Norra begravningsplatsen i Solna (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, January 27, 2013, 18:36 (4427 dagar sedan)

Apropå tråden om liklunden, så fanns det tidigare, vid den gamla bansträckningen Karlberg-Hagalund en "trafikplats" för kyrkogårdens behov. Enligt Järnvägsdata inrättades den 1887 i form av ett sidospår, som borttogs runt 1920. Den kallades först Begrafningsstation och senare Norra begravningsplatsen.

Enligt en 1880-talsritning i en SJK arkeologfolder låg den vid det kryss jag ritat in här. Det var två ca 150 m långa spår som löpte intill och parallellt med stambanan och som gick ihop i en vändskiva i norra änden. Senare uppfördes en byggnad intill spåret.

[image]

Min fråga: finns det några rester eller synliga spår kvar av denna anläggning?

Norra begravningsplatsen i Solna

av Öster/NOR, Monday, January 28, 2013, 18:40 (4426 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag vill minnas ett gammaölt inlägg här om gamla sträckningen runt berget...(har inte letat), den gick väl i princip längs CG-vägen bredvid begravningsplatsen?

av Granis, Monday, January 28, 2013, 18:57 (4426 dagar sedan) @ Öster/NOR

Kolla på "eniro" eller nåt sånt efter Banvaktsvägen och Anhaltsvägen så fattar man sträckningen rätt bra. Nånstans där nämnda vägar byter namn/ möts finns det väl dessutom nån banvaktstuga kvar, eller nåt sånt? Vill minnas att det framgick i nåt inlägg. Kanske samma som Anders inte (heller) hittar nu?

/ L G

av Långshyttan, Monday, January 28, 2013, 21:16 (4426 dagar sedan) @ Öster/NOR

Det är GC-vägen som är gamla banvallen, där den passerar Hagavägen ligger det ursprungliga "stationshuset" än i dag...

av Per-Olov Brännlund, Monday, January 28, 2013, 21:32 (4426 dagar sedan) @ Långshyttan

Det är GC-vägen som är gamla banvallen, där den passerar Hagavägen ligger det ursprungliga "stationshuset" än i dag...

Hagalund??