Kombinerade järnvägs- och annat-broar (Bana)

av Marcus, Saturday, August 16, 2008, 01:35 (6044 dagar sedan)

Hur många kombinerade järnvägs och vägbroar finns det kvar i drift? Denna fångad i Kristianstad är kombinerad med cykelbana - tidgare landsväg eller är cykelbanan senare tilllkommen?

http://mac.abc.se/~pictor/RAIL/cykelbro.html

/M

Kombinerade järnvägs- och annat-broar

av Gunnar Lilienberg, Saturday, August 16, 2008, 08:03 (6044 dagar sedan) @ Marcus

Hur många kombinerade järnvägs och vägbroar finns det kvar i drift? Denna fångad i Kristianstad är kombinerad med cykelbana - tidgare landsväg eller är cykelbanan senare tilllkommen?

/M

Bron är ursprungligen en ren järnvägsbro. Jag känner till tre broar till som är i drift i Sverige: Oxberg, Sveg och mellan Arvidsjaur-Jokkmokk.

av Dan Carlsson, Kil, Saturday, August 16, 2008, 10:40 (6044 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

I Kristinehamn finns en kombinerad bro också. Urspungligen svängbro med väg, numera fast med gång- och cykelväg (och fjärrvärme m.m.). Bron går över Varnan på spåret som leder ut till Casco fabriken, strax efter hamnen.
Bron ligger längst ner på denna bild: Kristinehamnskarta i pdf

av Martin Oscarsson @, Saturday, August 16, 2008, 14:29 (6044 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Piteälvsbron utanför Moskosel är det som avses med Arvidsjaur-Jokkmokk, hela sträckan är inte en bro ;-)

av Anders Sandgren, Saturday, August 16, 2008, 17:44 (6044 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Lidingöbron är väl också kombinerad bro även om det numera är skilda banor och bilarna fått egen bro. Men innan var det väl mer gemensam trafik, eller minns jag fel? Och SSLidJ är ju järnväg och inte spårväg...
Var inte Danviksbron kombibro, numera är gamla bron hälften järnväg och hälften enkelriktad bussbro.

av HP @, Jönköping, Saturday, August 16, 2008, 18:24 (6043 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag känner till tre broar till som är i drift i Sverige: Oxberg, Sveg och mellan Arvidsjaur-Jokkmokk.

I Lomma hamn fanns en svängbro som var kombinerad jvg och väg. En av broarna i närheten av Jokkmokk (jag menar inte Piteälvsbron), har varit kombinerad. Jag har för mig det är Luleälvsbron.

Mvh Henrik R

av Martin Oscarsson @, Saturday, August 16, 2008, 18:38 (6043 dagar sedan) @ HP

Det stämmer bra att den har varit kombinerad. Numera leder vägar fram till de båda brofästena men sen är det stopp! På själva bron finns inget kvar av vägbanan. Det finns määängder av sådana broar i landet så det tar nog en halv evighet att räkna upp alla fd kombinerade broar :-)

av Gunnar k, Saturday, August 16, 2008, 19:07 (6043 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

/M

Bron är ursprungligen en ren järnvägsbro. Jag känner till tre broar till som är i drift i Sverige: Oxberg, Sveg och mellan Arvidsjaur-Jokkmokk.

Hamnbron i Norrköping!