Slätte med konstiga bokstäver (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Thursday, August 21, 2008, 01:42 (6022 dagar sedan)

Stationen i Slätte, årtal okänt, ett privattaget vykort ur min samling.
Lägg märke till bokstäverna på skylten, tror inte jag sett detta någonstans
förut i dessa sammanhang ...

MVH
Michael

[image]

Underbart!

av Rasmus Axelsson, Thursday, August 21, 2008, 10:52 (6022 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Stationen i Slätte, årtal okänt, ett privattaget vykort ur min samling. Lägg märke till bokstäverna på skylten, tror inte jag sett detta någonstans förut i dessa sammanhang ...

[image]

Undrar om denne skyltmålare fick nytt förtroende efter den tabben - ett bakvänt S och ett skumt E! Stationshuset revs så sent som 2004 men stilmässigt bör det ha varit byggt under 1910- eller 1920-talen.

I del 1 av Ulrik Almbergs »Banvaktstugor och stationshus vid 5 distriktet« visas en bild från Tväråbäcks station som ska ha anlagts 1918. Stationshuset där tycks vara av liknande modell som vid Slätte, men på den bilden är huset ännu inte panelat och det saknar utbyggnaden som Slätte har mot söder. Har det funnits fler sådana?

Underbart!

av QZGBT5, Thursday, August 21, 2008, 15:33 (6022 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Undrar om denne skyltmålare fick nytt förtroende efter den tabben - ett bakvänt S och ett skumt E!

Det är noga "Syltmålare Lindeman" (AKA Hans Alfredson) som varit framme. :-)

/Bengt

Slätte med konstiga bokstäver / Säkerhetsanläggning?

av Jan Frelin, Friday, August 22, 2008, 22:16 (6020 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

MVH
Michael
[image]

Lägg märke till de hängande ställverksledningarna i förgrunden. Ställverk under byggnad?

Slätte med konstiga bokstäver / Säkerhetsanläggning?

av Erik Samuelsson, Friday, August 22, 2008, 23:27 (6020 dagar sedan) @ Jan Frelin

MVH
Michael
[image]

Lägg märke till de hängande ställverksledningarna i förgrunden. Ställverk under byggnad?

Det känns väl som en byggarbetsplats hela stället...
Trevlig bild iallafall!

ES