Flytande järn och Surahammar (Fotografier/bildfrågor)
Under 70-talet började Surahammars Bruk transportera flytande järn på järnväg mellan masugnen i Spännarhyttan till stålverket i Surahammar. Några specialvagnar (4 st tror jag?) tillverkades som kunde lasta 60 ton råjärn och transporten gick via Snyten - Ängelsberg - Ramnäs. Om jag minns rätt så hade delsträckan mellan Snyten och Ängelsberg varit otrafikerad sen mitten av 60-talet. Enligt vad jag läst mig till på internet, så lades Spännarhyttan ned 1981 och därmed även transporterna. Däremot verkar Surahammars Bruk leva vidare, på deras hemsida står att dom ingår i "TATA Steel: Second largest steel producer in Europe". Någon som vet om de utnyttjar järnvägstransport även idag?
Här växlar T44 282 i Surahammar. På närmsta spåret står fyra stycken specialvagnar, varav den närmsta saknar sin behållare. Oktober 1977.
T44 271 med motsvarande tåg en annan dag i oktober 1977. Alla vagnarna har sina behållare denna dag. Däremot minns jag inte om tågen var lastade eller tomtåg vid fototillfällena.
Samma tåg som ovan, med T44 271, passerar utanför Ramnäs.
Surahammars Bruk hade ett eget V3 lok som man växlade med på bruksområdet och stationen i Surahammar. V3 nr 1 Esslingen 2082/1954. Jag tror det finns bevarat i Nora idag? Denna bild plus de följande är från mars 1979.
Hittade denna annons i Sveriges Kommunikationer från 1958. Tillverkar man fortfarande järnvägshjul?