Enligt Skendöd i Roslagen (källa: SJ:s skrotrapporter) skrotades loken enligt följande:
1960: DHJ 6 (brandskadad), 7.
1961: DHJ 5, 8, 9; SRJ 18, 19, 20, 21, 22 (delvis slaktat), 25.
1962: DHJ 11, 12; SRJ 23, 24, 26, 27, 29.
Följaktligen är uppgiften om bilder tagna 1963 troligen fel. Å andra sidan bör även de ovanstående uppgifterna tas med en nypa salt då Torbjörn visat en bild på DHJ 6 från 1961.
Tack för bra besked!! "Troligen" kan strykas. Att DHJ 6 gick allra först var inte så märkligt. Stallbranden inträffade på försommaren 1958, vill jag minnas - rätt? Jag har foton av lok 27 på vändskivan från aug. -58 med det skadade stallet i bakgrunden.
Även skrotuppgiften om lok DHJ 7 (typ Np) är ev. tveksam. Denna maskin stod såvitt känt i Gimo och användes sporadiskt under sent 50-tal. Kan ev. även ha varit uthyrd till ngn av gruvorna, liksom lok 11 och 24. (Lok DHJ 8 och 9, också Np-typ, hade däremot varit växellok inne på Sthlm Ö och ställdes av utomhus i Rm redan 1954-55. Även lok 20 och 21 ställdes tidigt av utomhus i Rm.)
Lok 23 och 26 var de som användes allra sist, tillsammans med vår "sistling" 24:an i avskedståget...
Lustigt att det aldrig fanns någon maskin med nummer SRJ 30. Och heller inget lok DHJ 10.