LKSJ Ångvagn (Järnväg allmänt)
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
av Patrik Eriksson, Friday, April 06, 2012, 14:46 (4620 dagar sedan)
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
av HJP, Friday, April 06, 2012, 15:58 (4620 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
****
Vilken härlig skapelse!
Finns det någon littera på underverket?
HJP
av Christer Fredriksson, Friday, April 06, 2012, 16:36 (4620 dagar sedan) @ HJP
Är det någon som vet varför denna typ av ångvagnar hade front av plåt medan korgen i övrigt var av teak?
av jan claesson, Friday, April 06, 2012, 18:07 (4620 dagar sedan) @ HJP
Kan bara hålla med HJP, vilken grej. Har aldrig sett bild på skapelsen vad jag minns.
Janne C
av Kjell Aghult, Friday, April 06, 2012, 16:36 (4620 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Systervagnen nr 1 blev SJ nr 402. Slopad 1930 och skrotad 1932 i Malmö.
LKSJ ägde däremot en tvåaxlig bensinmotorvagn, nr 21 litt X. Tillverkad av
KVAB 1923 och blev SJ 304 X4b/CF1, senare litt Xd>Xd1>XDb1. Slopad 1945 och
ombyggd till verkstadsvagn. Hade en för sin tid avancerad växellåda med tryckluftsmanövrering.
av Thomas Tell, Friday, April 06, 2012, 18:50 (4620 dagar sedan) @ Kjell Aghult
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/EF3_8611HHJ133Hm38.jpg
[/img]
Resgodsvagnen HHJ 133 i Hässleholm 1938,
/tell
av Uno P, Friday, April 06, 2012, 19:09 (4620 dagar sedan) @ Kjell Aghult
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.Systervagnen nr 1 blev SJ nr 402. Slopad 1930 och skrotad 1932 i Malmö.
LKSJ ägde däremot en tvåaxlig bensinmotorvagn, nr 21 litt X. Tillverkad av
KVAB 1923 och blev SJ 304 X4b/CF1, senare litt Xd>Xd1>XDb1. Slopad 1945 och
ombyggd till verkstadsvagn. Hade en för sin tid avancerad växellåda med tryckluftsmanövrering.
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
av HJP, Friday, April 06, 2012, 20:11 (4620 dagar sedan) @ Uno P
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
****
"....var tänkt att....". Byggdes den aldrig om?
HJP
av bosc, Saturday, April 07, 2012, 01:02 (4620 dagar sedan) @ HJP
Jag tycker att denna ångvagn väldigt mycket påminner om den ångvagn som gick på Dalslands Järnväg. Kan någon bekräfta eventuellt släktskap?
av Kjell Aghult, Saturday, April 07, 2012, 16:25 (4619 dagar sedan) @ bosc
Jag tycker att denna ångvagn väldigt mycket påminner om den ångvagn som gick på Dalslands Järnväg. Kan någon bekräfta eventuellt släktskap?
Waggonfabriken Arlöv byggde 1907-1912 nio ångvagnar av det franska systemet
Purrey. Både KjBJ-vagnarna och DJ-vagnen ingick i serien. De sista vagnarna togs ur drift på 1930-talet, sedan motordriften slagit igenom.
av Kurt G Möller, Saturday, April 07, 2012, 17:00 (4619 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Vilka kan ha varit sist med att köra ångvagn reguljärt i Europa?
Har ett svagt minne av ngn bild: Ungern!
Fel??
av Uno P, Saturday, April 07, 2012, 14:01 (4619 dagar sedan) @ HJP
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
****
"....var tänkt att....". Byggdes den aldrig om?HJP
Ombyggnaden genomfördes inte och vagnen skrotades i Malmö 1932.
av Per-Olov Brännlund, Saturday, April 07, 2012, 11:06 (4620 dagar sedan) @ Kjell Aghult
304:an finns väl fortfarande kvar, eller?
av Kjell Aghult, Saturday, April 07, 2012, 16:19 (4619 dagar sedan) @ Kjell Aghult
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Yngve Holmgren skriver i "Skånska Järnvägar" (1990):
- Vagnen blev till sist tjänstevagn i Nässjö och skrotades först 1985 (Vagnsnumren under andra SJ-perioden tycks f n vara okända).
- SJ satte in ångvagnen även i en tur på Sjöbo (Ångvagnståg utmärks dock inte
särskilt i 1933 års´Kommunicka´). Man kan fråga sig varför inte LKSJ bensinmotorvagn fortsatte att användes.
av Kurt G Möller, Saturday, April 07, 2012, 16:51 (4619 dagar sedan) @ Kjell Aghult
- SJ satte in ångvagnen även i en tur på Sjöbo (Ångvagnståg utmärks dock inte särskilt i 1933 års´Kommunicka´). Man kan fråga sig varför inte LKSJ bensinmotorvagn fortsatte att användas.
Det räckte väl med att nån ny förare sabbade kopplingen, så...
av Ola Almquist, Sunday, April 08, 2012, 03:03 (4619 dagar sedan) @ Kjell Aghult
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Yngve Holmgren skriver i "Skånska Järnvägar" (1990):
- Vagnen blev till sist tjänstevagn i Nässjö och skrotades först 1985 (Vagnsnumren under andra SJ-perioden tycks f n vara okända).
Någonstans i bakhuvudet dyker EF3 8611 upp. Det finns i alla fall en bild i SJK:s bok Tjänstevagnar.
M.v.h.
Ola