Ra-lok på 1960-talet, del 5. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Tuesday, March 20, 2012, 08:18 (4631 dagar sedan)

[image]

Sedan jag läst Hans Kellers inlägg den 15 mars vågar jag påstå att tåget vi ser är St 41, eller kontinentaltåget Oslo-Köpenhamn, som här framförs av Ra 990. Fotot är taget mellan Lärje och Slakthusgatan år 1965. Väl framme i Göteborg kommer Ra-loket att bytas till ett Du-lok, i regel med träkorg, för den vidare färden söderut.

Björn M.

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Jakob E, Tuesday, March 20, 2012, 08:26 (4631 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tjusigt - ser nästan ut som ett vykort

När var det denna färgsättning infördes på Ra-loken förresten ?

Ra-lok på 1960-talet, del 5. - 1961

av HJP, Tuesday, March 20, 2012, 14:40 (4631 dagar sedan) @ Jakob E


När var det denna färgsättning infördes på Ra-loken förresten ?

****
Ra 989 leverades 1961, och var då först med denna målning. Därefter fick samtliga Ra-lok samma färsättning.

HJP

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Johnny, Tuesday, March 20, 2012, 08:59 (4631 dagar sedan) @ Björn Malmer

Runt 1970 gick express- och snälltågen på Västkustbanan med F eller ibland Rc, om de inte gick med X5. När fasades Du ut till förmån för F/Rc?

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Per Ljungberg, Tuesday, March 20, 2012, 09:07 (4631 dagar sedan) @ Johnny

Runt 1963 gick "Skandiapilen" på em normalt med F-lok. Men vid större helger förekom D-lok.
PLj

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Per Ljungberg, Tuesday, March 20, 2012, 09:02 (4631 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hur var det med loken i snälltågen mellan Oslo och Göteborg. I ett tåg gick NSB El 11 senare El 13. Och i ett tåg skulle det gå svenska lok. Var det för att NSB inte ville godkänna D-lok i Norge som man fick sätta in Ra? Jag har i alla fall hört detta någon gång.
PLj

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Erik W. Johansson, Tuesday, March 20, 2012, 21:17 (4631 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Var det för att NSB inte ville godkänna D-lok i Norge som man fick sätta in Ra?
PLj

Det kan være, men det var ikke noe totalforbud mot D-lok i Norge. Ved flere anledninger ble det kjørt D-lok Oslo-Kornsjø, men jeg så dem aldri mellom Oslo og Charlottenberg.

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Hans Naess, Tuesday, March 20, 2012, 17:18 (4631 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hej!

Jag är ny på detta forum och vill passa på att tacka för alla fina bilder jag fått njuta av. Känner mig manad att snart damma av mina egna gamla diamagasin.:-)

En fråga om målningen på Rapid 6 som kanske varit upp till diskussion förut, men som i så fall gått mig förbi. Den breda vita borden i fronten ser ovanligt kantig ut, var det bara Rapid 6 som hade den målad så eller var det fler, och i så fall under vilka år? Själv minns jag bara att jag har sett rapidloken med den "vanliga", avrundade borden.
/Hans

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Björn Malmer, Tuesday, March 20, 2012, 17:50 (4631 dagar sedan) @ Hans Naess

Jag har inget fullständigt svar på din fråga, men då jag går igenom mina foton ser jag att även Rapid 5 har denna kantiga målning. Mitt foto av Rapid 5, eller Ra 989, är taget år 1966, men hur länge loket var målat så vet jag inte.

Björn M.

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Fenix112, Tuesday, March 20, 2012, 20:17 (4631 dagar sedan) @ Björn Malmer

Det var femman och sexan som fick denna ganska fula målning. Jag tror dock inte att den blev så långvarig.

Ra-lok på 1960-talet, del 5.

av Hans Naess, Tuesday, March 20, 2012, 20:45 (4631 dagar sedan) @ Fenix112

Tack för svaret på min fråga!

Nej, jag håller nog med om att den inte var så lyckad, men det är alltid kul att se exempel på de förändringar som gjorts över tiden :-)