Rc4 1166 (Fordon: lok)

av HJP, Saturday, October 27, 2012, 12:36 (4413 dagar sedan)

****
[image]
Rc4 1166. Eskilstuna, 1984

[image]
Minnesskylten

En dag, 1984, fick jag en tur till Eskilstuna. Loket var Rc4 1166. Detta lok levererades i AMTRAK:s färger, och skeppades över till USA för prov. Det var givetvis anpassat på deras system. Loket fick beteckningen X995, och gick i reguljär trafik mellan New York och Washington. Det var försett med "driv" från en Rc3, och kördes i 200 km/h. Proven föll väl ut, och en licenstillverkning påbörjades i USA. Det resulterade i loktypen AEM7. Detta känner väl de flesta till, men kanske inte alla.

Väl tillbaka, iordningställdes det till SJ-standard, och försågs med en minnesskylt i varje ände, och en i varje hytt. Dessa stals dock ganska snart,trots att de var "säkrade" mot stöld - trodde man :-|

HJP

Rc4 1166 Skyltarna

av Christer Fredriksson, Saturday, October 27, 2012, 12:58 (4413 dagar sedan) @ HJP

Har möjligen någon av Forumets läsare sett dessa lösa skyltar?:-(
Hur reagerar vi då vi ser uppenbart stöldgods?:-(

Hur mycket, samt hur många, foton, saker, föremål, mm har stulits från olika järnvägsfordon, kontor, mm genom tiderna, för att senare dyka upp hos någon nitisk samlare eller på någon auktion eller auktionssajt?:-(

Kan man annat än bli förtvivlad och förbannad?:-(

Hur långt får vårt s.k. järnvägsintresse driva oss?:-(

Vad händer med dessa föremål då den s.k järnvägsintresserade tappar intresset eller avlider?:-(

Många frågor som ständigt är lika aktuella! ( OBS Utropstecknet ):-(

Kan dessa frågor diskuteras på detta Forum med anledning av att dessa jubileumsskyltar så snart stals från loket enligt ovan?:-|

Rc4 1166 Skyltarna

av Mattias Jansson, Saturday, October 27, 2012, 13:46 (4413 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Har möjligen någon av Forumets läsare sett dessa lösa skyltar?:-(
Hur reagerar vi då vi ser uppenbart stöldgods?:-(

Det är ju ibland svårt att säga. Om vi t ex tar lokskyltar eller tillverkarskyltar så är en del av dessa förvärvade lagligt. Det fanns ju på 70-talet dessutom en gråzon, för när lok skrotades i t ex Vislanda så hamnade många skyltar bara i en container som skrot, och om de togs tillvara av entusiaster så är det knappast lika illa som de som skruvade skyltar av driftsfordon, vilket är en helt annan sak.
Vidare så är det vid det här laget ibland så att en del sådana saker bytt ägare flera gånger; det kan handla om fordon som skrotats för flera decennier sedan, det kan vara skyltar från dödsbon etc, så att en person äger en viss skylt betyder inte automatiskt att den personen gjort något brottsligt.

Hur mycket, samt hur många, foton, saker, föremål, mm har stulits från olika järnvägsfordon, kontor, mm genom tiderna, för att senare dyka upp hos någon nitisk samlare eller på någon auktion eller auktionssajt?:-(

Kan man annat än bli förtvivlad och förbannad?:-(

Hur långt får vårt s.k. järnvägsintresse driva oss?:-(

Som sagt, det är skillnad på rena stölder och att t ex plocka skyltar från skrotfordon. Och hur förkastliga de rena stölderna än var - och är - så tror jag faktiskt inte att de varit så vanligt förekommande trots allt.

Vad händer med dessa föremål då den s.k järnvägsintresserade tappar intresset eller avlider?:-(

Många frågor som ständigt är lika aktuella! ( OBS Utropstecknet ):-(

Kan dessa frågor diskuteras på detta Forum med anledning av att dessa jubileumsskyltar så snart stals från loket enligt ovan?:-|

Ämnet är allt annat än okänt i detta forum, det har varit uppe till diskussion tidigare, fast kanske inte just de här skyltarna, de har jag nog aldrig sett foton på tidigare.

Rc4 1166 Skyltarna

av Christer Fredriksson, Saturday, October 27, 2012, 14:05 (4413 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Nu avsåg jag bara rent stöldgods samt att den som idag äger sådant som en gång stulits inte automatiskt är boven i dramat.

Dock kvarstår faktum att det som en gång stulits är och förblir stöldgods även om det inhandlats i god tro långt tidigare och i flera olika led, t.ex. dessa båda skyltar från RC4-loket.

Närhellst de dyker upp är de ursprungligen stöldgods!

Detta brukar väl kallas "Pengatvätt"!

Rc4 1166 Skyltarna

av Mattias Jansson, Saturday, October 27, 2012, 14:31 (4413 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nu avsåg jag bara rent stöldgods samt att den som idag äger sådant som en gång stulits inte automatiskt är boven i dramat.

Dock kvarstår faktum att det som en gång stulits är och förblir stöldgods även om det inhandlats i god tro långt tidigare och i flera olika led, t.ex. dessa båda skyltar från RC4-loket.

Närhellst de dyker upp är de ursprungligen stöldgods!

Detta brukar väl kallas "Pengatvätt"!

Ja om du specifikt talar om de där skyltarna så är det nog inte mycket att orda om eftersom loket finns kvar. Men i ditt förra inlägg förde du ju ett mer allmänt resonemang om skyltar och det var egentligen mer det jag svarade på.
Pengatvätt är dessutom nog litet av en överdrift; jag betvivlar starkt att det är ett särdeles vanligt fenomen att skyltar av vilket ursprung det vara må, byter ägare av det skälet. Och även om en del sällsynta skyltar kan vara hyfsat värdefulla tror jag knappast att det är särskilt vanligt att de stulits och sålts uteslutande i syfte att tjäna pengar.

Rc4 1166

av Micael Lindgren, Saturday, October 27, 2012, 18:35 (4413 dagar sedan) @ HJP

Man måste bara älska orange och brunt.
Synd att det bara är 1290 som har rätt färg.

[image]
Green Cargo Rc4 1290 i Björnsjö.