ASLJ Lok 1 med personal (foto) (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Friday, August 08, 2008, 22:52 (6034 dagar sedan)

Lok 1 "Kårberg" hos ASLJ (Askersund Skyllberg Lerbäcks Järnväg) med
personal enligt uppgift från 1924. Platsen är väl förmodligen Askersund.
Detta var också enligt text till bilden Sveriges minsta 891 mm lok.

MVH
Michael Erhardsson

[image]

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - ?

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 08, 2008, 23:03 (6034 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Ett klassiskt foto. Årtalet är säkert rätt - alla gubbarna nere på marken har 1921 års nya garnityr, m raka vinghjul, i mössorna!

Fråga: Körde ASLJ med "enkelhakar-koppel" ända till slutet?

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - ?

av Jöran Johansson, Saturday, August 09, 2008, 09:54 (6034 dagar sedan) @ Kurt Möller

Mannen i mitten har en uniformsrock av den klassiska typen med dubbla knapprader, medan han till höger har en enkelknäppt kavaj av mer civilt snitt. Finns någon kommentar om denna skillnad? Var det fritt fram att använda vilken typ man ville, eller var 1924 en övergångstid?

/Jöran

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - ?

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, August 09, 2008, 17:30 (6034 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Mannen i mitten har en uniformsrock av den klassiska typen med dubbla knapprader, medan han till höger har en enkelknäppt kavaj av mer civilt snitt. Finns någon kommentar om denna skillnad? Var det fritt fram att använda vilken typ man ville eller var 1924 en övergångstid?

Lite osäkert - olika förvaltn. tillämpade bestämmelserna olika strikt. Dubbelknäppt var i v f vanligast en bra bit in på 30-talet! En massa småvarianter förekom, mer el mindre sanktionerade von oben...

Jag tror inte ngn bråkade om t ex en lokman fick en f d skepparkavaj av sin nyblivne måg, som bytt jobb, o sen bara bytte knappar i den...

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - ?

av Sune Nylén @, Sunday, August 10, 2008, 00:38 (6033 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Om vi börjar med mannen längst till vänster så har han EJ tjänstemanna märke i mössan och en bred guldträns kring ärmarna.Det är säkert Stationsinspektoren i Askersund August Maxe f 1861 och från 04 stins i Askersund.Han återfinns i denna befattning i 1924 års upplaga av Sv Jvg matr. och var då 63 år.Den andre i raden har ett band om mössan,Färgen går inte att urskilja ,men vi kan antaga att det är ett 22 mm blått tågbefälhavare band. Han har också en träns runt ärmarna.och dubbelradig uniformskavaj,säkert konduktör vid banan.Namn okänt.Den tredje har en kavaj,som jag inte kan se om den är enkel eller dubbelknäppt, men allt tyder på att han är stk.Kanske en extra sådan och inte berättigad att ha "gyllene" knappar i kavajen,utan vanliga svarta då.Beträffande lokpersonalen ,så hade de enl uniformsreglementet,jämte Ba personal,endast skyldighet att bära uniformsmössa.och fick endast beklädnadsersättning för en dylik.Variationer fanns dock,särskilt vid storbanorna.:-) Sune

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - mycket intressant!

av Jöran Johansson, Sunday, August 10, 2008, 08:18 (6033 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för informationen!

Du har rätt, man kan inte se om den tredje mannens kavaj är enkel- eller dubbelknäppt. Det jag såg som knappar kan vara en fotoskada. Bra att flera ögon granskar, man fastnar så lätt för en viss uppfattning av vad man ser.

Över huvud taget är uniformer och utstyrslar av olika slag ett mycket intressant ämne och viktigt t.ex. vid identifiering av bilder. Det vore dags att ge ut standardverket om uniformer och grad- m.fl. beteckningar vid statens och enskilda järnvägar genom tiderna. Vem har kunskapen och lusten?

/Jöran

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - mycket intressant!

av Sune Nylén @, Sunday, August 10, 2008, 10:43 (6033 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja DU Göran.Det blir nog ingen lätt sak att få det rätt.Jag blev för ca 50 år sedan bekant med en verklig expert på området, Ludvig Sjöberg i Lund.Nu borta sedan nästan 30 år.Han hade i hela sitt liv varit intresserad av dessa frågor,och tillbringat mycket tid på UB i Lund.Hans far hade varit Stm i Märserum,så han hade jvg anknytning.Själv hade han varit redaktör i Lund.Vi diskuterade olika uniformsfrågor ingående ,såväl i telefon som per brev.Kruxet var att i de gamla reglementena stod det alltid;" Knappar av fastställd modell" Jaha ja!Ock hur såg då denna modell ut,det vete fåglarna,ty några illustrationer förekom aldrig.Ludvig hade funnit Södra stambanans beställning av knappar 1856 från Dalhoff i Köpenhamn.Tränsar från ett annat ställe Bv plåtar från en tredje o.s.v.Jag har själv försökt att få någorlunda tidsordning på de olika typerna av lokknappar med ledning av bokstäverna i C C Sporrong,men fått ge upp mer eller mindre.Det finns högervända lok,som är de de äldsta, och vänstervända.Med spaken fram-Ludvig kallade den kolskyffeln-och bakåt.Märkligt nog gick alltid röken åt samma håll även om loket måste gått back ibland. Olika former på lokekrar.hytt,röken och andra detaljer.En del banor hade monogram andra inte.EJ knapp från 1921 förekom tidigare försilvrad.Troligen härstammar den från 1899 års EJ reglemente,men säker kan ingen vara.BJ hade ju sådana tidigt,men med BJ emblem tillsammans med vinghjulet. Försilvrad förekom den vid t.ex SDJ in på 40 talet.Att tidbestämma sådant i efterhand är nog omöjligt.Vi får nog försöka lösa frågorna när de dyker upp:-) Sune

ASLJ Lok 1 med personal (foto)

av Erik Bengtsson, Saturday, August 09, 2008, 02:12 (6034 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Skandal att JVM tackade nej till detta lok!!!!!!!!!!!!!!!!

ASLJ Lok 1 med personal (foto) - tänk om...

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, August 09, 2008, 09:52 (6034 dagar sedan) @ Erik Bengtsson

Ja, det var tråkigt. "Pytte-avdelningen" ansågs väl kanske tillgodosedd genom ELFKARLEÖ... Hursom, museet hade minimala resurser då. Och loket var knappast tekniskt intressant i ngt speciellt avseende...

Avd. "misslyckade fordon" är såvitt jag vet obefintlig. Tänk om man hade sparat det utskällda, tidiga motorloket fr KVAB!