Bollnäs (Fotografier/bildfrågor)
Vykort
Nog är det ett ånglok som ryker. Klockan är 15.40 och folk verkar vänta på tåget.
/tell
Vykort
Nog är det ett ånglok som ryker. Klockan är 15.40 och folk verkar vänta på tåget.
/tell
Vykort
Nog är det ett ånglok som ryker. Klockan är 15.40 och folk verkar vänta på tåget.
/tell
Nu blir det naturligtvis litet spekulationer, men eftersom eldrift öppnades till Bollnäs i november 1935 och det inte tycks ens ha gjorts några förberedelser för elektrifiering så är bilden sannolikt tagen senast i början av 30-talet, och säkerligen inte tidigare än 1920-talet. I 1930 och 1931 års tdt kom tåg 402 (som gick hela vägen Stockholm - Narvik) till Bollnäs 15.42 respektive 15.39, så det är väl ingen alltför vidlyftig gissning att tänka sig att det kan ha varit det tåget som var på gång. Klassat som persontåg, men var som ett snälltåg, med stopp bara i Uppsala, Sala, Krylbo, Storvik, Ockelbo, Kilafors, Bollnäs, Järvsö och Ljusdal på vägen till Ånge. Lokbyte som det verkar i Krylbo och Bollnäs; torde ha varit B-lok för hela slanten. Tåget hade utöver sitt- och sovvagnar till Narvik även genomgående sittvagn Stockholm - Östersund, och via aktuell station även Stockholm - Bollnäs - Orsa - Sveg. Slutligen medfördes restaurangvagn till Bräcke, och om tåget var i tid skulle första table d'hôte-servering äga rum i restaurangvagnen inom bara några minuter, närmare bestämt 15.45. En dryg timme hade matgästerna på sig; klockan 17.00 var det dags för andra sittningen.
Vykort
Nog är det ett ånglok som ryker. Klockan är 15.40 och folk verkar vänta på tåget.
/tell
Nu blir det naturligtvis litet spekulationer, men eftersom eldrift öppnades till Bollnäs i november 1935 och det inte tycks ens ha gjorts några förberedelser för elektrifiering så är bilden sannolikt tagen senast i början av 30-talet, och säkerligen inte tidigare än 1920-talet. I 1930 och 1931 års tdt kom tåg 402 (som gick hela vägen Stockholm - Narvik) till Bollnäs 15.42 respektive 15.39, så det är väl ingen alltför vidlyftig gissning att tänka sig att det kan ha varit det tåget som var på gång. Klassat som persontåg, men var som ett snälltåg, med stopp bara i Uppsala, Sala, Krylbo, Storvik, Ockelbo, Kilafors, Bollnäs, Järvsö och Ljusdal på vägen till Ånge. Lokbyte som det verkar i Krylbo och Bollnäs; torde ha varit B-lok för hela slanten. Tåget hade utöver sitt- och sovvagnar till Narvik även genomgående sittvagn Stockholm - Östersund, och via aktuell station även Stockholm - Bollnäs - Orsa - Sveg. Slutligen medfördes restaurangvagn till Bräcke, och om tåget var i tid skulle första table d'hôte-servering äga rum i restaurangvagnen inom bara några minuter, närmare bestämt 15.45. En dryg timme hade matgästerna på sig; klockan 17.00 var det dags för andra sittningen.
Till höger ser man slutet av godståg 4352 då slutsignalen hänger på sista vagnen. Detta tåg skulle avgå 10 minuter efter 402.
Det rykande ångloket har en Gs-vagn med borttagen bromshytt men vart den skall kan man undra.
/tell
Intressant berättelse om snälltåg 402. Har du möjligen någon tidtabell för tåget hela vägen till Narvik, det vore intressant att se den.
Intressant berättelse om snälltåg 402. Har du möjligen någon tidtabell för tåget hela vägen till Narvik, det vore intressant att se den.
Tidtabellen i juni 1931:
10.00 avg Stockholm C
11.00 ank Uppsala C
11.07 avg -"-
12.04 ank Sala
12.07 avg -"-
12.39 ank Krylbo
12.52 avg -"-
13.50 ank Storvik
13.58 avg -"-
14.37 ank Ockelbo
14.40 avg -"-
15.20 ank Kilafors
15.22 avg -"-
15.39 ank Bollnäs
15.48 avg -"-
16.36 avg Järvsö
16.52 ank Ljusdal
16.56 avg -"-
18.34 ank Ånge
19.06 avg -"-
19.40 ank Bräcke
19.55 avg -"-
Stopp på alla mellanstationer, men det orkar jag inte skriva
22.31 ank Långsele
22.43 avg -"-
0.32 ank Mellansel
0.42 avg -"-
1.39 avg Trehörningsjö
2.21 avg Nyåker
3.03 ank Vännäs
3.18 avg -"-
3.58 avg Vindeln
4.14 avg Hällnäs
4.55 avg Åsträsk
5.13 ank Bastuträsk
5.23 avg -"-
5.40 avg Kusfors
5.57 ank Jörn
6.01 avg -"-
Stopp på alla stationer
7.53 ank Älvsby (inget -n på den tiden)
7.59 avg -"-
Stopp på alla stationer
9.02 ank Boden C
9.46 avg Boden C (nu rimligtvis med ellok)
Stopp på alla stationer
13.58 ank Gällivare
14.28 avg -"-
Stopp på alla stationer
16.30 ank Kiruna C
16.50 avg -"-
18.33 avg Abisko
18.37 avg Abisko Turiststn
18.49 avg Björkliden
19.00 avg Kopparåsen
19.13 avg Vassijaure
Faktiskt inget stopp vid riksgränsen
20.20 ank Narvik
Tåg 402 bestod 1930 i Bollnäs av
DFo, ACo3 Cst (SthlmC)-Boden (i ACo3 kupé 19-21 för sittresande Cst-Bä sen hela vagnen för sovresande.)
CFo5, Co8, BCo9 Cst-Östersund (i Co8 en gavelkupé för Tps)
BCo7L Cst- Kiruna
ABo3 restaurant Cst-Bräcke
[tidigare avkopplade
BCo11 Cst-Storvik
BCo9, Co8, F (SJ eller SDJ) Cst-Krylbo-Rättvik (Co8 o F endast t.o.m.14/5)
BCo UGJ/OKB, CFo Cst-Uppslal-Hd (Hudiksvall eller Härnösand) endast efter 14/9]
På sommaren, 15/6-14/9, var sammansättningen.
DFo Cst (SthlmC)-Boden
CFo5 Co8 BCo9 Cst-Östersund
ACo3L, BCo7L, Co8L Cst-Narvik
ABo3 restaurant Cst-Bräcke
[tidigare avkopplade
BCo11 Cst-Storvik
BCo9, Co8, F (SJ eller SDJ) Cst-Krylbo-Rättvik]
L betyder elvärme liksom i vagnarnas märkning -LÅ som kom 1935.
/tell
Tåg 402 bestod 1930 i Bollnäs av
DFo, ACo3 Cst (SthlmC)-Boden (i ACo3 kupé 19-21 för sittresande Cst-Bä sen hela vagnen för sovresande.)
CFo5, Co8, BCo9 Cst-Östersund (i Co8 en gavelkupé för Tps)
BCo7L Cst- Kiruna
ABo3 restaurant Cst-Bräcke
[tidigare avkopplade
BCo11 Cst-Storvik
BCo9, Co8, F (SJ eller SDJ) Cst-Krylbo-Rättvik (Co8 o F endast t.o.m.14/5)
BCo UGJ/OKB, CFo Cst-Uppslal-Hd (Hudiksvall eller Härnösand) endast efter 14/9]På sommaren, 15/6-14/9, var sammansättningen.
DFo Cst (SthlmC)-Boden
CFo5 Co8 BCo9 Cst-Östersund
ACo3L, BCo7L, Co8L Cst-Narvik
ABo3 restaurant Cst-Bräcke
[tidigare avkopplade
BCo11 Cst-Storvik
BCo9, Co8, F (SJ eller SDJ) Cst-Krylbo-Rättvik]L betyder elvärme liksom i vagnarnas märkning -LÅ som kom 1935.
/tell
Som mest tolv vagnar fram till Krylbo under sommarperioden, det bör väl nästan betyda att man behövt dubbla lok på den delsträckan, eller fixade en ensam B-maskin ett sådant tåg med vettig acceleration?
Det bortflyende ångtåget skulle kunna vara p 2603 mot Orsa-Mora. 1930 hade det avgångstid 1554, så det förutsätter en mindre tdt-ändring något år senare. Någon som har tdt för 1931-35?
Kent
Det bortflyende ångtåget skulle kunna vara p 2603 mot Orsa-Mora. 1930 hade det avgångstid 1554, så det förutsätter en mindre tdt-ändring något år senare. Någon som har tdt för 1931-35?
Kent
Samma avgångstid i juni 1931.
Det bortflyende ångtåget skulle kunna vara p 2603 mot Orsa-Mora. 1930 hade det avgångstid 1554, så det förutsätter en mindre tdt-ändring något år senare. Någon som har tdt för 1931-35?
Kent
Samma avgångstid i juni 1931.
Kan det tänkas vara någon växlingsrörelse för p 2603? Det verkar ju underligt om det tåget skulle haft avgångstid innan stambanetåget anlänt.
Det bortflyende ångtåget skulle kunna vara p 2603 mot Orsa-Mora. 1930 hade det avgångstid 1554, så det förutsätter en mindre tdt-ändring något år senare. Någon som har tdt för 1931-35?
Kent
Samma avgångstid i juni 1931.
Kan det tänkas vara någon växlingsrörelse för p 2603? Det verkar ju underligt om det tåget skulle haft avgångstid innan stambanetåget anlänt.
Absolut ingen omöjlighet, ty som jag skrivit på annat håll så innehöll tåget i alla fall under en del av året direktvagn Stockholm - Bollnäs - Orsa - Sveg, och den/de borde ju logiskt sett ha gått sist i tåg 402 och att då ett lok står och väntar nere i den änden av stationen är ju inget konstigt alls.
Tåget hade utöver sitt- och sovvagnar till Narvik även genomgående sittvagn Stockholm - Östersund, och via aktuell station även Stockholm - Bollnäs - Orsa - Sveg. Slutligen medfördes restaurangvagn till Bräcke, och om tåget var i tid skulle första table d'hôte-servering äga rum i restaurangvagnen inom bara några minuter, närmare bestämt 15.45. En dryg timme hade matgästerna på sig; klockan 17.00 var det dags för andra sittningen.
Du menar att det fanns en vagn som gick Stockholm-Sveg via Krylbo-Bollnäs-Orsa? Hur såg tidtabellen ut för den?