DHJ 6, SRJ 27, tender 1961 (Järnväg allmänt)
DHJ 6, Stockholm Ö 6/3 1961, sista resan :-( !
Tender till SRJ 27 på väg till skroten,Stockholm Ö 6/3 1961
Boggier till SRJ 27 tender
av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 10, 2012, 18:28 (4554 dagar sedan)
DHJ 6, Stockholm Ö 6/3 1961, sista resan :-( !
Tender till SRJ 27 på väg till skroten,Stockholm Ö 6/3 1961
Boggier till SRJ 27 tender
av Christer Fredriksson, Wednesday, October 10, 2012, 18:35 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Hur kom denna transport från Rimbo till Stockholm Ö med tanke på det saknade lagerboxlocket på vagnen där tendern står upplastad?
av Granis, Wednesday, October 10, 2012, 18:49 (4554 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Hur kom denna transport från Rimbo till Stockholm Ö med tanke på det saknade lagerboxlocket på vagnen där tendern står upplastad?
SRJ 27 hade erhållit en tvåaxlig tender inför/ vid en sejour på Västgötabanorna vid 50-talets början. Denna, som e u ska ha kommit från VGJ 24 ursprungligen, var dessutom SJ-märkt till en början (Västgötasmalspåren hade ju förstatligats 1948) men "neutralt svart" när den återkom till det då fortfarande självständiga SRJ/ DHJ-nätet efter nåt (?) år.
Om SRJ 27´s gamla boggitender hade använts som vattenförråd eller ogräsbekämpningsvagn i/ från Rimbo sedan dess är jag dock osäker på; det kan ha handlat om någon annan tender vad gäller det sistnämnda ändamålet i varje fall. Kanske nån "Godstågstysks" (SRJ 32-33) tender rentav?
/ L G
N B: Förvisso inte kanske konkret svar på Din fråga, men....
av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 10, 2012, 19:35 (4554 dagar sedan) @ Granis
Jag hade mycket noggrant vid fototillfället noterat att denna tender var märkt med 27, inget annat!
av Anders Ljung, Wednesday, October 10, 2012, 20:15 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Jag hade mycket noggrant vid fototillfället noterat att denna tender var märkt med 27, inget annat!
Den ser onekligen ut som en Stortysktender. Det finns väl inget som säger att 27s orginaltender skrotades samtidigt med sitt lok.
av Granis, Wednesday, October 10, 2012, 20:20 (4554 dagar sedan) @ Anders Ljung
Nu är jag osäker på hur denna tråd utvecklats "frågemässigt"; vem som undrat och påstått vad, men jag vill nog minnas att SRJ 27 och dess tender skrotades "ungefär" samtidigt. Dock ej då som "en enhet" eftersom loket fått ny och mindre tender vid 50-talets början, och dess gamla boggitender andra uppgifter.
/ L G
av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 10, 2012, 20:35 (4554 dagar sedan) @ Granis
Med en dåres envishet vill jag hävda att tendern var märkt med 27, var skulle jag annars ha fått uppgiften ifrån? Hittat på och i så fall varför? Jag förstår inte problemet! Och när skrotades loket 27?
av Kjell Friberg, Wednesday, October 10, 2012, 21:11 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Med en dåres envishet vill jag hävda att tendern var märkt med 27, var skulle jag annars ha fått uppgiften ifrån? Hittat på och i så fall varför? Jag förstår inte problemet! Och när skrotades loket 27?
Och framförallt, vilket var den ursprungliga frågan, hur 17 har vagnen som tendern är upplastad på kommit till Stockholm utan lagerboxlock?
av Granis, Wednesday, October 10, 2012, 21:39 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Med en dåres envishet vill jag hävda att tendern var märkt med 27, var skulle jag annars ha fått uppgiften ifrån?
Jag har i varje fall inte påstått nåt annat. Tendern borde definitivt vara SRJ 27´s originalboggitender*, och det här en synnerligen intressant bild som visar att denna nästan överlevde loket och den tvåaxliga tender detta fick i (?) Västergötland, något som också påståtts genom åren.
Att man delat på tendern och dess hjul vid denna transport kanske beror på att den annars blivit för hög för kontaktledningen söder om Rimbo sedan den lastats på en flakvagn? Men varför kunde den inte dras på egna hjul? Det är ju flakvagnen och inte tendern/ tenderhjulen som har en lagerskada!?
Hittat på och i så fall varför? Jag förstår inte problemet! Och när skrotades loket 27?
Återigen, jag förstår inte detta med "hitta på" och i så fall vaddå? De utmärkta bilderna talar ju för sig själva. Det är ju i så fall de "nya" frågor som uppkommer om transporten till "Öst".
Enligt boken "Roslagsbanan 100 år" skrotades SRJ 27 inklusive dess "nya" tvåaxliga tender 1962 (precis som systermaskinen SRJ 29 f ö), varför denna originaltender borde skrotats nåt år tidigare. Om den inte blev stående nånstans, här på Stockholm Ö eller i Vislanda t ex, ytterligare nån tid innan skrotningen verkställdes. Men det verkar väl inte särskilt troligt?
/ L G
*= Eftersom SRJ 28 bevisligen har sin kvar och SRJ 29 enligt alla (?) uppgifter skrotades med sin motsvarande; ingen av dessa lok hade heller aldrig haft någon annan tender under sina livstider, inte ens 28 medan den var i Västergötland i slutet av 1940-talet, alltså innan 27 togs dit och då fick en annan och mindre tender.
av Granis, Wednesday, October 10, 2012, 21:48 (4554 dagar sedan) @ Granis
Ytterligare en intressant detalj i detta sammanhang är ju att om 27´s originaltender fortsatte vara märkt "27" även efter den "slitits loss" från loket så borde SRJ i närmare tiotalet år haft två loktendrar märkta med det numret eftersom den tender loket fick under sin vistelse i Västergötland också märktes med loknumret när SRJ 27 kom tillbaka till Roslagen (väl?). Men eftersom tendrarna var rätt olika torde väl risken för sammanblandning varit rätt liten...
I Västergötland hade tendern i varje fall till en början gula SJ-bokstäver, vilket torde vara ett arv från sin "donator", B2p 3105/ fd VGJ 24 (som väl då fick en treaxlig tender det fortfarande har på AGJ). Dessa bokstäver ska dock ha varit borttagna när loket kom hem till SRJ igen.
/ L G
av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 10, 2012, 21:53 (4554 dagar sedan) @ Granis
Jag skrev denna kommentar, "Hittat på och i så fall varför? Jag förstår inte problemet!" då jag fick en känsla av att min uppgift om numret på tendern ifrågasattes men jag kan givetvis ha missuppfattat detta och då får jag givetvis ödmjukt be om ursäkt!
av Granis, Wednesday, October 10, 2012, 22:00 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Ingen fara. Plocka fram lite fler såna här bilder bara. Gärna från Roslagen. Och från Gotland. Och från Östgötasmalspåren. Och...
/ L G ;-)
av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 10, 2012, 22:03 (4554 dagar sedan) @ Granis
Seså, calmera sig, det kommer kanske....;.-)!
av Anders Sandgren, Wednesday, October 10, 2012, 23:37 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
En liten undran är ju då om 27 avsåg ett påmålat nummer (som jag inte ser något på bilderna) eller en ramstans.
I vilket fall som helst, tack för de fina bilderna.
av Torbjörn Jansson, Thursday, October 11, 2012, 09:53 (4554 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Tack :-D ! Det var ju ett tag sedan jag tog bilderna, 51 år, men jag är nog tämligen övertygad om att det stod ett påmålat nummer någonstans, möjligen på baksidan av tendern. Det kan ju ha varit på sidan men bildens inte allför goda kvalitet avslöjar inte detta. Jag tror knappast att jag letade efter en ramstans.
F ö tycker jag det är kul att det skapas lite debatt kring en av mina bilder! Det kanske t o m kan räta ut en del frågetecken kring ett fordons historia! Här tycker jag att Forumet har en stor funktion att fylla med hjälp av alla duktiga och insatta skribenter! Jag hoppas att jag kan lägga ut fler bilder som skapar en trevlig debatt som denna :-D !
Torbjörn
av Anders Ljung, Thursday, October 11, 2012, 10:33 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Tack :-D ! Det var ju ett tag sedan jag tog bilderna, 51 år, men jag är nog tämligen övertygad om att det stod ett påmålat nummer någonstans, möjligen på baksidan av tendern.
28an har "28" målat på bakändan, inte på sidorna.
av Torbjörn Jansson, Thursday, October 11, 2012, 11:42 (4554 dagar sedan) @ Anders Ljung
Tack :-D ! Det var ju ett tag sedan jag tog bilderna, 51 år, men jag är nog tämligen övertygad om att det stod ett påmålat nummer någonstans, möjligen på baksidan av tendern.
28an har "28" målat på bakändan, inte på sidorna.
Ser man på! Då stod det med all säkerhet 27 på bakändan på denna tender när jag tog bilden! Jag förutätter att SRJmf är noga med att sträva efter orginalskick :-D !
av Granis, Thursday, October 11, 2012, 10:35 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Det var ju ett tag sedan jag tog bilderna, 51 år, men jag är nog tämligen övertygad om att det stod ett påmålat nummer någonstans, möjligen på baksidan av tendern.
Säkert. Så här såg i varje fall den "nya" treaxliga tendern ut sedan loket återkommit till Roslagen och Rimbo. Påmålat nummer alltså. Fotografen heter f ö Kurt Möller.
/ L G :-)
av Torbjörn Jansson, Thursday, October 11, 2012, 11:45 (4554 dagar sedan) @ Granis
Ja, då kan vi väl bocka av problemet med numret på "min" tender och anse saken utredd, i alla fall om just detta!
av Thomas Tell, Thursday, October 11, 2012, 10:47 (4554 dagar sedan) @ Granis
I en skrivelse 5/3 1952 till 36 Miö Skara som jag skrivit av i Arninge stod.
Härmed anmodas Eder översända B2p 3105 för närvarande tillkopplad 3-axlig tender till KVAB för att användas till SRJ 27 vars tender sändes Öst-Gbg ö. 3105 få 2-axlig tender från skrotade Gp 3121.
Öst-Gbg ö är mina förkortningar och jag undrar vad jag menat.
/tell
av Thomas Tell, Wednesday, October 10, 2012, 23:30 (4554 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Ser på bilderna att lastningsanordningarna från 1940-talet är kvar 1961. Det är anordningarna att lasta smalspårvagnar från normalspår på "banken" på Stockholms Östra som syns bakom fordonen på bilderna.
Bakom DHJ 6 syns den rörliga delen med den sneda/lutande plåten och bakom de andra fordonen den fasta.
Man handlossade normalspårsvagnar och lasten fick via snedplanen hasa ned i smalspårsfordonen.
/tell