Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen? (Byggnad)

av Ola Almquist, Wednesday, August 13, 2008, 21:01 (5946 dagar sedan) @ Granis

Visst kommer skivan ursprungligen från Roslagen. Jag skrev om detta på gamla forumet och undrade om någon SRJ-kännare, t.ex. Stig Lundin, känner till varifrån. Någon bestämt svar har ännu inte dykt upp, men det är väl klarlagt var det fanns 12 m-skivor, och vilka som byttes ut till 15 m när Stortyskarna levererades.

Lita inte på uppgifterna i "Sveriges lokstationer"! Den är full av fel. Rättare sagt saknas stora mängder uppgifter. På sätt och vis kan man säga att hade man gått igenom varje privatbanas arkiv noggrannt hade man nog eliminerat en stor mängd fel. Å andra sidan hade kanske inte boken blivit klar före år 2020...

När det gäller NVHJ har jag redovisat min forskning om lokstationerna (framför allt Västervik) i en liten skrift som gavs ut av Kalmar läns museum, 2002 tror jag att det var. Forskningen forsätter, men jag har inte varit på Riksarkivet på många år. Jag har dock en del ritningskopior, anteckningar och några få bilder (fler finns i Gävle).

Kortfattat ur minnet om skivan i Västervik: SRJ (år)? => Ydrefors (såld VYJ 1923 enligt VYJ:s handlingar) => upplag i Spångenäs grusgrop 1940 (enligt NVHJ:s handlingar) => Vetlanda (såld SJ 194? enligt Mbr handlingar) = > upplag i Verkebäck (till TJF 1987?) => Västervik (inlagd våren 2006).
Längd 12 m, något förlängd i ändarna när den lades in i Västervik.
Tillverkare okänd, årtal okänt.

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Återkommer...

M.v.h.
Ola

Hela tråden: