KURJ (Byggnad)
Huset var som sagt i dåligt skick, särskilt efter att en del av takplåten blåst av och regnet sålunda gjort sitt till. Bild på huset före rivningen och på rivningsmassorna innan de kördes undan bakom uthuset kommer f.ö. i nästa nummer av Uttersbergar'n.
Kolsvapatronen Lars Lindberg var KUJ:s förste VD och relationerna mellan bruket och järnvägen säkerligen goda. Knappt tio år efter banans öppnande förenklades också transporterna mellan bruket och stationen genom att en rutschbana byggdes. När 1093-linjen till bruket byggdes 1938 (trettio år innan den strax före linjen Riddarhyttan - Krampen lades ned) anslöt den som sagt i Guttsta, där särskilt mycket numera inte kan ses av bangården. Huvudlinjens backe ned från Kolsva är norr om vägkorsningen tydlig och banvallen kan också anas i gräsmattan invid Guttstas (tyvärr rätt kraftigt om- och tillbyggda) banvaktsstuga, men banvallen mot bruket är bortplöjd och dyker först upp på ett kort stycke i utkanten av Kolsva, varifrån banan sedan fortsatte längs en väg till bruket.