Mot Sundsvall (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, June 14, 2012, 21:19 (4551 dagar sedan)

Vykort
[image]
E-loksdraget tåg vid Skönvik söder om Sundsvall.

[image]
Här är tåget med E-loket.
/tell

Mot Sundsvall

av bg, Thursday, June 14, 2012, 21:50 (4551 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nja, tåget är nog på väg till Härnösand, Skönvik ligger norr om Sundsvall. Skönviksbanan, numera industrispår ligger till vänster i bild.

Mot Sundsvall

av Thomas Tell, Thursday, June 14, 2012, 22:26 (4551 dagar sedan) @ bg

Jag har alltid tänkt fel i det fallet men nu vet jag.
/tell

Konstigt kryssmärke?

av Rasmus Axelsson, Thursday, June 14, 2012, 23:18 (4551 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

....men vad är det för vit "krok" som sitter till höger om kryssmärket på spårets vänstra sida?

Konstigt kryssmärke?

av Kent A, Friday, June 15, 2012, 19:30 (4550 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tanke nr 1, den vita färgen verkar inte naturlig, varken på baksidan av kryssmärket eller på den konstiga mojen, foto- eller reproteknik malör??

Tanke nr 2, har den ngt samband med spåret över huvud taget? titta rakt under kryssmärket där finns en likartad (men inte identisk) moj.

Tanke nr 3, har ändå ingen aning om vad det kan vara...

Konstigt kryssmärke?

av Christer Fredriksson, Friday, June 15, 2012, 19:52 (4550 dagar sedan) @ Kent A

Är det inte stativ för att hänga upp fågelskrämmor på, i form av stora dockor? Det verkar ju vara odlade marker runt dessa och dessutom en tant i det nedre landet.

Konstigt kryssmärke?

av Kent A, Friday, June 15, 2012, 20:41 (4550 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Till dess jag läser en väl underbyggd annan förklaring håller jag med du....

Konstigt kryssmärke?

av Kurt G Möller, Friday, June 15, 2012, 21:53 (4550 dagar sedan) @ Kent A

Alltså = tant-märke.

Konstigt kryssmärke?

av Thomas Tell, Monday, June 18, 2012, 12:55 (4547 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På länken i BDs inlägg kan man läsa att vid anordningen låg Gångvikens anhalt. Kan det vara en påstigningssemafor?
/tell

Konstigt kryssmärke?

av Kent A, Monday, June 18, 2012, 21:04 (4547 dagar sedan) @ Thomas Tell

Titta på BD:s "annan bild från samma ställe" Skulle föraren kunnat stanna i tid om det var en sådan?? Jag vet inte....

Mot Härnösand. Annan bild från samma ställe

av BD, Monday, June 18, 2012, 11:45 (4547 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
E-loksdraget tåg vid Skönvik söder om Sundsvall.

[image]
/tell

Ta en titt på denna bild. Den är tagen på samma plats. Har efterfrågat den i större upplösning.

Bildlänk

Länk

Mot Härnösand. Annan bild från samma ställe

av Anders Sandgren, Monday, June 18, 2012, 16:29 (4547 dagar sedan) @ BD

Ta en titt på denna bild. Den är tagen på samma plats. Har efterfrågat den i större upplösning.

Bildlänk

Den inlänkade bilden anges vara från mitten av 30-talet, dock kan noteras att A-loket på bild är, vad det verkar, ett atlanticlok (2B1) som alltjämt har vakuumejektor, dvs bilden torde vara från perioden 1927-29.
Vakuumejektorerna tog med ett par undantag ner vid 2C-ombyggnaden.

Mot Härnösand

av bg, Monday, June 18, 2012, 22:49 (4547 dagar sedan) @ Thomas Tell

Denna bild är tidigare än den med E-loksdragna tåget, både OKB och Skönviksbanan ser nybyggda ut. Platsen går att känna igen än i dag.