Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen? (Byggnad)

av Ola Almquist, Wednesday, August 13, 2008, 21:24 (5946 dagar sedan) @ Granis

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Det var Micke L som sade detta. Men jag kanske missuppfattade honom då jag minns att vi (även) pratade om rälerna? Hur som helst: Tack för uppgifterna och ser fram mot mer info. Icke minst VARIFRÅN i Roslagen den kommer. Och den måste väl ha varit en tolvmeters skiva som sedan förlängdes innan den lades in i Vetlanda (eller är detta en av punkterna Malte Ljunggren hade fel; det kanske var en tolvmeters skiva även i Vetlanda?). Och rimligen borde den alltså ha lämnat Roslagen innan "1930-talet". Om det nu är en tolvmeters skiva som bytts ut mot en femtonmeters p g a "Stortyskarnas" ankomst 1920. Eller är det en ÄNNU äldre -och följaktligen mindre- skiva som VYJ anskaffade och förlängde själva!? SRJ hade f ö kvar tolvmeters skivor i Norrtälje och Uppsala. Troligen p g a att man inte förväntade sig så många "Stortyskbesök" där. Då! :-) Ser alltså fram mot mer info....

/ L G

Jag tror inte att den är förlängd (av någon annan än vi). På Stig Nyberg-bilder från Vetlanda ser man att det var en ganska kort skiva där. Eftersom VJ bara hade tanklok är det naturligt. Utgå från att uppgifterna om 10,5 och 15 m är fel! OK! Det är inte bara uppgifter som saknas, både årtal och vändskivelängder kan vara fel i lokstationsboken (och i "Svenska lokmän", som var en av källorna).

M.v.h.
Ola

Hela tråden: