Vid närmare eftertanke har du rätt.
Våren 1983 grusades även spår 9-12 på Östra med Q37p och tippflaken. Dragare var Z4p RB 4. Jag tippade på Östra.
Tydligen arbetade man även norr om Lindholmen. Det minns jag inte just nu men tydligen var Lars-Henrik Larsson således den sista som körde dessa vagnar. Det var utan tvekan sista gången de gick. Bangubbarna avskydde dem abetsmiljömässigt.
Man öppnade sidlämmen och sedan gällde det att köra exakt så fort att sanden /macken rann i en lagom fin sträng. Gubbarna justerade med lämmen och spadar på flaket. Det var svårt att köra jämnt pga hästskokoppel med öglor.
Speciellt om man skulle sänka farten lite. Var man ovan kunde det bli ryck så att gubbarna dansade som döende svanen i Svansjön av Tjalkovsky på vagnarna.
Mvh: Roffe Segelström
Jag kan bekräfta Roffes beskrivning ovan, ty jag har också kört Z4p med ryggåsvagnar på roslagsbanan, dock från km 81 och uppåt, och erfarit svårigheterna att köra på ett vetttigt sätt som tilltalar banpersonalen uppe på ryggåsarna! ;-)
Nja - som jag skrev så var det Lars-Henrik Larsson som tog fotot. Vem som körde gruståget till Lindholmen den där aprildagen framgick inte.
Själv slapp jag, med något års marginal, att bli inblandad i att skotta av ULJs (från RB övertagna) ryggåsvagnar när jag blev aktiv på ULJ. Vid det laget hade en, och strax därefter två, av Mo-vagnarna från NKlJ återställts från LGo tillbaka till original med malmvagnsficka och modifierade utskov för makadamisering istället för malmlossning. Det kom att bli två till, så att ULJs gruståg numera består av fyra Mo-vagnar.
RB valde däremot att använda NKlJs tvåaxliga motsvarigheter istället, efter "SRS-vagns-eran" (de senare hamnade förvisso också på ULJ...).
Nja, RB tog väl "bunkarna" från NKlJs Mnollor och skar av den översta vertikala delen av tråget, och ställde dessa amputerade bunkar på de relativt moderna tvåaxliga timmervagnsunderredena?
Om grustransporter från Sättraby på Hallstaviksbanan
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=101433
Om att köra tungt gruståg med enkammarbroms
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=62252