Ra-lok på 1960-talet, del 3. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Friday, March 16, 2012, 08:11 (4639 dagar sedan)

[image]

Så var jag åter vid den lilla gröna oas, som på den tiden fanns bakom Gamlestadens fabriker och där jag tog många kort på 1960-talet. Här är det Ra 987, som väl är på väg med tåg mot Oslo? Fotot togs i maj år 1966.

Björn M.

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av HJP, Friday, March 16, 2012, 08:53 (4639 dagar sedan) @ Björn Malmer

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/Ra987.jpg[/img]

Så var jag åter vid den lilla gröna oas, som på den tiden fanns bakom Gamlestadens fabriker och där jag tog många kort på 1960-talet. Här är det Ra 987, som väl är på väg med tåg mot Oslo? Fotot togs i maj år 1966.

Björn M.

****
Trevligt med ett Ra i den målningen. Det är vi inte bortskämda med.
Tackar&Bockar!

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av Nicke nyfiken, Friday, March 16, 2012, 09:25 (4639 dagar sedan) @ HJP

Så här såg ett typiskt expresståg ut på 60-talet, tankarna går tillbaka till "Skåningen" och "Öresundspilen".

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av Billy, Friday, March 16, 2012, 11:28 (4639 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Mycket snyggt och stilrent med Ra och enbart 60-talsvagnar med destinationsskyltar mitt på sidorna.

Sen gick de bara utför med stilen. Ett misch-masch av olika färger, olika höjder på vagnarna, skrikigt målade lok, etc. Estetik har varit ett sorgligt kapitel för SJ de senaste decennierna.

Skulle vara kul att se denna i bild i färg. Första gången man ser Ra med ursprungsfärg och sexiotalare.
Tack för bilden!

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av sepernik, Friday, March 16, 2012, 19:09 (4638 dagar sedan) @ HJP

Trevligt med ett Ra i den målningen. Det är vi inte bortskämda med.
Tackar&Bockar!

HJP

Jag som alltid trott att Ra i andra generationen målades i den nyare färgsättningen med breda vita band!
Någon som vet om alla Ra levererades med målning enligt Björn Malmers bild?
987 var första loket i andra serien, redan året därpå kom Rb-loken med den färgsättning som sedan i princip överfördes till Rc och levde fram till att loken började målas blå.

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av Björn Malmer, Friday, March 16, 2012, 19:40 (4638 dagar sedan) @ sepernik

Jag har inget svar på din fråga, men jag har även foto på Ra 988 i den "gamla" färsättningen.

Björn M.

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av HJP, Saturday, March 17, 2012, 00:22 (4638 dagar sedan) @ sepernik

Trevligt med ett Ra i den målningen. Det är vi inte bortskämda med.
Tackar&Bockar!

HJP


Jag som alltid trott att Ra i andra generationen målades i den nyare färgsättningen med breda vita band!
Någon som vet om alla Ra levererades med målning enligt Björn Malmers bild?
987 var första loket i andra serien, redan året därpå kom Rb-loken med den färgsättning som sedan i princip överfördes till Rc och levde fram till att loken började målas blå.

****
Ra 846, 847, 987 och 988, levererades med denna färsättning. De övriga fick de nya färgerna med brett vitt band.

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av sepernik, Saturday, March 17, 2012, 12:00 (4638 dagar sedan) @ HJP

Ra 846, 847, 987 och 988, levererades med denna färsättning. De övriga fick de nya färgerna med brett vitt band.

HJP

Tack! Det var intressant information. Jag har dessutom kopplat att man skrev Rapid 1, Rapid 2 etc i fronten till den nya målningen. Gjordes det från leveransen på lok 989 och framåt? Eller kom detta till då alla loken hade den nya färgsättningen?

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av HJP, Saturday, March 17, 2012, 12:23 (4638 dagar sedan) @ sepernik

Ra 846, 847, 987 och 988, levererades med denna färsättning. De övriga fick de nya färgerna med brett vitt band.

HJP


Tack! Det var intressant information. Jag har dessutom kopplat att man skrev Rapid 1, Rapid 2 etc i fronten till den nya målningen. Gjordes det från leveransen på lok 989 och framåt? Eller kom detta till då alla loken hade den nya färgsättningen?

****
Det gjordes från leverans, fr.o.m. Ra 989.

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av sepernik, Saturday, March 17, 2012, 12:39 (4638 dagar sedan) @ HJP

Återigen tack, lite udda detta med att SJ ville ge just dessa lok en identitet utöver individnumret. Man får väl gå tillbaka till ånglok från 1800-talet för att finna en motsvarighet?
Skyltarna i fronten på Yoa2 (X9) de första åren är inte direkt jämförbart, det var ju mer konsumentinformation att ange tågets namn och var inte kopplade till fordonsindividen.
Ändå kan man frestas att tro SJ i början av 60-talet laborerade med någon form av "avanonymisering" eller vilja att förmedla något ytterligare till resenärerna?

Ra-lok på 1960-talet, del 3. Ra 988 sista med blå rand?

av Hans B Keller, Sunday, March 18, 2012, 01:21 (4637 dagar sedan) @ HJP

Ra 846, 847, 987 och 988, levererades med denna färsättning. De övriga fick de nya färgerna med brett vitt band.

HJP


Tack! Det var intressant information. Jag har dessutom kopplat att man skrev Rapid 1, Rapid 2 etc i fronten till den nya målningen. Gjordes det från leveransen på lok 989 och framåt? Eller kom detta till då alla loken hade den nya färgsättningen?

****
Det gjordes från leverans, fr.o.m. Ra 989.

HJP

===========
Den 27 maj 1967 observerades SJ Ra 988 på Göteborg C. Loket skulle avgå med X 38 GÖTEBORGAREN kl 7.35 till Stockholm. Före Cst hade tåget bara uppehåll i Herrljunga och Skövde. Ankomst Cst 11.20.

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK

Ra-lok på 1960-talet, del 3. Ra 988 sista med blå eller grå rand?

av sepernik, Sunday, March 18, 2012, 13:00 (4637 dagar sedan) @ Hans B Keller

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK

Jag trodde länge att randen varit blå, t ex färgbilden i Sveriges järnvägar hundra år ger anledning att tro det. Har på senare år hört att den i själva verket var grå, SJ grå 15, motsvarande tidigare SJ mörkgrå K. Färgbilden på det av järnvägsmuseet återställda Ra 846 i länken till jarnvag.net nedan ger intryck av att man målat linjen grå. Någon som vet hur det förhöll sig?

Ra-lok på 1960-talet, del 3. - Den blå nyansen

av HJP, Sunday, March 18, 2012, 14:58 (4637 dagar sedan) @ sepernik

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK


Jag trodde länge att randen varit blå, t ex färgbilden i Sveriges järnvägar hundra år ger anledning att tro det. Har på senare år hört att den i själva verket var grå, SJ grå 15, motsvarande tidigare SJ mörkgrå K. Färgbilden på det av järnvägsmuseet återställda Ra 846 i länken till jarnvag.net nedan ger intryck av att man målat linjen grå. Någon som vet hur det förhöll sig?

****
[IMG]http://i43.tinypic.com/fko3ed.jpg[/IMG]

Här en bild på Ra 846, i Gävle 9 september 2006. Jag plåtade loket när jag körde Årgångståget för [b]TÅG 150[/b]. Här ses det i väntan på nästa uppdrag.

Detta ger inget svar på din fråga, men "de lärde" lär tvista om färgfrågan, än idag. Jag har en leveransbild på Ra 847, där färgen är betydligt blåare, än den på min bild. Jag har också sett diabilder på Ra 988 (tror jag), där färgen också är blåare, än på min bild.
Hur färger påverkas av väder och vind, och hur färger återges på gamla fotografier, är en ständig tvistefråga. Såvitt jag vet, finns inte målningsanvisningen för Ra, kvar. Man enades dock om den färg som 846, till sist fick. Personligen tror jag att den ska vara lite blåare, men säker kan man inte vara....

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 3. - Den blå nyansen

av Hans B Keller, Monday, March 19, 2012, 03:00 (4636 dagar sedan) @ HJP

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK


Jag trodde länge att randen varit blå, t ex färgbilden i Sveriges järnvägar hundra år ger anledning att tro det. Har på senare år hört att den i själva verket var grå, SJ grå 15, motsvarande tidigare SJ mörkgrå K. Färgbilden på det av järnvägsmuseet återställda Ra 846 i länken till jarnvag.net nedan ger intryck av att man målat linjen grå. Någon som vet hur det förhöll sig?

****
[IMG]http://i43.tinypic.com/fko3ed.jpg[/IMG]

Här en bild på Ra 846, i Gävle 9 september 2006. Jag plåtade loket när jag körde Årgångståget för [b]TÅG 150[/b]. Här ses det i väntan på nästa uppdrag.

Detta ger inget svar på din fråga, men "de lärde" lär tvista om färgfrågan, än idag. Jag har en leveransbild på Ra 847, där färgen är betydligt blåare, än den på min bild. Jag har också sett diabilder på Ra 988 (tror jag), där färgen också är blåare, än på min bild.
Hur färger påverkas av väder och vind, och hur färger återges på gamla fotografier, är en ständig tvistefråga. Såvitt jag vet, finns inte målningsanvisningen för Ra, kvar. Man enades dock om den färg som 846, till sist fick. Personligen tror jag att den ska vara lite blåare, men säker kan man inte vara....

HJP

=======
Färgen på randen på Ra 988 var definitivt mörkare än vad den är på den restaurerade Ra 846 idag. I min anteckningsbok noterade jag loket "i gamla målningen med mörkblå rand". Jag tog dessutom en färgdia vid detta tillfälle. Färgen skulle möjligen kunna uppfattas som blågrå. Uppgiften att det var sista Ra i gamla målningen tror jag kom från inlägg i tidningen Ånghwisslan. Kan det vara så att randens nyans var olika på 846-847 och de sex år senare levererade 987-988?/HK

Ra-lok på 1960-talet, del 3. - Den blå nyansen

av HJP, Monday, March 19, 2012, 08:47 (4636 dagar sedan) @ Hans B Keller

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK


Jag trodde länge att randen varit blå, t ex färgbilden i Sveriges järnvägar hundra år ger anledning att tro det. Har på senare år hört att den i själva verket var grå, SJ grå 15, motsvarande tidigare SJ mörkgrå K. Färgbilden på det av järnvägsmuseet återställda Ra 846 i länken till jarnvag.net nedan ger intryck av att man målat linjen grå. Någon som vet hur det förhöll sig?

****
[IMG]http://i43.tinypic.com/fko3ed.jpg[/IMG]

Här en bild på Ra 846, i Gävle 9 september 2006. Jag plåtade loket när jag körde Årgångståget för [b]TÅG 150[/b]. Här ses det i väntan på nästa uppdrag.

Detta ger inget svar på din fråga, men "de lärde" lär tvista om färgfrågan, än idag. Jag har en leveransbild på Ra 847, där färgen är betydligt blåare, än den på min bild. Jag har också sett diabilder på Ra 988 (tror jag), där färgen också är blåare, än på min bild.
Hur färger påverkas av väder och vind, och hur färger återges på gamla fotografier, är en ständig tvistefråga. Såvitt jag vet, finns inte målningsanvisningen för Ra, kvar. Man enades dock om den färg som 846, till sist fick. Personligen tror jag att den ska vara lite blåare, men säker kan man inte vara....

HJP

=======
Färgen på randen på Ra 988 var definitivt mörkare än vad den är på den restaurerade Ra 846 idag. I min anteckningsbok noterade jag loket "i gamla målningen med mörkblå rand". Jag tog dessutom en färgdia vid detta tillfälle. Färgen skulle möjligen kunna uppfattas som blågrå. Uppgiften att det var sista Ra i gamla målningen tror jag kom från inlägg i tidningen Ånghwisslan. Kan det vara så att randens nyans var olika på 846-847 och de sex år senare levererade 987-988?/HK

****
Osvuret är bäst, men jag tror inte att färgen skiljde mellan de fyra loken.
Som jag tidigare nämnde, så har jag leveransbild på 847,där linjen är blåare än på det nuvarande 846. Den bilden kan jag inte lgga upp, eftersom den inte är min.

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av kjellgerik, Sunday, March 18, 2012, 11:15 (4637 dagar sedan) @ Björn Malmer

Är detta "Skandiapilen"?

Måste passa på och tacka för alla dina härliga bilder!!

// Kjell

Ra-lok på 1960-talet, del 3.

av Björn Malmer, Sunday, March 18, 2012, 11:58 (4637 dagar sedan) @ kjellgerik

Är detta "Skandiapilen"?

Måste passa på och tacka för alla dina härliga bilder!!

// Kjell

Då jag inte har någon kommunikationstabell från år 1966, så vågar jag inte påstå att det är Skandiapilen, men det kan mycket väl vara det. Helt klart är bilden tagen på eftermiddagen. En titt i Sveriges kommunikationer för år 1969 säger stt Skandiapilen avgick från Göteborg kl 16.00 och ankom till Oslo kl 21.18. Några fler tåg till Oslo gick inte från Göteborg efter kl 16.00

Björn M.