Explosion i Ljusdal (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Ola Almquist, Tuesday, November 13, 2012, 00:43 (4405 dagar sedan)

Apropå omformarstationer. Ur Svenska Dagbladet 1943-12-23.

[image]

[image]

M.v.h.
Ola

Explosion i Ljusdal

av Kurt G Möller, Tuesday, November 13, 2012, 15:14 (4404 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur stora mängder olja kan det ha handlat om? 10 kbm? 20? 30?

Explosion i Ljusdal

av Morshyttan, Tuesday, November 13, 2012, 15:34 (4404 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hur stora mängder olja kan det ha handlat om? 10 kbm? 20? 30?

Om det rör sig om den normala ASEA oljeminimum-brytaren rör det sig om ca 70 liter.
Dessutom nämns i artikeln "åtskilligt med olja" i resrev vilket brukar var 2-4 fat alltså 800 liter.
Ev. transformator står det inga detaljer om om men en normal transformator i den klassen bör innehålla omkring 1200 liter.

Totalt skall alltså lite över två kubikmeter olja värmt upp denna del av Sverige.

Vi ska åsså betänka den långsamma förbränningen som transformator-olja brinner med vilket på inget sätt ökar charmen med en sådan brasa:-P :-( .

Även vinterklimatet ställer till en hel del problem då risken för ång-explosioner vid kontakt mellan olja/snö föreligger vilket börjar göra det hela direkt otäkt:-( .

Håll undan och vänta ut branden brukar vara dagens lösen vid dessa händelser....:-| :-| :-| ;-)

Explosion i Ljusdal

av Micke Carlsson, Tuesday, November 13, 2012, 16:21 (4404 dagar sedan) @ Morshyttan

Olje- och gasbränder släcks dock galant med vattenånga, enligt min empiriska erfarenhet. Egentligen är det konstigt att man inte säljer brandsläckningssystem med flashkokt ånga utan satsar på inerta gaser och annat dyrt mojs. Man kanske ska byta karriär och bli uppfinnarjocke istället.

Minns den kvällen då evighetsflammans höga mast på det kära raffinaderiet drabbats av en liten olägenhet, det brann nämligen utvändigt i matarledningen också. Den egna brandkåren stod på behörigt avstånd och trampade medan vi skiftgångshjon undrade när de hade fikat klart och tänkte släcka branden åt oss så vi kunde jobba vidare. Men det var något med "risker" inblandat tydligen. Flam-masten står ju i en grop för att tyngre gaser som är på avvägar ska hålla sig kvar där. Förstärkning från de tuffa grabbarna inväntades, sade man. Fast man själv hade landets största skumbil som kunde begjuta ett helt landskap med sin långa snabel på hög mast.

När branden i ledningen spritt sig så pass längs ledningen att det började bli fara på riktigt, att packningar skulle ta skada och metall deformeras osv, så ledsnade en av oss blåhjon på kattrakandet. Han tog en pickup och for ner till brandstället. Kåren rynkade pannan och började leta efter fler avspärrningsband, och frågade vem det var "så han skulle kunna identifieras senare om det behövdes". Vi associerade annorlunda och sa att han hette "Frippe" för det kände vi ingen som gjorde på vårt skift eller annars heller. Han stannade bilen en bit ifrån den vätgas vi visste brukade finnas i avloppet intill masten och kopplade en 1½-tums gummislang på ett ånguttag nära brandhärden. Fjoff, elden var släckt på runda 5 sekunder. Det var sunkig isolering som självantänt och satt fart på sig själv och det lilla oljespill som alltid finns nära flänsar på en täckt ledning, och nu gnagde på en lite halvdålig packning som bara riskerade att bli värre ju längre branden pågick. Konventionella släckmedel är svåra att nå med när det brinner i isolering under plåt men ånga knäcker all brand eftersom den också är en inert gas vilket ingen tänker på, den kostar ju inte mycket, kan inte köpas på tub och kan därför inte ha så värst många andra egenskaper än att vara gammalmodig tror många.

Jag har själv haft nöjet att släcka brand i hetoljesystem med ånga, inte alls lika dramatiskt men precis lika effektivt. Det går så fort att man nästan blir besviken av att det var så mycket jobb att ta fram all slang, och nu är det plötsligt redan klart. Fjuff ba' så är det släckt. Argon och Halon och Desivon och sånt är bara fjoll om man råkar ha ånga i närheten. Nyttigt är det också.

Explosion i Ljusdal

av Harald, Tuesday, November 13, 2012, 17:33 (4404 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det går att släcka oljebränder med vattendimma också. Det tränade vi på i flottan. Med dimmunstycket på axeln, så att man hade vattnet som en värmesköld framför ansiktet, drev man elden framför sig med snabba svep från sida till sida tills man hade trängt in den i ett hörn.

Explosion i Ljusdal

av BD, Tuesday, November 13, 2012, 18:17 (4404 dagar sedan) @ Harald

Det går att släcka oljebränder med vattendimma också. Det tränade vi på i flottan. Med dimmunstycket på axeln, så att man hade vattnet som en värmesköld framför ansiktet, drev man elden framför sig med snabba svep från sida till sida tills man hade trängt in den i ett hörn.

Visst, men ånga är bättre men då måste utrymmet vara utrymt när man drar på ångan. På de tankbåtar jag farit i fanns ångledningar in i varje trunk. Som väl var behövdes det aldrig.

Explosion i Ljusdal

av Micke Carlsson, Tuesday, November 13, 2012, 19:05 (4404 dagar sedan) @ BD

På någon slags kurs i "brandsäkerhet för hamnanläggningar" fick vi lära om oljebränder och vatten, i teorin. Vatten går bra, även med stråle, så länge allt vatten också dunstar av lågorna, det får inte träffa den brinnande oljeytan förstås. Även om man kanske tillför brännbart material i form av väte genom den spjälkning som kan ske så tar förångningen så mycket energi ändå att man kan driva lågorna bakåt och stjäla värme från elden. Men på sluttampen är det bättre att kanske använda skum, om man inte kan reglera vattenstråle till dimma och rikta den på ett passande sätt. Stora cisterner kan ha en "brandstrumpa" i ett rör i nederkant avsedd för skum. Om oljeytan fattar eld kan strumpan fyllas med skum utifrån, varvid den flyter upp och lägger sig på ytan. På så vis kan släckmedel injiceras i en brinnande cistern. Knepigare är koksbränder i väggarna ovanför oljeytan, då får man mest titta på och hoppas på det bästa, och försöka få in lite ånga kanske. Fast tar man bort ångan så börjar det om, så man får hålla på och "stänga av och sätta på" branden med ånga tills det inte vill brinna längre men se till att det inte blir så häftig brand att man skadar tankväggen. De inerta tanktomrum som erhålls med kvävgas just för att förhindra koksning ger dock ändå något koks, svavel i oljeröken gör något ihop med järnet från cisternväggen och bildar en koks-svamp som bara väntar på en gnutta syre för att komma igång och den självantänder gärna när kvävgasen stängs för t ex underhåll och luftens syre får tillträde. Vi fick en sådan brand i en liten 250-kubikstank, de översta 2-3 metrarna brann med sådan koks. Det pågick nog i åtminstone 3 dagar medan brandintensiteten reglerades aså gott det gick tills koksen var borta. Man fick byta lite plåt men tankväggen kollapsade åtminstone inte.

En annan rolig lärdom från samma kurs var att vid läckage under lastning så pluggar man spygatterna, redskap för detta ska tydligen alltid finnas till hands. Instruktören ville dock hävda en avvikande åsikt om det var bensin som läckte ut, se till att det kommer ut i sjön och hålls nedkylt istället, menade han. Till slut har det avdunstat ändå och ingen större skada skett. Riskerna med att ha en decimeter bensin på däck och skvalpa var betydligt värre än något annat, och det finns inget ofarligt sätt att ta reda på ett sådant spill på däck.

Bensin är egentligen så farligt att det är underligt att det får säljas till omyndiga. Om man häller bensin från en dunk med 70 cm fallhöjd kan man sätta fjutt på sig genom statisk elektricitet. Det ni. Diesel är inte fullt så bråkigt.

Explosion i Ljusdal

av Morshyttan, Tuesday, November 13, 2012, 20:41 (4404 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Med all respekt för ert handskande med den röde hanen och dess vådor så är ett problem vid elstations-bränder även av arten med giftiga gaser mm.:-P .

En annan riskfaktor är även det att oljan kan vara delvis innesluten i ännu delvis täta kärl, volym-expansioner kan ske både plötsligt såväl som våldsamt:-( .

Därför brukar man rekommendera att inte riskera liv och lem för något som med stor sannolikhet redan är skattat åt förgängelsen (vid fara för människoliv eller kvarglömd brännvin etc råder naturligtvis andra regler;-) )

Ett minst lika stort aber är att kontrollera spännings-lösheten i ett eldhav, däe man s.a.s har tvenne möjligheter att röna sitt bane, vilketdera lika oangenämnt:-P .

Men som sagt jag är endast åskådare vid dessa spektakel, vilket gubevars inte är en daglig scen.:-) ;-) :-D :-D :-D

Explosion i Ljusdal

av Stefan Skoglund, Tuesday, November 13, 2012, 23:47 (4404 dagar sedan) @ Micke Carlsson


Minns den kvällen då evighetsflammans höga mast på det kära raffinaderiet drabbats av en liten olägenhet, det brann nämligen utvändigt i matarledningen också. Den egna brandkåren stod på behörigt avstånd och trampade medan vi skiftgångshjon undrade när de hade fikat klart och tänkte släcka branden åt oss så vi kunde jobba vidare. Men det var något med "risker" inblandat tydligen. Flam-masten står ju i en grop för att tyngre gaser som är på avvägar ska hålla sig kvar där. Förstärkning från de tuffa grabbarna inväntades, sade man. Fast man själv hade landets största skumbil som kunde begjuta ett helt landskap med sin långa snabel på hög mast.

När branden i ledningen spritt sig så pass längs ledningen att det började bli fara på riktigt, att packningar skulle ta skada och metall deformeras osv, så ledsnade en av oss blåhjon på kattrakandet. Han tog en pickup och for ner till brandstället. Kåren rynkade pannan och började leta efter fler avspärrningsband, och frågade vem det var "så han skulle kunna identifieras senare om det behövdes". Vi associerade annorlunda och sa att han hette "Frippe" för det kände vi ingen som gjorde på vårt skift eller annars heller. Han stannade bilen en bit ifrån den vätgas vi visste brukade finnas i avloppet intill masten och kopplade en 1½-tums gummislang på ett ånguttag nära brandhärden. Fjoff, elden var släckt på runda 5 sekunder. Det var sunkig isolering som självantänt och satt fart på sig själv och det lilla oljespill som alltid finns nära flänsar på en täckt ledning, och nu gnagde på en lite halvdålig packning som bara riskerade att bli värre ju längre branden pågick. Konventionella släckmedel är svåra att nå med när det brinner i isolering under plåt men ånga knäcker all brand eftersom den också är en inert gas vilket ingen tänker på, den kostar ju inte mycket, kan inte köpas på tub och kan därför inte ha så värst många andra egenskaper än att vara gammalmodig tror många.

Jag har själv haft nöjet att släcka brand i hetoljesystem med ånga, inte alls lika dramatiskt men precis lika effektivt. Det går så fort att man nästan blir besviken av att det var så mycket jobb att ta fram all slang, och nu är det plötsligt redan klart. Fjuff ba' så är det släckt. Argon och Halon och Desivon och sånt är bara fjoll om man råkar ha ånga i närheten. Nyttigt är det också.

Det har var alltså raffens egen brandkår ?
Den vanliga kåren kanske inte är så van med vattenångans effektivitet så att de kanske inte kommer att tänka på dess effektivitet ?

Brukar även vara svår brist på vattenånga när en vanlig brandkår kommer till brandplatsen... inte så värst vanligt med stora ångpannor som gärna lämnar ifrån sig några kubik ånga...

Explosion i Ljusdal

av Micke Carlsson, Wednesday, November 14, 2012, 00:24 (4404 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det har var alltså raffens egen brandkår ?

Stämmer.

Den vanliga kåren kanske inte är så van med vattenångans effektivitet så att de kanske inte kommer att tänka på dess effektivitet ?

Vet ej, tillgången är ju som sagt ett problem. Men ett vattensprinklersystem som ersätts med ett ångsystem där förvärmt vatten (via fjärrvärmenätet, direkt eller växlat) förångas genom en för ändamålet anpassad flashvärmare skulle nog vara riktigt lyckat ur restvärdessynpunkt. Personsäkerheten kan förstås vara ett frågetecken, om syret räcker eller inte. Flyktvägar måste fungera.


Brukar även vara svår brist på vattenånga när en vanlig brandkår kommer till brandplatsen... inte så värst vanligt med stora ångpannor som gärna lämnar ifrån sig några kubik ånga...

Inte idag nej.

[image]

Denna har förstås inte i förstahandssyfte att ge ånga till släckning.

Men smältpluggen i fyrboxen (äntligen uppe på spåret igen) blåser inte (enbart) ut fyren, den släcker den eftersom vattenånga tränger undan syre. Det är därför det är en så fiffig idé med en smältplugg.

Explosion i Ljusdal

av Stefan Skoglund, Wednesday, November 14, 2012, 17:48 (4403 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det har var alltså raffens egen brandkår ?


Stämmer.

Den vanliga kåren kanske inte är så van med vattenångans effektivitet så att de kanske inte kommer att tänka på dess effektivitet ?


Vet ej, tillgången är ju som sagt ett problem. Men ett vattensprinklersystem som ersätts med ett ångsystem där förvärmt vatten (via fjärrvärmenätet, direkt eller växlat) förångas genom en för ändamålet anpassad flashvärmare skulle nog vara riktigt lyckat ur restvärdessynpunkt. Personsäkerheten kan förstås vara ett frågetecken, om syret räcker eller inte. Flyktvägar måste fungera.


Brukar även vara svår brist på vattenånga när en vanlig brandkår kommer till brandplatsen... inte så värst vanligt med stora ångpannor som gärna lämnar ifrån sig några kubik ånga...


Inte idag nej.

[image]

Denna har förstås inte i förstahandssyfte att ge ånga till släckning.

Men smältpluggen i fyrboxen (äntligen uppe på spåret igen) blåser inte (enbart) ut fyren, den släcker den eftersom vattenånga tränger undan syre. Det är därför det är en så fiffig idé med en smältplugg.


Trafik (Hjo) har en vid återuppbyggnaden installerad ångsläckning i maskinrummet.
Regeln beträffande den kan sägas vara:
ENDAST maskinpersonal får aktivera ångsläckningen !!

1 cm vatten från pannan lär släcka både fyren och en oljebrand i maskinrummet.

Explosion i Ljusdal

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, November 13, 2012, 21:15 (4404 dagar sedan) @ Morshyttan

Hur stora mängder olja kan det ha handlat om? 10 kbm? 20? 30?


Om det rör sig om den normala ASEA oljeminimum-brytaren rör det sig om ca 70 liter.
Dessutom nämns i artikeln "åtskilligt med olja" i resrev vilket brukar var 2-4 fat alltså 800 liter.
Ev. transformator står det inga detaljer om om men en normal transformator i den klassen bör innehålla omkring 1200 liter.

Att döma av http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=117807 så var åtminstone 16 kV linjebrytarna inte av oljeminimumtyp, utan gammaldags oljetankbrytare. Och då lär det nog ha rört sig om några hundra liter per brytare.

Kan det tänkas att det tog sin tid för Asea att få kontraktionskammare och oljeminimumteknik att fungera vid den låga frekvensen 16 2/3 Hz, och att det är en förklaring till att man fortfarande installerade oljetankbrytare i järnvägssammanhang 10-15 år efter att oljeminimum- och tryckluftbrytare hade slagit igenom för 50 Hz?

Explosion i Ljusdal Bilder på resterna

av BD, Tuesday, November 13, 2012, 17:47 (4404 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

[image]

[image]


Följande bilder visar byggandet av en omformarstation, troligen i Skåne.

[image]

[image]

[image]

Explosion i Ljusdal Bilder på resterna

av Kent A, Tuesday, November 13, 2012, 21:32 (4404 dagar sedan) @ BD

Gillar tombolan, om någon har en sådan som står ivägen så säg till!!!

Explosion i Ljusdal

av Kent A, Tuesday, November 13, 2012, 21:34 (4404 dagar sedan) @ Ola Almquist

Roade mig att räkna om summan i rubriken med hjälp av SCB:s prisomräknare...
40 000 000 i prisläge okt 2012.

Duktig smäll skulle man kunna säga.

Explosion i Ljusdal Bilder

av BD, Tuesday, December 10, 2013, 19:50 (4012 dagar sedan) @ Ola Almquist

Apropå omformarstationer. Ur Svenska Dagbladet 1943-12-23.

[image]

[image]

M.v.h.
Ola

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Den återuppförda omformarstationen. Reparerades omformarna?

[image]

[image]

Explosion i Ljusdal Bilder

av Ola Almquist, Tuesday, December 10, 2013, 21:24 (4012 dagar sedan) @ BD

Apropå omformarstationer. Ur Svenska Dagbladet 1943-12-23.

[image]

[image]

M.v.h.
Ola

Den återuppförda omformarstationen. Reparerades omformarna?

[image]

[image]

Trevligt! Den ursprungliga takkonstruktionen var tydligen inte bra (eldfarlig?). Ändrades på fler platser (alla?), bl.a. i Falköping.

M.v.h.
Ola