Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Monday, December 10, 2012, 13:00 (4367 dagar sedan)

Visar ett gammalt foto från Luossavaara mot Kirunavaara.
Tyvärr är det en scannad kopia av ett foto från ca 1920, så kvaliten därefter vid förstoring.

Man kan undra om antalet malmvagnar som fotot visar är max vad loket fick ta ned från Luossavaara Malmbangård till Kiruna Malmbangård, Kmb? Kan någon ange lutningen/stigningen på detta spår från Kmb och upp? Vilka tågvikter var max för de lok som användes?:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/Allmant/SIGGEANDERSTGOPrm29.jpg[/img]

Vi närmare studium av detta forum, så finner man följande lite unika ellok i sin ordinarie tjänst. Förstoringen är så stor det går utan att man förlorar all information:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/Allmant/SIGGEANDERSTGOPrm29F2.jpg[/img]

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av HJP, Monday, December 10, 2012, 14:22 (4367 dagar sedan) @ Christer Fredriksson


Vi närmare studium av detta forum, så finner man följande lite unika ellok i sin ordinarie tjänst.

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/Allmant/SIGGEANDERSTGOPrm29F2.jpg[/img]

****
Litt Oc? Ett inte alltför vanligt lok på bild.

HJP

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av tobbe, Monday, December 10, 2012, 18:30 (4367 dagar sedan) @ HJP

Håller med HJP att det är ett Oc-lok som har en förlaga i DRG/DR:s Br. 71.
Dock hade den svenska varianten en något modifierad lokkorg för svenska förhållanden. Topplyktorna på huvarna var väl också modifierat jämfört med den tyska förebilden. Vet att det fanns en tysk variant som hade Br.70 som hade ett lite speciellt utförande.
Tobbe

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av tobbe, Monday, December 10, 2012, 18:51 (4367 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: De tyska förebilderna skall naturligtvis heta Br. E70 & E 71 för annars kolliderar litterat i den tyska ångloksterminologin.......
tobbe

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av Bertil Bengtsson, Monday, December 10, 2012, 18:58 (4367 dagar sedan) @ tobbe

Visst är det ett av de två Oc-loken.
De var i mycket identiska med de tyska E71, men istället för utanpåliggande rör för kylning av transformatoroljan fick de svenska loken en motordriven oljekylare inombords. I samband därmed fick de också en "svensk" lokkorg. "Boggiramarna" och huvarna var förlängda för att ge plats åt norrlandsplogar, samt fick de också en "toppstrålkastare", vilket de tyska loken inte hade.
Berra

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av HJP, Monday, December 10, 2012, 23:00 (4367 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Visst är det ett av de två Oc-loken.
De var i mycket identiska med de tyska E71, men istället för utanpåliggande rör för kylning av transformatoroljan fick de svenska loken en motordriven oljekylare inombords. I samband därmed fick de också en "svensk" lokkorg. "Boggiramarna" och huvarna var förlängda för att ge plats åt norrlandsplogar, samt fick de också en "toppstrålkastare", vilket de tyska loken inte hade.
Berra

****
Var det inte problen med kraftöverföringen också?
Vill minnas att det var något med koppelstängerna, i förhållande till blindhjulen....

HJP

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av Kurt G Möller, Monday, December 10, 2012, 23:57 (4367 dagar sedan) @ HJP


Vill minnas att det var något med koppelstängerna, i förhållande till blindhjulen....

Hade inte dessa lok dendär konstiga konstruktionen med olika slaglängd på vevar i hjul och vevar i blindaxlar...???

V A D skulle den vara bra för...??????????

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av Svante Andersson, Sunday, December 16, 2012, 23:29 (4361 dagar sedan) @ Kurt G Möller


Vill minnas att det var något med koppelstängerna, i förhållande till blindhjulen....


Hade inte dessa lok dendär konstiga konstruktionen med olika slaglängd på vevar i hjul och vevar i blindaxlar...???

V A D skulle den vara bra för...??????????

Nä, olika slaglängd skulle inte funka.

Loken hade en hel koppelstång mellan drivhjulen, alltså i den avfjädrade delen av loket och blindaxeln drev via en vertkalt rörlig tärning för att kompensera skillnadena som uppkom vid fjädringsrörelsen.
Samma konstruktion hade väl koppelstången mellan mittaxlarna på litt Od?

SA

Kiruna unikt ellok i sin tjänst vid Luossavaara

av Kurt G Möller, Monday, December 17, 2012, 01:10 (4361 dagar sedan) @ Svante Andersson

Javisst, så klart - tack.

Nya stora boken "Svenska ellok" borde ha ngt skarpt foto av Oc...

Oc-loket

av QZGBT5, Monday, December 17, 2012, 09:19 (4361 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Javisst, så klart - tack.

Nya stora boken "Svenska ellok" borde ha ngt skarpt foto av Oc...

Bilder finns på sidorna 84 och 86. Ritning finns på sidan 82.

/Bengt

Oc-loket samt E71

av BD, Monday, December 17, 2012, 18:06 (4360 dagar sedan) @ QZGBT5

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/2.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/3.jpg[/img]
Förutom bilderna på Oc som jämförelse från en E71 nedan.
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/935.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/933.jpg[/img]

Oc dokument

av BD, Monday, December 10, 2012, 21:15 (4367 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/Dokument/3407.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/Dokument/3422.jpg[/img]

Det fanns tydligen mycket an anmärka på hos de loken. Kanske därför som Ebr brev emellanåt är lite spetsiga.
Leveransen till Motala gällde pågående leverans av Oe-lok.

[link=http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Oc/Dokument/?start=all]316 dokument[/link]

Oc dokument

av Kent Lillfors, Tuesday, December 11, 2012, 00:44 (4367 dagar sedan) @ BD

Mycket trevlig läsning!

Inte hade jag velat vara säljare till dessa lok ;-)

Ett visst historiskt perspektiv kan vara en delförklaring.

Roligt att läsa omskrivningar av kraftuttryck för ca 90 år sedan!

Kenta :-D ändå

Oc dokument

av gynther54, Monday, December 17, 2012, 00:05 (4361 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Blindaxeln satt en aning högre en centrum en hjulen därför en kloss som for upp och ned i koppelstongen som var den svaga länken. Norge hade liknande lok men hade mindre hjul och fick då koppelstongen i en rak linje.
Loket anvädes som väkslinglok sin sista tid