utan lätt vädrat.

mvh Tobias Johansson

Ma 403 - leverans eller 1955?

av Christer Fredriksson, Friday, March 16, 2012, 14:08 (4670 dagar sedan) @ TobiasJohansson

Den springande punkten när fotot på 403 skulle vara taget är ju:

När elektrifierades spåren ned till Lokstation i Eskilstuna?
Jag trot att lokstationsspåren elektrifierades senast 1954.

Ma 401 ankom som första ellok, bortsett från Ub 500 o 501, till Et den 1953 09 16 i extra malmtåg 421 som bestod av ånglok + Ma 401.

Det 1:a el-tåget med SJ mätvagn avgick från Et till Oxd kl 23.16 den 1953 12 05 för Ba.

Det 1:a officiella el-tåget avgick från Et till Oxd kl 07.05 den 1953 12 12 för att hämta inbjudna till TGOJ-dagen i Et.

Ma 403 - leverans eller 1955?

av Roger Lundberg, Saturday, March 17, 2012, 20:06 (4669 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Christer, det finns ingen kontaktledning på bilden??:-|

eller ser jag glest.;-)
Vad betyder det i tid??

Ma 403 - leverans eller 1955?

av Eric Henriksson, Saturday, March 17, 2012, 20:35 (4669 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Christer, det finns ingen kontaktledning på bilden??:-|

eller ser jag glest.;-)
Vad betyder det i tid??

Lokbangården var färdig 1954.07.05 och driftsatt detta datum

Leveransdatum för Emmorna är vad jag kan se i lokkorten är;

Ma
N:o 401 = 1953.09.16
N:o 402 = ?
N:o 403 = 1953.12.xx
N:o 404 = ?
N:o 405 = 1954.02.29
N:o 406 = 1954.03.12
N:o 407 = ?
N:o 408 = 1958.06.12
N:o 409 = 1958.07.11

Hittade lite datum för Bt-loken också i lokkorten;

Bt
N:o 301 = ?
N:o 302 = 1954.07.14
N:o 303 = 1954.10.30
N:o 304 = 1954.11.20
N:o 305 = ?
N:o 306 = 1954.12.18
N:o 307 = 1954.12.xx
N:o 308 = 1955.01.20
N:O 309 = 1955.02.12
N:o 310 = 1955.03.08
N:o 311 = 1955.03.31

/eric

Ma 403 - leverans eller 1955?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 17, 2012, 21:01 (4669 dagar sedan) @ Eric Henriksson

En liten kommentar till begreppet leverensdatum.
Det har visat sig vid de genomgångar av olika handlingar jag gjorde av TGOJ dragfordon under 1960-, 1970- och 1980-talen att man i vissa fall har blandat ihop olika datum, dvs:

1. TGOJ slutbesiktning hos tillverkaren.
2. Avsändningsdatum från tillverkarna.
3. Ankomstdatum till Eskilstuna.
4. Leverensbesiktning i Eskilstuna av TGOJ och representanter för tillverkarna, dvs överlämningsdatum till TGOJ. Detta är det rätta datumet!

Jag tror om jag minns rätt, har ej mina dokument tillhands just nu, att el- loken och dieselloken litt V, V1, V10 o V11 har rätta leverensdatum i alla sina handlinar. Värre är det med övriga dragfordon, men efter åratal av efterforskningar i olika arkiv och handlingar, så tror jag att jag har rätt datum i mina dokument.

För SJ lär det vara mycket sämre ställt med dessa datum enligt välkända forskare!