Flytande järn och Surahammar (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Wednesday, February 13, 2013, 16:15 (4435 dagar sedan)

Under 70-talet började Surahammars Bruk transportera flytande järn på järnväg mellan masugnen i Spännarhyttan till stålverket i Surahammar. Några specialvagnar (4 st tror jag?) tillverkades som kunde lasta 60 ton råjärn och transporten gick via Snyten - Ängelsberg - Ramnäs. Om jag minns rätt så hade delsträckan mellan Snyten och Ängelsberg varit otrafikerad sen mitten av 60-talet. Enligt vad jag läst mig till på internet, så lades Spännarhyttan ned 1981 och därmed även transporterna. Däremot verkar Surahammars Bruk leva vidare, på deras hemsida står att dom ingår i "TATA Steel: Second largest steel producer in Europe". Någon som vet om de utnyttjar järnvägstransport även idag?

[image]
Här växlar T44 282 i Surahammar. På närmsta spåret står fyra stycken specialvagnar, varav den närmsta saknar sin behållare. Oktober 1977.

[image]
T44 271 med motsvarande tåg en annan dag i oktober 1977. Alla vagnarna har sina behållare denna dag. Däremot minns jag inte om tågen var lastade eller tomtåg vid fototillfällena.
[image]
Samma tåg som ovan, med T44 271, passerar utanför Ramnäs.

[image]
Surahammars Bruk hade ett eget V3 lok som man växlade med på bruksområdet och stationen i Surahammar. V3 nr 1 Esslingen 2082/1954. Jag tror det finns bevarat i Nora idag? Denna bild plus de följande är från mars 1979.

[image]

[image]

[image]
Hittade denna annons i Sveriges Kommunikationer från 1958. Tillverkar man fortfarande järnvägshjul?

Flytande järn och Surahammar

av Granis, Wednesday, February 13, 2013, 16:22 (4435 dagar sedan) @ kjellgerik

Hittade denna annons i Sveriges Kommunikationer från 1958. Tillverkar man fortfarande järnvägshjul?

O ja. Numera en del av en italiensk koncern.

/ L G

Surahammars V3 och Z64 från Spännarhyttan

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, February 13, 2013, 18:18 (4435 dagar sedan) @ kjellgerik

[image]
Surahammars Bruk hade ett eget V3 lok som man växlade med på bruksområdet och stationen i Surahammar. V3 nr 1 Esslingen 2082/1954. Jag tror det finns bevarat i Nora idag? Denna bild plus de följande är från mars 1979.

Surahammars-V3-an hämtades av NBVJ omkring 1996 och det och en del andra fordon deponerades eller avyttrades efter kanske 10 år av NBVJ till Stambanans Wänner i Katrineholm ("K" ). Där står det sedan åtskilliga år med nedtagna koppelstänger på stallplats 1. Möjligen var det i somras ungefär samtidigt som depositionen på SWB-ångloken 58 och 99 överfördes från SBW till FSVJ och dessa lok i juli drogs till Oxelösund som NBVJs ordförande på detta forum meddelade att detta V3-lok nu söker ny ägare, men tydligen har inget ytterligare hänt med det, stod kvar i K för några veckor sedan åtminstone.

I Spännarhyttan hade man också ett eget växellok i form av det från SJ inköpta Z64 349. Efter nedläggningen av masugnen såldes detta till Saltsjöbanan som sedan 1993 överlät det i synnerligen flerfärgat skick till SÅS där det sedan efter mängder av småreparationer sattes i drift och användes under några år. Det högtryckstvättades dessutom och fick då en annan unik färgsättning som synes av den vänstra bilden (på hemsidan har dock numret blivit förväxlat med den moderniserade nr 344).

/CEO (SÅS, bl a i K)

[x]
[*]