Svartåbanan: Brånsta, Hidingebro och Lannabruk (Fotografier/bildfrågor)

av Bengt H, Friday, February 15, 2013, 21:47 (4463 dagar sedan)

Efter Fjugesta på vår väg mot Örebro passerar vi denna gång Brånsta, Hidingebro och Lannabruk, 25, 22 respektive 19 kilometer från Örebro. Alla bilderna denna gång är från den 19 juni 1985.

Först Brånsta
[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_24_zps148022c4.jpg[/img]

Sedan två bilder från Hidingebro
[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_25_zps2769a00b.jpg[/img]

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_26_zps707b058c.jpg[/img]

Och sista plats denna gång är alltså Lannabruk
[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_27_zps215a11ef.jpg[/img]

Svartåbanan: Brånsta, Hidingebro och Lannabruk

av Kjell Aghult, Saturday, February 16, 2013, 08:27 (4463 dagar sedan) @ Bengt H

Efter Fjugesta på vår väg mot Örebro passerar vi denna gång Brånsta, Hidingebro och Lannabruk, 25, 22 respektive 19 kilometer från Örebro. Alla bilderna denna gång är från den 19 juni 1985.

Först Brånsta

Hållplatsen rustades upp och flyttades 1974-09-11 160 m söderut.


Sedan två bilder från Hidingebro

Ursrungligen hade alla svartåbanans mellanstationer T-semaforer i trä - liksom
på flertalet andra banor. På 1910-talet utbyttes de mot semaforer utanför yttersta växlarna - men först utan växelberoenden. Central växelomläggning och
anordningar för obevakad körning kom senare.

De båda bomparen i Hdb utbyttes 1939 mot ljud- och ljussignaler. 1964-05-31 nedklassades platsen trafikalt till håll- och lastplats och en kvinnlig platsvakt anställdes. Dock ville man än bevara mötesmöjligheten och hon tkl-utbildades. Tyvärr sjönk trafiktalen ytterligare och Hdb måste avbemannas fr o m tdtskiftet 1967-05-28. Platsen upphörde nu att vara station i Säo mening. Samtidigt nedlades styckegodstrafiken - godsmängderna var för små att motivera ett godsombud. Vagnslast behölls dock till 1974-06-17(Obekanta kunder). Vevställverket utbyttes vid någon tidpunkt mot s k centrallås (Nyckellåsta växlar). Stationshuset såldes 1978.


Och sista plats denna gång är alltså Lannabruk

600 mm-bana till Hidinge kalkverks AB (Se 'Industrilok i Närke'). Verket nedlagt
1966 och vagnslast vid Lbr 1967-05-28. Sidospåren rivna samma år.

Svartåbanan: Brånsta, Hidingebro och Lannabruk

av Rogga, Saturday, February 16, 2013, 09:42 (4463 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Undras; finns det ingen som har bild på 891-tåget som angjorde Mullhyttemo stn?? Fr Stockås Torvfabrik..:-|

Några kommentarer

av Rasmus Axelsson, Sunday, February 17, 2013, 23:35 (4461 dagar sedan) @ Bengt H

Efter Fjugesta på vår väg mot Örebro passerar vi denna gång Brånsta, Hidingebro och Lannabruk, 25, 22 respektive 19 kilometer från Örebro. Alla bilderna denna gång är från den 19 juni 1985.

Samtliga bilder tagna mot Fjugesta.

Först Brånsta

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_24_zps148022c4.jpg[/img]

Alla delar av denna kur från [link=http://svartabanan.se/bransta]Brånsta[/link] utom en sida (tyvärr) finns numera i mfÖrSJs ägo. Den gamla kuren är uppeldad medan bokstäverna från hållplatsskylten finns kvar. Än så länge kan man känna av ett svagt gupp när man åker med länsbussen förbi hållplatsens läge vid vägen ut mot länsväg 204.

Sedan två bilder från Hidingebro

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_25_zps2769a00b.jpg[/img]

Stationshuset i [link=http://svartabanan.se/hidingebro]Hidingebro[/link], ja.

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_26_zps707b058c.jpg[/img]

Byggnader från höger till vänster: Hållplatskuren, Örebro lantmäns centralförenings magasin, bostadshus för järnvägspersonal med uthus och stationshuset.

Och sista plats denna gång är alltså Lannabruk

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%204/189_27_zps215a11ef.jpg[/img]

Intressant bild från [link=http://svartabanan.se/lannabruk]Lannabruk[/link]! Längst bort till höger om spåret skymtar troligen en [link=http://svartabanan.se/lannabruk/byggnad/105/]kur för blockapparaten[/link] som kan finnas bevarad på en tomt i närheten, har aldrig sett den på bild förut. Resterna av hållplatskylten förvaras i mfÖrSJs ägo medan kuren står kvar.

Några kommentarer

av Bengt H, Sunday, February 17, 2013, 23:41 (4461 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack Rasmus för intressanta kommentarer.

Byggnader från höger till vänster: Hållplatskuren, Örebro lantmäns centralförenings magasin, bostadshus för järnvägspersonal med uthus och stationshuset.

Det går knappt att missauppfatta, men jag kan ändå inte låta bli att poängtera att du måste mena från vänster till höger.

Tack själv!

av Rasmus Axelsson, Monday, February 18, 2013, 00:06 (4461 dagar sedan) @ Bengt H

Tack Rasmus för intressanta kommentarer.

Byggnader från höger till vänster: Hållplatskuren, Örebro lantmäns centralförenings magasin, bostadshus för järnvägspersonal med uthus och stationshuset.


Det går knappt att missauppfatta, men jag kan ändå inte låta bli att poängtera att du måste mena från vänster till höger.

Det är jag som ska tacka, i första hand för bilderna och i andra hand för rättelsen av mitt slarv!

[x]
[*]