KHJ-reglementet, nr 22: kap. 5, §§ 85-87 (Järnväg allmänt)
Hastighetsgränserna i § 87 är intressanta. Ensamt lok skulle framföras långsammare än ett godståg. Det antyder kanske att loket ensamt hade sämre bromsförmåga än godståget; egendomligt, eftersom antalet bromsade axlar per ton tågvikt rimligen borde ha varit lägre i godståget. Det finns ingen hastighetsbegränsning för passageraretåg angiven här, och någon sådan finns inte heller någon annanstans i reglementet. Vad kunde den maxhastigheten vara? År 1858 gällde på SJ hastighetsgränserna 5 mil i timmen för passageraretåg och 4 mil i timmen för godståg, blandat tåg och ensamt lokomotiv.
/up
Väl att märka att godstågslok saknade broms på de kopplade hjulen. Vid lågt vattenstånd i tenderna så var därmed bromsförmågan synnerligen dålig.
Dag B