Luleluspen och Luspebryggan (Bana)
Har idag fortsatt min dokumentation av IB Gällivare-Jokkmokk. Det jag är förvånad över är att det verkar som att det har funnits två hamnspår för stora Lulevattnet (och därigenom byggnationerna av Sourvadammen). Dels en lastplats med sidospår/mötesspår vid c.a km 299 (Luleluspen?) och dels Luspebryggan med ett nästan kilometerlångt stickspår ut mot Stora Lulevattnet. Det sistnämnda blir jag inte riktigt klok på hur långt det har varit dragit, och om det har varit Deucavillespår bitvis, även om satellitbilden ger hyfsad överblick: Luspebryggan station
Någon som vet när respektive hamn var i drift? Eller andra ledtrådar?
Lulesluspen var ju ursprungligen en riktig "lusp", d v s en forsnacke där sjön (St Lulevatten) övergick i en strömmande älv. Bryggen måste ju då ligga ovanför lusepn - och kanske på visst avstånd så att båtar inte riskerade att dras med ner i älven av strömmen. Den "hamnbangård" som man kan ana banvallen till på flygbilden, ser väl att kunna stämma bra med den funktionen. Kanske i kombination med längre träbryggor som antagligen fanns då.) Det var väl först med sista (senaste?) höjningen av dammen i Porjus (på 60-talet(?), när Porjus station flyttade ) som det blev segelbart från St Lulevatten ändå fram till Porjus?
Den "nuvarande" lastplatsen parallellt med linjen mot Gällivare tror jag hette "Luspebryggan" men ligger egentligen inte särsklit bra till mot någon brygga eller hamn. Kan det vara så att den tillkom först när vägen till Suorva byggdes på 60-talet, för omlastning av tunga grejer från tåg till lastbil (tungtransporter på Vattenfalls egen väg)? Samtidigt som den äldre "hamnen" blev överspelad i o m att vägen kom till.
/funderar
Leif