Ga3, anledningen till besöket i Notviken? (Fotografier/bildfrågor)
Är det verkligen verkstadsbesöket efter denna händelse vi ser på bilden? Detta missöde skedde ju den 6/1 1941.
Vad jag kan förstå så borde tidpunkten när denna bild togs vara senhösten 1943 eller kanske under förvintern samma år.
För som Bertil påpekar så är det en Of med stålkorg som står granne med Ga:n och den första Of som fick det var 72-73 efter en brand på sjöbangården i Kiruna aug 1943. Om det är beroende på missödet som rapporten avhandlar skulle Ga:n stått i verkstad ca 2 år. Även om det var krigstid och kanske svårt att få tag på material så tycker jag det är väldigt lång tid och man ville säkert ha ut så många lok som möjligt i trafik under denna hektiska tid. Eller finns det någon annan förklaring som jag förbisett.
B. Bodin
Enligt vad tytt ur lokjournalen för 1410 gjordes ett ombyggnaden till Ga3 med en klass IIIAa i Örebro 31/7-12/11 1940 sen C-rep i Notviken 27/12-40-13/2-41 men det senare stämmer ändå inte.
Dessa journaler finns väl på Jvm?
/tell