Bevarandeplan godsvagnar: Ge (Bevarandeplan)

av HP, Tuesday, February 19, 2013, 19:51 (4329 dagar sedan)

[image]
Foto 1957
[image]
Foto 1959

Då tar vi vagn litt Ge, senare Gs-u, också. Vagnen finns beskriven i boken "Svenska godsvagnar, normalspår 1856-1956".

I korthet har det byggs 3875 vagnar för SJ, 50 för TGOJ och 8 från ASG med början 1954.

Några vagnar är bevarade. SJVM, NJ, GBBJ, MBv kommer jag på på rak arm. Så frågorna lyder då:

1) Vad ska en representativ vagn ha för utrustning?

2) Finns det något som "normalt" saknas på bevarade vagnar idag, och som man bör eftersträva att återställa?

3) Vilken tid bör en vagn representera?

4) Bör det finnas flera vagnar säkrade? Argument? Skillnader på dem?

5) Finns det någon serie (eller individ) av dessa vagnar som är speciellt intressant mht storlek, tillverkare eller annat?

6) Finns det någon bevarad vagn som är en bättre kandidat än andra? Skäl?

7) Från 1959 fick vagnana masonitklädsel. Vet någon från vilket nummer?

8) Många vagnar hade genomgngsledning för tågvärme. Hur vanligt var detta? Var denna vagnstypen mer vanlig än andra att koppla in i persontåg, eller med kylvagnar bakom?

9) Hur länge tillverkades vagnstypen?

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM
Bilderna kommer från samlingsportalen. Därav de vita fälten ovanför och under.

Ge - norsk variant

av Henrik B. Backer, Tuesday, February 19, 2013, 21:51 (4328 dagar sedan) @ HP

I Norge finnes en slektning av de svenske Ge-vognene. Når disse vognenes historie skal formidles kan det være et poeng å ta med.

I Norge ble det i 1956 anskaffet 35 vogner av en ny type basert på retningslinjer fastsatt av UIC. Vognene tilsvarte i stor grad de svenske Ge-vognene. Det viste seg at den nye vogntypen ikke ble så godt mottatt. I forhold til tidligere leverte godsvogner syntes man dørene på 1,8m var for smale. NSB lot derfor bygge 373 vogner av en forbedret type med 2,0m brede dører. Deretter kom en serie på 200 vogner med dører som var 2,5m brede.

Vognene fikk hos NSB litra G5 der 5-tallet angir 18 tonns akseltrykk, type 1, 2 og 3.Senere fikk de litra Gs 120 0xxx,120 1xxx og 1202xxx. Senere ble typen videreutviklet der sideveggene var to eller tre skyvedører, G5 type 4, senere His 210 2xxx. Disse ble det bygd i 1002 eksemplarer.

Det vil bli bevart en G5/Gs av hver type for ettertiden. Vognen nedenfor er av den første typen bygd etter mønster av de svenske Ge-vognene


Beste hilsen Henrik B.

[image]

G5 43006 /Gs 120 0006-7 på Kløftefoss - Krøderbanen

Bevarandeplan godsvagnar: Ge

av Kjell Friberg, Tuesday, February 19, 2013, 21:55 (4328 dagar sedan) @ HP

[image]
Foto 1957
[image]
Foto 1959

Då tar vi vagn litt Ge, senare Gs-u, också. Vagnen finns beskriven i boken "Svenska godsvagnar, normalspår 1856-1956".

I korthet har det byggs 3875 vagnar för SJ, 50 för TGOJ och 8 från ASG med början 1954.

Några vagnar är bevarade. SJVM, NJ, GBBJ, MBv kommer jag på på rak arm. Så frågorna lyder då:

1) Vad ska en representativ vagn ha för utrustning?

2) Finns det något som "normalt" saknas på bevarade vagnar idag, och som man bör eftersträva att återställa?

3) Vilken tid bör en vagn representera?

4) Bör det finnas flera vagnar säkrade? Argument? Skillnader på dem?

5) Finns det någon serie (eller individ) av dessa vagnar som är speciellt intressant mht storlek, tillverkare eller annat?

6) Finns det någon bevarad vagn som är en bättre kandidat än andra? Skäl?

7) Från 1959 fick vagnana masonitklädsel. Vet någon från vilket nummer?

8) Många vagnar hade genomgngsledning för tågvärme. Hur vanligt var detta? Var denna vagnstypen mer vanlig än andra att koppla in i persontåg, eller med kylvagnar bakom?

9) Hur länge tillverkades vagnstypen?

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM
Bilderna kommer från samlingsportalen. Därav de vita fälten ovanför och under.

Jag har kommentarer till några av punkterna:

5) ASG:s vagnar är unika både att de ägdes av en speditionsfirma och att de tillverkades av Christian Olsson i Falkenberg som denna firmas enda G-vagnar.
De 1750 första vagnarna hade smalare dörrar, 1.8 m mot senare vagnar 2.0 m.

7) Vagnarna från ASJ Arlöv hade masonitväggar. Första vagn var 48276.

8) Något mindre än hälften av vagnarna hade elektrisk genomgångsledning.

9) Sista vagn var 49910 som levererades från ASJ Arlöv 1961.

Bevarandeplan godsvagnar: Ge

av Thomas Tell, Tuesday, February 19, 2013, 23:27 (4328 dagar sedan) @ Kjell Friberg

45215-45432 218 KVAB 1954 1,8 m dörr
45433-45714 282 KVAB 1955
45715-45734 020 ASJF 1954
45735-46064 330 ASJF 1955
46065-46074 010 KMV. 1954
46075-46214 140 KMV. 1955
46317-46538 222 ASJF 1955
46539-46806 268 ASJF 1956
46807-47016 210 KMV. 1955
47020-47069 050 KVAB 1956
47070-47186 117 KVAB 1956 2,0 m dörr
47187-47519 433 KVAB 1957
47526-47639 114 KVAB 1957
47640-47825 186 KVAB 1958
48026-48275 250 KVAB 1959
48276-48430 155 ASJA 1959 träfiberväggar enl foto
48431-48775 345 ASJA 1960
48776-48900 125 KMV. 1960
49411-49570 160 ASJA 1960
49571-49910 340 ASJA 1961
Summa vagnar 3975 varav 1125 med träfiberväggar och 2225 med 2m dörr.

/tell

Bevarandeplan godsvagnar: Ge

av Ola Almquist, Wednesday, February 20, 2013, 00:10 (4328 dagar sedan) @ HP

Några vagnar är bevarade. SJVM, NJ, GBBJ, MBv kommer jag på på rak arm.

TJF har Ge 47558.

M.v.h.
Ola

Bevarandeplan godsvagnar: Ge

av UTJ, Wednesday, February 20, 2013, 01:06 (4328 dagar sedan) @ HP

Et dansk perspektiv. DSB byggede G-vogne fra 1954 efter europæiske retningslinjer med ståltag og det nye tysk-opfundne akselophæng med 5,7 m akselafstand. SJ's vogne var med trætag og 8 m akselafstand. Trætaget og 8 m akselafstand er en særlig svensk variant som blev kopieret af DSB i 1958 med 200 hvide vogne (litra I). Årsagen til trætaget var iflg samtidig DSB-artikel problemet med kondens på undersiden af ståltaget som særligt SJ frygtede.

2,0 døren blev indført af UIC i 1957 og går igen i alle UIC-G-vogne og er ikke et særligt svensk træk.

Svenske Ge-vogne blev i øvrigt udlejet til DSB i 1950'erne.

Som europæisk standard er den bevaringsværdig i både dansk og svensk variant. masonitbeklædningen vil blive repræsenteret med en Gre-vogn og man kan argumentere at 1,8 m døren er interessant idet det viser noget om hvilke hensyn (ingen tanke på maskinel lastning i 1954) man tog da vognen blev konstrueret.