Åmmeberg -87 (Fotografier/bildfrågor)

av Micke Carlsson, Monday, August 25, 2008, 12:16 (6012 dagar sedan)

Ett litet fotomontage.

Hur ser det ut där nu, någon som har en senare bild? Eller ännu bättre, en tidigare?

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/diverse2/mmeberg.jpg[/IMG]

Åmmeberg -08

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, August 25, 2008, 13:05 (6012 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ett litet fotomontage.

Hur ser det ut där nu, någon som har en senare bild? Eller ännu bättre, en tidigare?

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/diverse2/mmeberg.jpg[/IMG]

När vi besökte platsen för ett par veckor sedan såg det ut ungefär likadant, bortsett från att asfalteringen på bilden har blivit en busshållplats och att ingen glasigloo fanns som på bilden.

En liten ruta på gaveln som syns på bilden var pangad, men annars såg anläggningen prydlig ut, men tyvärr fanns ingen som helst information om var man kunde få veta något om lokstallet med dess uppställda Nohab-byggda lok från Åmmebergsbanan.

Lokstallet ligger mitt för "Handlar'n" och kiosken i Åmmeberg. Tidigare sades man i affären kunna få veta mer, men personalen där visste inget om vem som kunde veta mer, och i kiosken visste man bara att affären hade bytt innehavare för en tid sedan.

Vem vet mer, eller vet vem som gör det?

Ångloket är alltså ett av de få kvarvarande fordonen från Åmmebergs Järnväg med den karakteristiska "österrikiska" smala buffertvidden och "trelänkkoppel". Banans första lok från 1862, "Carlsund", har väl på senare tid av Sveriges Järnvägsmuseum som deposition återbördats till tillverkaren Motala Verkstad, denna tillverkares första lok. Det sista loket, en med Willison-automatkoppel försedd standard Z65, lär finnas kvar i drift som brukslok någonstans vid Vänern. Ett tidigare mindre, kanske Z64-liknande, diesellok ska också ha funnits, men vad hände med detta?
De sista malmvagnarna som tillverkades av Hilding Carlsson för Z65-an är väl skrotade, men åtminstone en av de äldre malmvagnarna iakttogs av undertecknad i Ystad nån gång på 1980-talet, då uppenbarligen något ombyggd till ballastvagn för någon av spårentreprenörerna därstädes. Vet någon vad som hände med denna vagn, som hade de "smala" buffertarna kvar i den ände som då syntes?
/undrar som vanligt CEO