Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961 (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 17, 2012, 18:30 (4539 dagar sedan)

[image]
SRJ snöplog C3p 4,Sthlm Ö 29/8 1961
[image]
SJ Bdp 3255, f d SRJ 55, Sthlm Ö 29/8 1961
[image]
SJ Bcp 3253, f d SRJ 53, datum som ovan
[image]
SRJ 29, Rimbo 16/9 1961
[image]
SRJ 29, Rimbo som ovan
[image]
Tender till SRJ 19
[image]
SRJ 1102, Rimbo 16/9 1961
[image]
SJ Xo6p 930, f d SRJ 3111 mot Hallstavik. Rimbo 16/9 1961
[image]
SRJ Ba 35, F d MÖJ 5. Numera bevarad och upprustad i körbart skick på AGJ
[image]
SJ YBo5p 883, Rimbo som ovan
[image]
SRJ 5, Sthlm Ö 17/9 1961

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Anders Ljung, Wednesday, October 17, 2012, 20:34 (4539 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

[image]
Tender till SRJ 19

Vad kan man haft den här till? Notera kopplet i framändan så att den kan användas som en normal vagn.

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Johan Vinberg, Wednesday, October 17, 2012, 21:22 (4539 dagar sedan) @ Anders Ljung

Heja Tobbe! :-)
Meeeera!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Torbjörn Jansson, Wednesday, October 17, 2012, 21:25 (4539 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Seså, calmera sig....;-) ! Får se vad jag har!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Wednesday, October 17, 2012, 23:40 (4539 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Digga digga...! Mums.

Snöplogen står på den spårstump som fortsatte en liten bit ut bakom ånglokstallet på Sthlm Ö. Just här arbetade SRJmf ca tolv år senare med lok Gp 3132.

Obs. att tenderbilden visar td till gamla lok 33!!

Den långa tvåaxliga rälsbussen var den som kallades Gula Faran - här inte längre helgul...! Står på stickspåret närmast t h om rundstallet (och innanför den närmaste väggen står m stor sannolikhet inspektionsbilen...)

Jag förmodar att många ULJ:are idag smågråter över att ingen av Dalahästarna finns kvar...

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Torbjörn Jansson, Thursday, October 18, 2012, 10:05 (4538 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Digga digga...! Mums.

Snöplogen står på den spårstump som fortsatte en liten bit ut bakom ånglokstallet på Sthlm Ö. Just här arbetade SRJmf ca tolv år senare med lok Gp 3132.

Obs. att tenderbilden visar td till gamla lok 33!!

Den långa tvåaxliga rälsbussen var den som kallades Gula Faran - här inte längre helgul...! Står på stickspåret närmast t h om rundstallet (och innanför den närmaste väggen står m stor sannolikhet inspektionsbilen...)

Jag förmodar att många ULJ:are idag smågråter över att ingen av Dalahästarna finns kvar...

Kurt! Nu är det så att jag fört noggranna anteckningar på varje försättsblad till mina negativark. Där har jag skrivit att tendern är från lok 19 då den var märkt med denna siffra! Skulle jag hittat på det och i så fall varför...? I boken "Roslagbanan 100 år" och som du medverkat i finns en bild på lok 33 på sidan 87. Den tendern ser annorlunda ut, bl a är den nedre nitraden på sidan inte helt horisontell. Den börjar högre i framändan och sluttar nedåt mot bakändan. Det gör den inte på tendern på min bild, den är helt horisontell. Kanske du har fel även om det är en svindlande tanke....;-) ! På sidan 86 i samma utmärkta bok finns en bild på lok 19 och som du f ö själv har tagit. Där uppvisar denna tender en påfallande likhet med den på min bild. T o m den lilla vita skylten på tendersidans ovansida och som väl varnade för kontaktledningen sitter på exakt samma ställe på min bild och som på din i boken! Det finns fler skillnader mellan 19 på min bild och på 33 om man detaljstuderar bilderna. Dock har skärmen mot hytten skurits bort vilket man kan se rester av. Tendern har uppenbarligen använts till något annat, därav kopplet i framändan. F ö tackar jag för ditt omdöme om bildserien :-) !
Torbjörn

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Christer Fredriksson, Thursday, October 18, 2012, 10:33 (4538 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Saknar tendern ena långsidan med tanke på att det är så ljust i koltaget och ser ut som stängslet bakom?

Dessutom verkar den bortre långsidan ha skurits vid ingången?
Den hitre långsidan verkar dock intakt!
Eller är inte utsidorna på tenderns långsidor identiska?

Härliga bilder Björn!
Precis som det var när jag sprang där under åren 1960-62 som mest!
F-n vad man blir nostalgisk, men det är väl det att tiden bara flyger fram!

[image]

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Sven A, Thursday, October 18, 2012, 11:13 (4538 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Saknar tendern ena långsidan med tanke på att det är så ljust i koltaget och ser ut som stängslet bakom?

Dessutom verkar den bortre långsidan ha skurits vid ingången?
Den hitre långsidan verkar dock intakt!
Eller är inte utsidorna på tenderns långsidor identiska?

Härliga bilder Björn!
Precis som det var när jag sprang där under åren 1960-62 som mest!
F-n vad man blir nostalgisk, men det är väl det att tiden bara flyger fram!

[image]

Nej, det är nog solljuset som lyser upp kolfickans insida.
Kontrastverkan mot skuggan blir stor och dessutom ser man inte staketet och lövverken utan någon skrovlig yta. I nedre delen (genom kolfickan) syns dessutom en skuggkant, det är nog tenderkanten som orsakar denna kant.
Betänk att ytan belägenhet stämmer bra överens med nitraden på loksidan!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Thursday, October 18, 2012, 11:58 (4538 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Mea culpa... Jag hade för bråttom - just 33-tendern har ju varit uppe ideligen nu på sista året. Tack för rättelsen!

Jag hade faktiskt inte en aning om att tendern från lok 19 blev använd till nån specialare... = ogräsbesprutning kanske?

Det kändes alldeles särskilt ont i hjärtat när lok 19 försvann - nästan snyggaste loket på banan!!!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Dag Bonnedal, Thursday, October 18, 2012, 12:13 (4538 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Max Sinclair fotograferade SRJ 19 med tender och han anger datumet till oktober 1963. En annan tender?

Han tog många bilder i Sverige de åren, om de bara kunde scannas om så skulle de vara av mycket bra kvalité: Rolleiflex 6x6cm.

Dag B

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Granis, Thursday, October 18, 2012, 19:27 (4538 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag har aldrig hört annat än att SRJ 19 hade sin originaltender tillkopplad intill slutet. Och den var väl trexalig, till skillnad från "Godstågstyskarnas" (bl a då SRJ 33) som i likhet med "Stortyskarnas" var boggitendrar? Eller? Och hur är det med den här avbildade?

/ L G

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Thursday, October 18, 2012, 19:35 (4538 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Max Sinclair fotograferade SRJ 19 med tender och han anger datumet till oktober 1963. En annan tender?

Har N Å G O N följt upp lokskrotningarna månadsvis?

Dvs. avsändandet av lok från Rimbo f v b Vislanda?

Jag tvivlar nämligen väldigt starkt på att det skulle ha funnits kvar SÅÅ många ånglok i Rimbo ännu hösten -63!!!!!!!!!!

Kommentarer? Underlag? Åsikter?????????!!!!!!!!!!

Diverse SRJ... fler detaljer!

av Kurt G Möller, Saturday, October 20, 2012, 17:04 (4536 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Fotot av rbs "GULA FARAN" i Rimbo visar att de gamla automatkopplen satt kvar ända till slutet - vagnen slopades cirka 1961-62; var den månne ngn sorts tjänstevagn de sista åren...?

Även bilden av "RYDBERGAREN" är lite speciell - obs. att vagnen har en av de gamla VGJ-finkorna i bakänden...!

Obs. att fotot av "DALAHÄSTEN" är taget hösten 1961 inne på Sthlm Ö - vid denna tid var det bara undantagsvis som de två "Hästarna" visade sej nere i Stockholm! Häst nr 5 är här fortfarande oommärkt. Loket ser ut att vara kopplat till ngn godsvagn - obs att maskinen har Scharf-koppel, här med adapter insatt!! Hmm, kan det ha vikarierat som dragkraft för ett ellok i Rimbogodståget, p g a oplanerad elfordonsbrist?

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Ola Almquist, Monday, October 22, 2012, 02:37 (4534 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Max Sinclair fotograferade SRJ 19 med tender och han anger datumet till oktober 1963. En annan tender?


Har N Å G O N följt upp lokskrotningarna månadsvis?

Dvs. avsändandet av lok från Rimbo f v b Vislanda?

Jag tvivlar nämligen väldigt starkt på att det skulle ha funnits kvar SÅÅ många ånglok i Rimbo ännu hösten -63!!!!!!!!!!

Kommentarer? Underlag? Åsikter?????????!!!!!!!!!!

Enligt Skendöd i Roslagen (källa: SJ:s skrotrapporter) skrotades loken enligt följande:

1960: DHJ 6 (brandskadad), 7.
1961: DHJ 5, 8, 9; SRJ 18, 19, 20, 21, 22 (delvis slaktat), 25.
1962: DHJ 11, 12; SRJ 23, 24, 26, 27, 29.

Följaktligen är uppgiften om bilder tagna 1963 troligen fel. Å andra sidan bör även de ovanstående uppgifterna tas med en nypa salt då Torbjörn visat en bild på DHJ 6 från 1961.

M.v.h.
Ola

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Monday, October 22, 2012, 12:33 (4534 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt Skendöd i Roslagen (källa: SJ:s skrotrapporter) skrotades loken enligt följande:


1960: DHJ 6 (brandskadad), 7.
1961: DHJ 5, 8, 9; SRJ 18, 19, 20, 21, 22 (delvis slaktat), 25.
1962: DHJ 11, 12; SRJ 23, 24, 26, 27, 29.

Följaktligen är uppgiften om bilder tagna 1963 troligen fel. Å andra sidan bör även de ovanstående uppgifterna tas med en nypa salt då Torbjörn visat en bild på DHJ 6 från 1961.

Tack för bra besked!! "Troligen" kan strykas. Att DHJ 6 gick allra först var inte så märkligt. Stallbranden inträffade på försommaren 1958, vill jag minnas - rätt? Jag har foton av lok 27 på vändskivan från aug. -58 med det skadade stallet i bakgrunden.

Även skrotuppgiften om lok DHJ 7 (typ Np) är ev. tveksam. Denna maskin stod såvitt känt i Gimo och användes sporadiskt under sent 50-tal. Kan ev. även ha varit uthyrd till ngn av gruvorna, liksom lok 11 och 24. (Lok DHJ 8 och 9, också Np-typ, hade däremot varit växellok inne på Sthlm Ö och ställdes av utomhus i Rm redan 1954-55. Även lok 20 och 21 ställdes tidigt av utomhus i Rm.)

Lok 23 och 26 var de som användes allra sist, tillsammans med vår "sistling" 24:an i avskedståget...

Lustigt att det aldrig fanns någon maskin med nummer SRJ 30. Och heller inget lok DHJ 10.

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Granis, Monday, October 22, 2012, 13:54 (4534 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Lustigt att det aldrig fanns någon maskin med nummer SRJ 30. Och heller inget lok DHJ 10.

"E u" ska ett ungt SRJmf funderat på att döpa Gp 3132 till SRJ 30 och NÖJ 16 till DHJ 10. Uppgiften återfinns väl t o m i nån av föreningens minnesskrifter? Vad säger Johan V?

/ L G

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Monday, October 22, 2012, 14:07 (4534 dagar sedan) @ Granis

Helt riktigt - vi pratade om det, ja...

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kjell Aghult, Monday, October 22, 2012, 16:24 (4534 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt Skendöd i Roslagen (källa: SJ:s skrotrapporter) skrotades loken enligt följande:

1960: DHJ 6 (brandskadad), 7.
1961: DHJ 5, 8, 9; SRJ 18, 19, 20, 21, 22 (delvis slaktat), 25.
1962: DHJ 11, 12; SRJ 23, 24, 26, 27, 29.

Följaktligen är uppgiften om bilder tagna 1963 troligen fel. Å andra sidan bör även de ovanstående uppgifterna tas med en nypa salt då Torbjörn visat en bild på DHJ 6 från 1961.

Enligt andra SJ-uppgifter (bl a Vislanda skrotlistor) skedde skrotningarna enligt följande:
DHJ 5: Vislanda dec 1961
DHJ 6,7: Tillberga 1961 (okänd månad)
DHJ 8: okänd plats och månad 1961
DHJ 9,11: Vislanda juli 1961
DHJ 12: Vislanda aug 1961

SRJ 18,19: Vislanda juli 1961
SRJ 20,21: Tillberga 1961 (okänd månad)
SRJ 22: Vislanda juni 1961
SRJ 23: Vislanda aug 1961
SRJ 24: Vislanda okt 1962
SRJ 25: Tillberga 1961 (okänd månad)
SRJ 26: Vislanda nov 1962
SRJ 27: Vislanda okt 1962
SRJ 29: Vislanda sept 1962

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Thomas Tell, Tuesday, October 23, 2012, 00:14 (4534 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Enligt Skendöd i Roslagen (källa: SJ:s skrotrapporter) skrotades loken enligt följande:


1960: DHJ 6 (brandskadad), 7.
1961: DHJ 5, 8, 9; SRJ 18, 19, 20, 21, 22 (delvis slaktat), 25.
1962: DHJ 11, 12; SRJ 23, 24, 26, 27, 29.

Följaktligen är uppgiften om bilder tagna 1963 troligen fel. Å andra sidan bör även de ovanstående uppgifterna tas med en nypa salt då Torbjörn visat en bild på DHJ 6 från 1961.


Tack för bra besked!! "Troligen" kan strykas. Att DHJ 6 gick allra först var inte så märkligt. Stallbranden inträffade på försommaren 1958, vill jag minnas - rätt? Jag har foton av lok 27 på vändskivan från aug. -58 med det skadade stallet i bakgrunden.

Även skrotuppgiften om lok DHJ 7 (typ Np) är ev. tveksam. Denna maskin stod såvitt känt i Gimo och användes sporadiskt under sent 50-tal. Kan ev. även ha varit uthyrd till ngn av gruvorna, liksom lok 11 och 24. (Lok DHJ 8 och 9, också Np-typ, hade däremot varit växellok inne på Sthlm Ö och ställdes av utomhus i Rm redan 1954-55. Även lok 20 och 21 ställdes tidigt av utomhus i Rm.)

Lok 23 och 26 var de som användes allra sist, tillsammans med vår "sistling" 24:an i avskedståget...

Lustigt att det aldrig fanns någon maskin med nummer SRJ 30. Och heller inget lok DHJ 10.


Kilometeruppgifter m.m. om loken t.o.m. 1957 ser ut som följer.
18 2469 km dec 1957
19 4338 km dec 1957
20 0 km fr.o.m. november 1957
21 0 km fr.o.m augusti 1957
22 5185 km dec 1957
23 3688 km dec 1957 uppgift 570313 om pannbyte (panna fr DHJ 5 1953) (revision av reservpanna nr 19 från lok 23 570503-5801xx 1.464:07 kostnader in i 1958)
24 5470 km dec 1957 570724 panna fr lok 23
25 5438 km dec 1957
26 5348 km dec 1957
27 2142 km dec 1957
28 216 km dec 1957 då loket gick till revision under månaden
29 1368 km dec 1957 efter 7 månader med 0 km då loket reviderades
DHJ 5 0 km dec 1957 på revision till 5 juni 1958
DHJ 6 2836 km dec 1957
DHJ 7 3240 km dec 1957
DHJ 8 0 km fr.o.m.juli 1953
DHJ 9 0 km fr.o.m.januari 1956
DHJ 11 2429 km dec 1957
DHJ 12 4543 km dec 1957

/tell

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Tuesday, October 23, 2012, 00:46 (4534 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kilometeruppgifter m.m. om loken t.o.m. 1957 ser ut som följer.
18 2469 km dec 1957
19 4338 km dec 1957
20 0 km fr.o.m. november 1957
21 0 km fr.o.m augusti 1957
22 5185 km dec 1957
23 3688 km dec 1957 uppgift 570313 om pannbyte (panna fr DHJ 5 1953) (revision av reservpanna nr 19 från lok 23 570503-5801xx 1.464:07 kostnader in i 1958)
24 5470 km dec 1957 570724 panna fr lok 23
25 5438 km dec 1957
26 5348 km dec 1957
27 2142 km dec 1957
28 216 km dec 1957 då loket gick till revision under månaden
29 1368 km dec 1957 efter 7 månader med 0 km då loket reviderades
DHJ 5 0 km dec 1957 på revision till 5 juni 1958
DHJ 6 2836 km dec 1957
DHJ 7 3240 km dec 1957
DHJ 8 0 km fr.o.m.juli 1953
DHJ 9 0 km fr.o.m.januari 1956
DHJ 11 2429 km dec 1957
DHJ 12 4543 km dec 1957

/tell

Tack - men fr o m N Ä R...??? Räkningen måste ju ha BÖRJAT vid nån speciell tidpunkt!!!

Betr loken 20 och 21 vill jag påstå att uppgifterna är fullständigt felvisande!!!

Inget av loken hade rört ett hjul på längelänge - båda loken stod och rostade längst in på varsitt av de två uppställningsspåren mellan rundstallet och motorvagnsstallet redan hösten 1956!!!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Christer Fredriksson, Tuesday, October 23, 2012, 10:12 (4533 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Antalet km är väl från Lev och tom dec 1957.
Det står ej när sista månad i tjänst var! Det kan ju ha varit 0 km i flera år före dec 1957!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961 - lok 20 o 21

av Thomas Tell, Tuesday, October 23, 2012, 11:15 (4533 dagar sedan) @ Kurt G Möller

20 0 km fr.o.m. november 1957
21 0 km fr.o.m augusti 1957

Betr loken 20 och 21 vill jag påstå att uppgifterna är fullständigt felvisande!!!

Inget av loken hade rört ett hjul på längelänge - båda loken stod och rostade längst in på varsitt av de två uppställningsspåren mellan rundstallet och motorvagnsstallet redan hösten 1956!!!

Det måste varit hösten 1957.
Jag har kilometerkorten fysiskt här hemma och de säger att lok 20 och 21 gick ända in på 1957. Det kan inte vara fel.

I oktober 1957 rullade lok 20 2430 km och hade då rullat 2.177.269 km sedan leverans, 129.107 km sedan storrevision, tubbyte och hjulsvarvning samt 513.522 km sedan "ny koppareldstad".
Lok 21 rullade i juli 1957 2819 km hade då rullat 2.206.426 km sedan leverans, 129.371 km sedan storrevision, tubbyte och hjulsvarvning samt 490.370 km sedan "ny koppareldstad".

Tillägg: Det visar sig att km uppgifterna om koppareldstaden gäller pannans kilometer i olika lok.

Kilometeruppgifterna på loken i listan är den senaste månaden d.v.s dec 1957.
/tell

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961 - lok 20 o 21

av Kurt G Möller, Tuesday, October 23, 2012, 12:59 (4533 dagar sedan) @ Thomas Tell

OK, då får jag väl ge mej. Ursäkta! Lok DHJ 8 och 9 hade däremot stått avställda länge - jag måste ha blandat ihop dessa.

Jag har själv tagit en massa foton av avställda lok i Rimbo men tyvärr slarvat med att skriva upp datum...

Bra att vi får svart på vitt på sånt här!! Tack!!!

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Ola Almquist, Friday, October 26, 2012, 01:19 (4531 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack för bra besked!! "Troligen" kan strykas. Att DHJ 6 gick allra först var inte så märkligt. Stallbranden inträffade på försommaren 1958, vill jag minnas - rätt? Jag har foton av lok 27 på vändskivan från aug. -58 med det skadade stallet i bakgrunden.

Nu har jag hittat artikeln från Roslagsexpressen nr 4 1998 (av Harald Agrell och Owe Danneskog. Förstås!). Branden inträffade natt mot 7 januari 1958. Den stränga kylan inverkade, inte minst på släckningsarbetet. SRJ 27 och DHJ 6 skadades. Enligt bilderna verkade SRJ 27 vara mer skadat än DHJ 6 (svårt att avgöra, dock) men stort behov av loket gjorde att det reparerades och var klart för påeldning redan den 1 april samma år. Tp-loken var öronmärkta för malmtågen. Stortysken användes i godståg Uppsala Ö - Hallstavik. En av Kurts bilder finns med, 27:an är reparerad och återuppbyggnaden pågår. DHJ 6 "fick ett eländigt slut som vrak på ett av spåren utanför lokstallet i Rimbo. Först mot slutet av år 1961 fick loket göra sin sista resa till Vislanda skrotplats."

För övrigt kan det konstateras att SRJ 1102 saknas i "Skendöd i Roslagen" trots att den fanns kvar efter 1959. Var den officiellt slopad/avregistrerad?
När brann motorvagnsstallet? Bilder finns här. Datum efterlyses!

M.v.h.
Ola

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av Kurt G Möller, Friday, October 26, 2012, 13:27 (4530 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jan. -58 - bra! Lustigt att det tog sån tid att lappa rundstallet. Rep. var alltså inte klar ännu i augusti samma år (då jag kom förbi o plåtade bl a kolningsbilden med lok 27...)

Mtv-stallsbranden var långt tidigare - kan inte säja säkert; kanske 1949/50. I v f rätt snart efter det att stallet byggdes = 1948 ??? Borde finnas angivet i SRJ årsberättelse.... Tell??

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961

av John Thoweman, Friday, October 26, 2012, 13:55 (4530 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jan. -58 - bra! Lustigt att det tog sån tid att lappa rundstallet. Rep. var alltså inte klar ännu i augusti samma år (då jag kom förbi o plåtade bl a kolningsbilden med lok 27...)

Mtv-stallsbranden var långt tidigare - kan inte säja säkert; kanske 1949/50. I v f rätt snart efter det att stallet byggdes = 1948 ??? Borde finnas angivet i SRJ årsberättelse.... Tell??

Jag har ban-, signal- och fastighetsrelaterade händelser ur SRJ årsredovisningar sammanställda fram t.o.m. -49, men där finns intet om någon mtv-stallsbrand eller åtgärder efter sådan. (Vilket inte nödvändigvis betyder att det inte skulle kunnat inträffa någon av de åren för det.)

Mtv-stallet byggdes f.ö. 1942 och byggdes till 1946.

Diverse SRJ - årtal f brand ??

av Kurt G Möller, Friday, October 26, 2012, 15:00 (4530 dagar sedan) @ John Thoweman

Aha - kan alltså ha inträffat även under slutet av kriget...

Finns det ngn lokal hembygdsförening m årsskrift, eller ngt sånt...??

Diverse SRJ - årtal f brand ??

av John Thoweman, Friday, October 26, 2012, 16:53 (4530 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Aha - kan alltså ha inträffat även under slutet av kriget...

Sannolikt inte. Mtv-stallet byggdes enbart tvåspårigt -42. Bilderna efter branden visar mtv-stallet i sitt fyrspåriga utförande. Likaså har ju byggnaden - förstås - kontaktledningar på bilderna. Så tidigast -46 och framåt, alltså.

Diverse SRJ i Rimbo och Sthlm Ö 1961 - kostnader på fordon

av Thomas Tell, Friday, October 26, 2012, 22:22 (4530 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ur min olyckslista på RB.

7/1-58
Stallbrand i Rimbo DHJ 6, SRJ 27, 29 (sönderbränt tak), 24 o mv 1108 skadade
DHJ 6 ersatt med 24.000kr
lok 24 md 500 kr
lok 27 kostnader 39.080:44
mv 1108 kostnader 13.605:92
lok 29 kostnader 149:02

/tell

Diverse SRJ - årtal f brand ??

av Thomas Tell, Friday, October 26, 2012, 22:23 (4530 dagar sedan) @ Kurt G Möller

28 juni 1947 brann motorvagnsstallet.
/tell

Diverse SRJ - årtal f brand ??

av John Thoweman, Friday, October 26, 2012, 23:14 (4530 dagar sedan) @ Thomas Tell

28 juni 1947 brann motorvagnsstallet.
/tell

Tack för den pusselbiten.