Tack för bilden och beskrivningen, Göran.
Jo, jag har DVVJ-boken, men spårplanen från 1948 verkar inte stämma med den på din bild. Vad jag förstår så står Skandiapilen på spår 1 strax norr om stationshuset och man ser 407 i bakgrunden på spår 21. Men på spårplanen i DVVJ-boken är det en plattform mellan spår 1 och 2, vilket det inte är på din bild (och ej heller idag).
När byggdes spåren om, jag trodde det var i samband med elektrifieringen eller möjligen i samband med att triangelspåret byggdes?
Har du fler bilder från Mellerud är jag mycket intresserad av dem.
Att du skulle komma ihåg vilket lok det var som drog 407 är väl att hoppas på för mycket, men loknumret kanske syns på din orginalbild. Kan det vara ett E4-lok?
// Kjell
Jag hade faktiskt ett oskannat dia från SJK-utflykten med B-lok Mellerud-Oslo-Karlstad 8-10/5 1970, och där ser man förklaringen till att plattformen är borta! Någon gång har det byggts ett par rundgångsväxlar mellan spår 1 och 2. Detta kan mycket väl ha skett i samband med elektrifieringen 1939, för jag har inget minne alls av några ombyggnader på stationen mellan åren 1945 och 1962 när vi bytte tåg.
Plattformen finns ju med på två bilder i DVVJ-boken, dels flygfoto 1937 sid 74, dels slutet av 30-talet sid 147.
Tyvärr har jag ingen anteckning om loknumret i bilden från 1953. Det är mycket man ångrar att man inte gjorde i ungdomen! På originalbilden ser man att numret börjar på 18, och i förteckningen på sid 184 i DVVJ-boken ser man ett antal E4-lok med sådana nummer så det stämmer nog med E4.
Numret på Skandiapilen är för övrigt Xoa5 219.
Lycka till med modellbygget! Visa gärna bilder här hur det blev!
![[image]](http://i173.photobucket.com/albums/w75/tggho/1534-057-30.jpg)