Efterlysning av bild/uppgifter om en gammal dressin typ "bil". (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Krister P, Saturday, May 12, 2012, 23:50 (4580 dagar sedan)

Lennart Petersson har berättat för mig att i dressinboden (som tyvärr nyligen har rivits) på 891-bangården i Växjö stod en gammal inspektionsdressin typ "gammal bil" som baningenjören skulle nyttja vid inspektionsresor.
Den användes inte så ofta men när den användes så körde man en rejäl runda på hela dåvarande 27:e bansektionen vid VI bandistriktet. Detta inkluderade även Öland.

Sista gången han såg denna dressin så stod den utomhus i Oskarshamn i flera månader och han tänkte att han skulle fotografera den men det blev aldrig av vilket han nu säger att han ångrar djupt.
Dressinens ursprung är okänt, om den möjligen kan härstamma från VÅHJ.
Enligt Lennart skulle dressinen vara en gammal Citroën som var ombyggd för spårdrift.

Är det någon som känner till något foto på denna dressin eller har andra uppgifter om den?

"Bil" i Kvarnamåla [bild]

av Patrik Eriksson, Sunday, May 13, 2012, 12:37 (4579 dagar sedan) @ Krister P

Enligt Lennart skulle dressinen vara en gammal Citroën som var ombyggd för spårdrift.

Jag hittade en bild på en "bil" i Kvarnamåla. Kanske kunde den spåras om? ;-)
[image]

av Bobo L, Sunday, May 13, 2012, 12:40 (4579 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag hittade en bild på en "bil" i Kvarnamåla. Kanske kunde den spåras om? ;-)
[image]

Voj! Vilket härligt afträde dännä till vänsterut! :-P

av Ulf Diehl, Monday, May 14, 2012, 13:50 (4578 dagar sedan) @ Bobo L

Nej, denna bild visar SJ 138 tillverkad i Umeå 1945 (egentligen reparerad från dressin 133 från 1943 som råkat träffa på ett tåg).
Uppgiften om en Citroendressin är intressant. VÅHJ hade en motordressin tillverkad möjligen 1922 som reparerades 1929. Om den var av biltyp vet jag inte. På Ölandsbanorna fanns en Ford Prefect som stod i Färjestadens lokstall 1961 med okänt ursprung men troligen fd privatbana.
Ulf Diehl

av Ola Almquist, Monday, May 14, 2012, 15:19 (4578 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Nej, denna bild visar SJ 138 tillverkad i Umeå 1945 (egentligen reparerad från dressin 133 från 1943 som råkat träffa på ett tåg).
Uppgiften om en Citroendressin är intressant. VÅHJ hade en motordressin tillverkad möjligen 1922 som reparerades 1929. Om den var av biltyp vet jag inte. På Ölandsbanorna fanns en Ford Prefect som stod i Färjestadens lokstall 1961 med okänt ursprung men troligen fd privatbana.
Ulf Diehl

På sidan 19 i boken Bilar på räls av Gert Ekström, Lars Ericson och Lars Olov Karlsson finns en bild på en Citroën-dressin i Växjö 1963. Årsmodellen på bilen skulle vara ca 1929. Det skulle kunna vara 1922 års dressin som fått ny kaross.

Ulfs bild på Ford Prefect-dressinen 143 (enligt bildtexten i Borgholm) finns på sidan 35.

M.v.h.
Ola

av Uno P, Monday, May 14, 2012, 15:41 (4578 dagar sedan) @ Ulf Diehl

[image]
En bild till på SJ 138. Den här gången i Karlshamn.

av Krister P, Monday, May 14, 2012, 22:59 (4578 dagar sedan) @ Ola Almquist

På sidan 19 i boken Bilar på räls av Gert Ekström, Lars Ericson och Lars Olov Karlsson finns en bild på en Citroën-dressin i Växjö 1963. Årsmodellen på bilen skulle vara ca 1929. Det skulle kunna vara 1922 års dressin som fått ny kaross.

Ulfs bild på Ford Prefect-dressinen 143 (enligt bildtexten i Borgholm) finns på sidan 35.

M.v.h.
Ola

Det var intressant.
Det får väl då anses klarlagt att Lennart mindes rätt då det gäller fabrikat på dressinen.
Jag har just nu också beställt denna bok på adlibris.

Tack Ola!

av Ola Almquist, Tuesday, May 15, 2012, 11:17 (4577 dagar sedan) @ Krister P

M.v.h.
Ola

Det var intressant.
Det får väl då anses klarlagt att Lennart mindes rätt då det gäller fabrikat på dressinen.
Jag har just nu också beställt denna bok på adlibris.

Tack Ola!

Varsågod! Jag måste be om ursäkt för en felskrivning. Bilden är från 1936, inte 1963. Jag har dock en uppgift om att en dressin med SJ-nr 49 var övertagen från VÅHJ och tillhörde 29 bs. Hade 29 bs verksamhet på 891-spår? Återkommer...

M.v.h.
Ola