Ogräsbekämpning 1949 (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Tuesday, October 09, 2012, 12:47 (4451 dagar sedan)

Följande bilder från Örebro Stadsarkiv visar ogräsbekämpning förr i tiden.
Vad sprutade man ut? Säkerligen inget som är tillåtet idag.. Finns för övrigt någon av dessa fordon bevarade idag?
Bilderna är från Örebro, troligen på det ursprungliga spåret från KHJ mot CV.
[img]http://www.lindroos.org/Foto/ECS-D16-021.jpg[/img]
[img]http://www.lindroos.org/Foto/ECS-D16-022.jpg[/img]
[img]http://www.lindroos.org/Foto/ECS-D16-023.jpg[/img]
Källa: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Erik Sjöqvist

Ogräsbekämpning 1949

av Anders Johansson, Tuesday, October 09, 2012, 14:50 (4451 dagar sedan) @ jean

Troligen Klorex (Natriumklorat)
Detta är förbjudet att sälja sedan 1990.
Detta minst lika mycket på att det är explosivt och brandfarligt, tex vid blandning med socker.

Det finns dokumenterat att man antände bangårdar vid besprutning.
Branden uppstod när vattenlösningen torkade, tex efter besprutning av hallonsnår.
Ett exempel inträffade runt 1960 i Knivingaryd.

Ogräsbekämpning 1949

av Kurt G Möller, Tuesday, October 09, 2012, 15:31 (4451 dagar sedan) @ Anders Johansson

Kan även ha varit rent koksalt - i stark koncentration.

Ogräsbekämpning 1949

av jean, Tuesday, October 09, 2012, 17:10 (4451 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kan även ha varit rent koksalt - i stark koncentration.

OK, tack för infon, jag som "hoppades" att det skulle vara DDT eller Hormoslyr eller något annat.. :-)

Ogräsbekämpning 1949

av Anders Johansson, Tuesday, October 09, 2012, 18:57 (4451 dagar sedan) @ jean

Nja, DDT är ett insektsmedel;-)
Däremot lär nog Homoslyr förekommit i det tåget fast senare.

Ogräsbekämpning 1949

av Christer Fredriksson, Tuesday, October 09, 2012, 18:00 (4451 dagar sedan) @ jean

Detta tåg byggdes på CV på gamla tendrar.

Jag kommer ihåg detta tågset från mina tågbyten i Frövi i början av 1950-talet.
Under dessa år bodde vi först i Ullersäter och flyttade sedan till Gusselby.

Ogräsbekämpning 1949

av Peter Alsén, Tuesday, October 09, 2012, 18:27 (4451 dagar sedan) @ jean

Ser onekligen rätt fräckt ut.

Är det slopade C-tendrar som blivit vattenförråd? Själva "manövervagnen" verkar påbyggd på något sätt då den är längre eller är det en annan typ av tender?

Kan man utröna var de kommer ifrån?

*/Peter

Ogräsbekämpning 1949

av Thomas Tell, Tuesday, October 09, 2012, 20:49 (4451 dagar sedan) @ Peter Alsén

Enligt skrivelser 1933 och i januari 1934 skickades tendrarna C 705 och 756 från Bräcke resp Ånge till Hvst Örebro för ombyggnad till ogräsbesprutningsaggregat tillsammans med tendern från någon av f.d. UGJ lok B 23 eller 24.
Det kan vara dessa som syns i tåget 15 år senare.
Även de smala tendrarna 426, 534 och 617 användes men ombyggdes i Malmö, vad jag förstår.

705 och de andra två skulle då sändas till Luleå under adress baningenjören.
/tell

Ogräsbekämpning 1949

av Peter Alsén, Wednesday, October 10, 2012, 09:13 (4450 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt skrivelser 1933 och i januari 1934 skickades tendrarna C 705 och 756 från Bräcke resp Ånge till Hvst Örebro för ombyggnad till ogräsbesprutningsaggregat tillsammans med tendern från någon av f.d. UGJ lok B 23 eller 24.
Det kan vara dessa som syns i tåget 15 år senare.
Även de smala tendrarna 426, 534 och 617 användes men ombyggdes i Malmö, vad jag förstår.

705 och de andra två skulle då sändas till Luleå under adress baningenjören.
/tell

Intressant, så vattenförråden är då kanske 705 och 756? Den sista tendern ser större ut men det kan vara tendern från UGJ B 23 eller B 24?

*/Peter

Ogräsbekämpning 1949

av Sune Nylén, Wednesday, October 10, 2012, 15:37 (4450 dagar sedan) @ Peter Alsén

Ja, vattenförråden är väl kanske inte rätt uttryckt. Man blandade, inte kaffe med kron, som i Calle von Schevens vals, men natriumklorat med vatten i tankarna.
" till angenäm styrka och smak" . Natriumklorat "Klorex" ser ut som strösocker,
men var/är blåviolett färgat för att undvika förväxling, då det inverkar så att säga negativt på organismen.:-) Sune

Ogräsbekämpning 1949

av Sid, Wednesday, October 10, 2012, 18:24 (4450 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt skrivelser 1933 och i januari 1934 skickades tendrarna C 705 och 756 från Bräcke resp Ånge till Hvst Örebro för ombyggnad till ogräsbesprutningsaggregat tillsammans med tendern från någon av f.d. UGJ lok B 23 eller 24.
Det kan vara dessa som syns i tåget 15 år senare.
Även de smala tendrarna 426, 534 och 617 användes men ombyggdes i Malmö, vad jag förstår.

705 och de andra två skulle då sändas till Luleå under adress baningenjören.
/tell

Tender OKd 1518 (tidigare tender för UGJ lok B 24) Slopad 1933 och blev ombyggd 1935 till 10bd Ogräsbesprutningsaggregat 100. Ommärkt 1969/05/13 till Qbv 945 0055-x. Fanns kvar 1971/07/22.