Ra-lok på 1960-talet, del 3. - Den blå nyansen (Fordon: lok)

av HJP, Monday, March 19, 2012, 08:47 (4632 dagar sedan) @ Hans B Keller

Ra 988 hade fortfarande den äldre målningen med blå rand. Enligt uppgift, det då sista kvarvarande loket i denna målning. När skedde ommålningen av de fyra loken 846, 847, 987 och 988?/HK

Jag trodde länge att randen varit blå, t ex färgbilden i Sveriges järnvägar hundra år ger anledning att tro det. Har på senare år hört att den i själva verket var grå, SJ grå 15, motsvarande tidigare SJ mörkgrå K. Färgbilden på det av järnvägsmuseet återställda Ra 846 i länken till jarnvag.net nedan ger intryck av att man målat linjen grå. Någon som vet hur det förhöll sig?

[IMG]http://i43.tinypic.com/fko3ed.jpg[/IMG]

Här en bild på Ra 846, i Gävle 9 september 2006. Jag plåtade loket när jag körde Årgångståget för [b]TÅG 150[/b]. Här ses det i väntan på nästa uppdrag.

Detta ger inget svar på din fråga, men "de lärde" lär tvista om färgfrågan, än idag. Jag har en leveransbild på Ra 847, där färgen är betydligt blåare, än den på min bild. Jag har också sett diabilder på Ra 988 (tror jag), där färgen också är blåare, än på min bild.
Hur färger påverkas av väder och vind, och hur färger återges på gamla fotografier, är en ständig tvistefråga. Såvitt jag vet, finns inte målningsanvisningen för Ra, kvar. Man enades dock om den färg som 846, till sist fick. Personligen tror jag att den ska vara lite blåare, men säker kan man inte vara....

HJP

=======
Färgen på randen på Ra 988 var definitivt mörkare än vad den är på den restaurerade Ra 846 idag. I min anteckningsbok noterade jag loket "i gamla målningen med mörkblå rand". Jag tog dessutom en färgdia vid detta tillfälle. Färgen skulle möjligen kunna uppfattas som blågrå. Uppgiften att det var sista Ra i gamla målningen tror jag kom från inlägg i tidningen Ånghwisslan. Kan det vara så att randens nyans var olika på 846-847 och de sex år senare levererade 987-988?/HK

Osvuret är bäst, men jag tror inte att färgen skiljde mellan de fyra loken.
Som jag tidigare nämnde, så har jag leveransbild på 847,där linjen är blåare än på det nuvarande 846. Den bilden kan jag inte lgga upp, eftersom den inte är min.

HJP

Hela tråden: