Försök till strukturering av färgerna... (Fordon: lok)
Jag håller med!
Hur många varianter tror du har funnits med alla detaljer som skiljer?
Mycket spännande!
Efter en del bläddrande mellan alla härliga bilder som visats här på Forumet, så har jag följande idé (men kom gärna med invändningar och input, för enkelt är det inte. Jag har inga egna anteckningar, utan alla bilder och tidsangivelser är hämtade med bästa förstånd från olika trådar här)
leverans 1954 (1953?) med
Ma 401 - silverlinjer och stora TGOJ-bokstäver
Ma 402 - silverlinjer och stora TGOJ-bokstäver
Ma 403 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver och stora fönster (om bilden på vändskivan i denna tråd verkligen är leveransfoto)
Ma 404 - silverlinjer och små TGOJ-bokstäver
Ma 405 - silverlinjer och små TGOJ-bokstäver
1955
Ma 405 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och små TGOJ-bokstäver
1956
Ma 402 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver (första el-avgången från Grm)
1957
Ma 407 - silverlinjer på långsidorna och gul "krigsmålning" på hytten och stora TGOJ-bokstäver
Någonstans 1956-57 verkar Emmorna fått enhetlig målning med de gula tjocka linjerna både på hytten och längs sidorna, samt små TGOJ-bokstäver (enligt skissen som såldes på Tradera).
Betyder det att Ma 408 och 409 levererades enligt denna målning?!
Oj, har du tragglat dig igenom allt detta. Du måste också vara Emmafantast!
Låt mig lägga till ytterligare en parameter - färgen på hjulringarna.
På färgbilden från ASEA-broschyren på Ma 401 tycker jag det verkar som att hjulringarna är omålade, medan leveransbild på Ma 405 verkar visa röda.
Och en annan detalj, på Ma 409 - i fronten ovanför mult-uttaget verkar en liten plåt sitta sedan 80-talet. Numret är målat på den. Nån som vet vad den sattes dit för?
mvh Tobias Johansson