Enda Ga-loket med sluten hytt och originalpanna. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Wednesday, December 05, 2012, 17:56 (4372 dagar sedan)

På samlingsportalen finns detta foto. Jvm,KBAA03668 Notviken 30-tal säger info.

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Notviken40tGa3_1410KBAA03668.jpg[/img]
Det enda Ga-loket som hade originalpanna samtidigt med sluten hytt var Ga3 1410. Här är fotot på loket som saknats.
Bilden måste vara från 1940-talet då loket fick sluten hytt och löpaxel 1940.
/tell

Enda Ga-loket med sluten hytt och originalpanna.

av Bertil Bengtsson, Wednesday, December 05, 2012, 18:47 (4372 dagar sedan) @ Thomas Tell

Förutom originalpannan ser det ut som om det har spetsig rökskåpslucka. Jämför med B-loket bakom.
Dessutom tycker jag det ser ut som om Of/Of2-halvan närmast har stålkorg! Taköppningen på det loket är inte likadan som på de bortre.
Berra

Enda Ga-loket med sluten hytt och originalpanna.

av Ulf Diehl, Thursday, December 06, 2012, 11:40 (4372 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Stiligt. I Normalspåriga Ånglok vid Statens Järnvägar (1973) kunde vi bara visa en teckning - men den stämmer bra.Loket såg bara ut så här 1940-1948 och det var ju inte så fotovänliga tider i Norrland då.....
Ulf Diehl

Bilden tidigare i skrift och fora

av BD, Thursday, December 06, 2012, 19:46 (4371 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/1410/6.jpg[/img]
[b]Bilden finns i jubileumshäftet från Notvikens verkstad och skriven av chefen för SJ maskinavdelning Frostberg. Bilderna här har visats i detta fora för flera år sedan.
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/1410/5.jpg[/img]

Bilden tidigare i skrift och fora

av Thomas Tell, Thursday, December 06, 2012, 23:59 (4371 dagar sedan) @ BD

Jag hade faktiskt tanke på att jag sett bilden förr.
/tell

Bilden tidigare i skrift och fora

av Ulf Diehl, Friday, December 07, 2012, 21:57 (4370 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men det var väl Tell som upptäckte vilken raritet som fanns i bilden ?
Ulf Diehl

Bilden tidigare i skrift och fora

av BD, Saturday, December 08, 2012, 06:50 (4370 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Men det var väl Tell som upptäckte vilken raritet som fanns i bilden ?
Ulf Diehl

Nej. Det uppmärksammades när häftet var nytt.

Ga3, anledningen till besöket i Notviken?

av BD, Saturday, December 08, 2012, 13:03 (4369 dagar sedan) @ BD

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/1410/1.jpg[/img]
Två elever ombord.
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=77422]Tidigare[/link]

Ga3, anledningen till besöket i Notviken?

av lokf, Saturday, December 08, 2012, 18:19 (4369 dagar sedan) @ BD

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/G-/1410/1.jpg[/img]
Två elever ombord.
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=77422]Tidigare[/link]

Är det verkligen verkstadsbesöket efter denna händelse vi ser på bilden? Detta missöde skedde ju den 6/1 1941.
Vad jag kan förstå så borde tidpunkten när denna bild togs vara senhösten 1943 eller kanske under förvintern samma år.
För som Bertil påpekar så är det en Of med stålkorg som står granne med Ga:n och den första Of som fick det var 72-73 efter en brand på sjöbangården i Kiruna aug 1943. Om det är beroende på missödet som rapporten avhandlar skulle Ga:n stått i verkstad ca 2 år. Även om det var krigstid och kanske svårt att få tag på material så tycker jag det är väldigt lång tid och man ville säkert ha ut så många lok som möjligt i trafik under denna hektiska tid. Eller finns det någon annan förklaring som jag förbisett.
B. Bodin

Ga3, anledningen till besöket i Notviken?

av Thomas Tell, Saturday, December 08, 2012, 20:18 (4369 dagar sedan) @ lokf

Är det verkligen verkstadsbesöket efter denna händelse vi ser på bilden? Detta missöde skedde ju den 6/1 1941.
Vad jag kan förstå så borde tidpunkten när denna bild togs vara senhösten 1943 eller kanske under förvintern samma år.
För som Bertil påpekar så är det en Of med stålkorg som står granne med Ga:n och den första Of som fick det var 72-73 efter en brand på sjöbangården i Kiruna aug 1943. Om det är beroende på missödet som rapporten avhandlar skulle Ga:n stått i verkstad ca 2 år. Även om det var krigstid och kanske svårt att få tag på material så tycker jag det är väldigt lång tid och man ville säkert ha ut så många lok som möjligt i trafik under denna hektiska tid. Eller finns det någon annan förklaring som jag förbisett.
B. Bodin

Enligt vad tytt ur lokjournalen för 1410 gjordes ett ombyggnaden till Ga3 med en klass IIIAa i Örebro 31/7-12/11 1940 sen C-rep i Notviken 27/12-40-13/2-41 men det senare stämmer ändå inte.

Dessa journaler finns väl på Jvm?
/tell

Ga3, anledningen till besöket i Notviken?

av Ulf Diehl, Saturday, December 08, 2012, 23:59 (4369 dagar sedan) @ Thomas Tell

Sista gången 1410 var i Notviken verkar vara februari-april 1942, alla efterföljande revisioner sker i Östersund eller Örebro. Men 1410 kan ju varit inne för kontroll av något ? Kan man läsa om littera är Ga3 eller G3 ? Annars har vi ännu ett mysterium.
Ulf Diehl

Ga3, anledningen till besöket i Notviken?

av Thomas Tell, Sunday, December 09, 2012, 07:58 (4369 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Omlitt till G3 15 mars 1943.

Fram till 1929 gjordes revisionerna nästan bara i Malmö, perioden fram till 1947 i Örebro (förutom den i Notviken) sen mest Tillberga.
/tell