LKSJ Ångvagn (Järnväg allmänt)
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Ang_2_36.jpg[/img]
****
Vilken härlig skapelse!
Finns det någon littera på underverket?
HJP
Är det någon som vet varför denna typ av ångvagnar hade front av plåt medan korgen i övrigt var av teak?
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Systervagnen nr 1 blev SJ nr 402. Slopad 1930 och skrotad 1932 i Malmö.
LKSJ ägde däremot en tvåaxlig bensinmotorvagn, nr 21 litt X. Tillverkad av
KVAB 1923 och blev SJ 304 X4b/CF1, senare litt Xd>Xd1>XDb1. Slopad 1945 och
ombyggd till verkstadsvagn. Hade en för sin tid avancerad växellåda med tryckluftsmanövrering.
Kan bara hålla med HJP, vilken grej. Har aldrig sett bild på skapelsen vad jag minns.
Janne C
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/EF3_8611HHJ133Hm38.jpg
[/img]
Resgodsvagnen HHJ 133 i Hässleholm 1938,
/tell
LKSJ:s ångvagn nr2 i Kävlinge 1936. Här i SJ:s kostym. Tror inte att den blev så gammal hos SJ.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.Systervagnen nr 1 blev SJ nr 402. Slopad 1930 och skrotad 1932 i Malmö.
LKSJ ägde däremot en tvåaxlig bensinmotorvagn, nr 21 litt X. Tillverkad av
KVAB 1923 och blev SJ 304 X4b/CF1, senare litt Xd>Xd1>XDb1. Slopad 1945 och
ombyggd till verkstadsvagn. Hade en för sin tid avancerad växellåda med tryckluftsmanövrering.
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
****
"....var tänkt att....". Byggdes den aldrig om?
HJP
Jag tycker att denna ångvagn väldigt mycket påminner om den ångvagn som gick på Dalslands Järnväg. Kan någon bekräfta eventuellt släktskap?
304:an finns väl fortfarande kvar, eller?
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/C3h2812.jpg[/img]
SJ X5/CF1 402 var tänkt att byggas om till personvagn med beteckningen C3h 2812.
****
"....var tänkt att....". Byggdes den aldrig om?HJP
Ombyggnaden genomfördes inte och vagnen skrotades i Malmö 1932.
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Yngve Holmgren skriver i "Skånska Järnvägar" (1990):
- Vagnen blev till sist tjänstevagn i Nässjö och skrotades först 1985 (Vagnsnumren under andra SJ-perioden tycks f n vara okända).
- SJ satte in ångvagnen även i en tur på Sjöbo (Ångvagnståg utmärks dock inte
särskilt i 1933 års´Kommunicka´). Man kan fråga sig varför inte LKSJ bensinmotorvagn fortsatte att användes.
Jag tycker att denna ångvagn väldigt mycket påminner om den ångvagn som gick på Dalslands Järnväg. Kan någon bekräfta eventuellt släktskap?
Waggonfabriken Arlöv byggde 1907-1912 nio ångvagnar av det franska systemet
Purrey. Både KjBJ-vagnarna och DJ-vagnen ingick i serien. De sista vagnarna togs ur drift på 1930-talet, sedan motordriften slagit igenom.
- SJ satte in ångvagnen även i en tur på Sjöbo (Ångvagnståg utmärks dock inte särskilt i 1933 års´Kommunicka´). Man kan fråga sig varför inte LKSJ bensinmotorvagn fortsatte att användas.
Det räckte väl med att nån ny förare sabbade kopplingen, så...
Vilka kan ha varit sist med att köra ångvagn reguljärt i Europa?
Har ett svagt minne av ngn bild: Ungern!
Fel??
LKSJ ägde inga ångvagnar, vilket däremot den lilla grannen KjBJ gjorde. Vagn
nr 2 blev 1927 SJ X5/CF1 nr 401, 1933 omlittererad till Xå. Den såldes 1937 till HHJ men det är oklart hur mycket den användes som ångvagn där. Den ombyggdes med tiden till resgodsvagn, HHJ Fm nr 133.
Yngve Holmgren skriver i "Skånska Järnvägar" (1990):
- Vagnen blev till sist tjänstevagn i Nässjö och skrotades först 1985 (Vagnsnumren under andra SJ-perioden tycks f n vara okända).
Någonstans i bakhuvudet dyker EF3 8611 upp. Det finns i alla fall en bild i SJK:s bok Tjänstevagnar.
M.v.h.
Ola