Of2 74-75 med godståg vid Stöde 1969-07-29 (Fotografier/bildfrågor)
[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Of2.jpg[/IMG]
av Per-Olov Brännlund, Wednesday, December 05, 2012, 18:17 (4376 dagar sedan)
[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Of2.jpg[/IMG]
av Rasmus Axelsson, Wednesday, December 05, 2012, 19:36 (4376 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Of2.jpg[/IMG]
Trefligt! Vad är det för sorts vagn som går först efter loket/n?
av Christer Fredriksson, Wednesday, December 05, 2012, 19:49 (4376 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
En 2-axlig vagn med låg lastyta för höga transporter.
Dessa var relativ vanliga förr och stod ofta i Ludvika mfl ställen där höga laster förväntades.
av Kjell Friberg, Wednesday, December 05, 2012, 22:14 (4376 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Vagnen ser ut att vara SJ Ui 909 0000 vilken var Hilding Carlssons sist byggda järnvägsfordon (år 1967).
av Håkan Zaar, Wednesday, December 05, 2012, 20:41 (4376 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Fantastisk bild!
Lasten på vagnen efter loket skulle kunna vara från antingen Sunds AB i Sundsbruk eller från Mohögs mekaniska i Sundsvall som ibland levererade skrymmande utrustningar på järnväg till både sågverk och pappersindustrier.
- Det skulle kunna vara en fläkthus av något slag. (Trumfläkt eventuellt).
/Håkan
av Alex, Friday, December 07, 2012, 10:11 (4374 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Intressant också att se att banstandarden var så pass låg på banan. Vad jag minns var banan inte så betydelsefull tidigare under 60-talet men kring 68/69 började SCA med sitt Töva-sytem som ställde betydligt högre krav och SJ började också att köra natttågen Stockholm-Östersund via Sundsvall vilket var nytt eftersom det naturliga vägvalet tidigare hade varit Sthlm-Krylbo-Ånge.
Mvh/Alex