Slutkört i Skara 1957 (Historiskt material)
SJ Xo6p 714 (HSJ 15) väntar på skärbrännaren tillsammans med Yo3:or
SJ Xo4p 712 (VGJ 107) har gjort sitt. Den verkar ha en krockskada i fronten.
SJ Xo6p 714 (HSJ 15) väntar på skärbrännaren tillsammans med Yo3:or
SJ Xo4p 712 (VGJ 107) har gjort sitt. Den verkar ha en krockskada i fronten.
Intressanta bilder!
En petimeterkommentar avseende den första bilden. De båda omgivande rälsbussarna har littera Yo2p (GM-bussar) och inte Yo3p (dubbelstutar). De senare användes fortfarande i trafiken år 1957.
Xo4p 712 var mycket riktigt kollisionsskadad. Den hade kört in i en stoppbock i Trollhättan den 19 oktober 1955 och därefter stått avställd. Under mellantiden hade motorvagnen fått agera donator. Motorerna hade demonterats och användes som reservmotorer för Z4p och Yo1p. Samtliga hjulpar hade flyttats över till Xo4p 711 vars hjulpar var kasserade på grund av sprickor. Därav det faktum att korgen vilar på gamla vagnsboggier. Klemming-kopplet är borta. Sannolikt efter olyckshändelsen i Trollhättan. Lite längre ner sitter dock fortfarande Albert-kopplet kvar. Monterat under VGJ-tiden när motorvagnen klassades om till rälsbuss klass A med littera Yo2x8d (rälsbuss, boggi, 2 st 8 cylindriga dieselmotorer). Av SJ klassad som motorvagn. Fick dock framföras i rälsbusståg klass A. Vid udda tillfällen kunde ett sådant tåg ha sammansättningen Yo3p+Xo4p+Cop+Cop.
Var det HSJ-vagnen som var sista DEVA till smalspåret...??
Var det HSJ-vagnen som var sista DEVA till smalspåret...??
Bortsett från SRJ 50, som väl var ett lok, så borde svaret vara ja.
HSJ XFo 14
För övrigt måste jag säga att det var intressanta bilder. Jag tror inte att jag sett någon på vagnen märkt 714 förut. Hade Xo4p Mercedesmotorer vid leverans eller vad var det?
M.v.h.
Ola
Tackar. Vad betyder egentl. "slopat 1940" HÄR...?
Var månne vagnen avställd när SJ tog över HSJ?
Den inregistrerades inte 1948 med övrig HSJ-materiel utan först året efter (1949).
Var månne vagnen avställd när SJ tog över HSJ?
Den inregistrerades inte 1948 med övrig HSJ-materiel utan först året efter (1949).
Avställd p g a bränslebrist 1940. Man missade dock att tappa av kylarvattnet och motorblocket (Atlas-Diesel) frös sönder när det blev vinter. HSJ var måttligt intresserade av "vraket" efter diverse driftproblem och satsade på HC-bussar. Deva-vagnen försökte man sälja till ett flertal banor. SRJ funderade på att ta över den för ombyggnad till personvagn.
Någon försäljning blev inte av och HSJ 15 stod fortfarande avställd när SJ tog över. 1949 beslutades om upprustning till motorvagn genom att motorn byttes mot en Scania-diesel av den typ som var mer eller mindre standard på järnvägarna. Projektet tycks ha fallit mellan stolarna för det skulle dröja ett antal år innan motorvagnen sattes i trafik igen en bra bit in på 1950-talet. Ganska snart havererade huvudgeneratorn och därmed var det färdigkört. Med hänvisning till de kostnader som lagts ner på upprustningen var det dock ingen som vågade ta beslut om skrotning utan vagnen blev stående ett antal år.
Jag får tacka för de intressanta kommentarer som ges på bilderna. Lite just av en anledning till att bilder läggs ut. :-)
Ett forum när det är som bäst (till skillnad från en del andra som jag inte skall nämna)
En bildägare lägger ut en bild med den info hen har om bilden.
De som vet mer kompletterar..
Och vi andra bara suger i oss...
Vem hade tillverkat dessa vagnar? Har för mig jag har bilder från Nohab på dessa?
Vem hade tillverkat dessa vagnar? Har för mig jag har bilder från Nohab på dessa?
Tillverkare för fordonstyper som figurerar i tråden:
Xo4p - Motala
Xo6p - ASEA
Yo2p - GM Nordiska
Yo3p - R D R:son Söderberg
Är det fler än jag som tycker att HSJ 15 har en vagnskorg som påtagligt liknar Roslagsbanans rävar?
Den är säkert kortare, men vagnsändarna...
Undrar om det i princip var två versioner av samma vagnskorg.
SI