TGOJ malmvagnar (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson, Friday, September 21, 2012, 08:56 (4467 dagar sedan)

Visar nu två bilder från ett av problemen med TGOJ malmvagnar.

Som man kan se så ligger det toppiga högar av slig utmed spåren. Dessa bygges upp av det regnvatten som faller i de med slig lastade vagnarna via de dräneringsrör som finnes i två hörn diagonalt på vagnarma sidor vid bottnarana.
Vid blött väder så rinner det mer eller mindre konstant vattenblandad slig genom dessa dräneringsrör och ger sina avtryck vid tågens uppehåll.
Detta medförde vissa elmagnetiska problem för signaler, mm. Hur många ton slig/mull som på detta sätt genom alla år gått förlorad ned i järnvägsballasten kan man ju fråga sig
Dessa dräneringsrör tvingades man sätta upp då vagnarna försågs med plåtbottnar för att klara transporterna av varma kulsinter från Stråsa.
Två olika konstruktioner av dräneringsrör har funnits, med och utan malmuppsamlare, dvs liten behållare med rör rakt ned, som ersattes av endast ett tunnare rör snett ned och ut från vagnskorgen.

Den lilla vita papplappen i hållaren på vagnskorgen anger vagnens mottagare och lossningsplats i Oxelösund, dvs OJA eller Hamnen, samt typ av malm.

[image]

[image]