T21 (Järnväg allmänt)
SLV T21 83 med tåg 49104 passerar Mollaryd den 15 okt 1996
av S Johansson, Wednesday, March 13, 2013, 10:08 (4280 dagar sedan)
SLV T21 83 med tåg 49104 passerar Mollaryd den 15 okt 1996
av Per-Åke Lampemo, Wednesday, March 13, 2013, 10:40 (4280 dagar sedan) @ S Johansson
SLV T21 83 med tåg 49104 passerar Mollaryd den 15 okt 1996
Jag kan faktiskt dra mig till minnes denna dag. Jag var en av de som jobbade på Shortline Väst. Ofta blev det VUT-förartjänst Borås-Herrljunga...så också denna dag. I min notering kan jag läsa en vagnvikt på 718 ton.
Vid start från Borås var det 50 km/h-växeln som gällde...vid Borås Övre började motölutet och det hängde i vill jag lova...brummma, bruuumma...när man väl kommit upp på toppen så blev det till att stanna och lägga i 80 km/h-växeln...sedan bar det utför mot Fristad. Nästa motlut mot Borgstena var också en utmaning...men till slut var jag framme i Herrljunga där växling vidtogs med Green Cargo tåg 6550. Avkoppling...tillkoppling...sedan in på tågx i Herrljunga för en ny VUT mot Fristad/Borås.
Per-Åke Lampemo
av Krister P, Wednesday, March 13, 2013, 13:47 (4279 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo
Vid start från Borås var det 50 km/h-växeln som gällde...vid Borås Övre började motölutet och det hängde i vill jag lova...brummma, bruuumma...när man väl kommit upp på toppen så blev det till att stanna och lägga i 80 km/h-växeln...> Per-Åke Lampemo
Det här med 50/80km/h växeln på T21...
Tp var ju i princip samma lok fast för 891mm spårvidd.
Den hade ju inte denna växeln men var ändå konstruerad för 80km/h.
Hur kan detta komma sig att inte Tp också hade denna växel eller varför kunde inte T21 konstruerats lika som Tp, utan denna växel när sth var densamma?
Visserligen sänkte man senare sth till 65 på Tp men det var av andra orsaker.
av danielb987, Wednesday, March 13, 2013, 20:09 (4279 dagar sedan) @ Krister P
Det här med 50/80km/h växeln på T21...
Tp var ju i princip samma lok fast för 891mm spårvidd.
Den hade ju inte denna växeln men var ändå konstruerad för 80km/h.
Hur kan detta komma sig att inte Tp också hade denna växel eller varför kunde inte T21 konstruerats lika som Tp, utan denna växel när sth var densamma?
Jag vet egentligen inte svaret, men normalspår medför tyngre tåg och därmed behov av större dragkraft. Om lokets underrede (axlar, växellåda, m.m.) klarar av den ökade tågvikten så kan en ökad utväxling göra att loket orkar med tyngre uppgifter.
Mvh Daniel
av Per Ljungberg, Thursday, March 14, 2013, 08:51 (4279 dagar sedan) @ Krister P
Jag har inte svaret, men det var säkert som vanligt en kostnadsfråga. Man ansåg nog att det inte behövdes en lågväxel i den tjänst Tp var avsedd att användas för. När loken sedan byggdes om till normalspår (T23) sänkte man sth till 75 km/h genom liten drivhjulsdiameter för att därigenom få lite högre dragkraft.
När T21 beställdes var de ju avsedda både som växellok med stor dragkraft och låg sth och som linjelok där större sth var önskvärd (men med lägre dragkraft).
PLj
av s svensson, Sunday, March 17, 2013, 23:05 (4275 dagar sedan) @ Per Ljungberg
När T2 beställdes så beställdes de med samma växellåda som Tp loken var utrustad med. Problemen med denna var som det ibland inträffar att fyllningen går långsamt och loket står och "stampar". T2 >T21 fick sedan ett nyare utförande. Enligt verkstadsorder finns det tre olika växellådor av Voith Lz37.
Även V5 hade i början problem med att fyllningen gick långsamt.
av S Johansson, Wednesday, March 13, 2013, 16:56 (4279 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo
Kul att det var du som var förare denna dag! Jag följde tåget från Borås till Herrljunga och sedan nästa tur till Vara och kunde ta många foton. Här ett foto från växlingen i Herrljunga. Vill minnas att SLV T43 250 var på dåligt humör denna dag.
av Per-Åke Lampemo, Thursday, March 14, 2013, 08:31 (4279 dagar sedan) @ S Johansson
Kul att det var du som var förare denna dag! Jag följde tåget från Borås till Herrljunga och sedan nästa tur till Vara och kunde ta många foton. Här ett foto från växlingen i Herrljunga. Vill minnas att SLV T43 250 var på dåligt humör denna dag.
Stämmer! T43 växlade normalt sett i Herrljunga. Men denna dag fick T43 250 lokskada strax efter ankomsten till Hr. I vanliga fall kördes godstågen av ellektroloket Da 903 men p.g.a översyn blev det T21 83 i stället vilket var tur i oturen. Detta då man som brukligt skulle växla timmervagnar (Lnps) de oelektrifierade frilastspåren i Hr.
Som synes på bilden kunde det vara ganska ordentliga släpor att växla med. De här åren med Shortline Väst minns jag med stor glädje.
Per-Åke Lampemo
av A.Svenson, Thursday, March 14, 2013, 13:19 (4278 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo
Nä Per-Åke!
Inga 718 ton på bilden vid Moy väl? Det var nog en annan dag, här ser det ut att vara ca 7-8 vagnar. Hur mycket fick man ta med T21, jag har glömt, med T43 får man idag ta 850 på denna sträcka och 500 med V5.
Anders S
av Per-Åke Lampemo, Thursday, March 14, 2013, 15:49 (4278 dagar sedan) @ A.Svenson
Nä Per-Åke!
Inga 718 ton på bilden vid Moy väl? Det var nog en annan dag, här ser det ut att vara ca 7-8 vagnar. Hur mycket fick man ta med T21, jag har glömt, med T43 får man idag ta 850 på denna sträcka och 500 med V5.
Anders S
Ja får se nu...ska vi kolla lite nogrannare här...ehh...har ju som tur är även sparat föraruppgiften.
Enligt min notering (föraruppgiften) var det 8 st lastade Lnps (massaved) fr Bs = 360 ton, 1 st lastad Os (skrot)fr Bs = 40 ton, 2 st lastade Rs fr Borgstena = 160 ton. Till detta T21:an som tagit upp till 58 ton (?) i min föraruppgift.
Så den sammanlagda tågvikten är 618 ton. Ja, Anders där har du rätt...det blev hundra ton för mycket i min dåvarande notering (annotationsbok).
P-Å Lampemo
av Per-Åke Lampemo, Thursday, March 14, 2013, 17:42 (4278 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo
Nä Per-Åke!
Inga 718 ton på bilden vid Moy väl? Det var nog en annan dag, här ser det ut att vara ca 7-8 vagnar. Hur mycket fick man ta med T21, jag har glömt, med T43 får man idag ta 850 på denna sträcka och 500 med V5.
Anders S
Ja får se nu...ska vi kolla lite nogrannare här...ehh...har ju som tur är även sparat föraruppgiften.Enligt min notering (föraruppgiften) var det 8 st lastade Lnps (massaved) fr Bs = 360 ton, 1 st lastad Os (skrot)fr Bs = 40 ton, 2 st lastade Rs fr Borgstena = 160 ton. Till detta T21:an som tagit upp till 58 ton (?) i min föraruppgift.
Så den sammanlagda tågvikten är 618 ton. Ja, Anders där har du rätt...det blev hundra ton för mycket i min dåvarande notering (annotationsbok).
P-Å Lampemo
Som sagt lite mysko är det...dagen innan stämmer det inte heller mellan annotationsbok och föraruppgift/vagnslista. Hmm..kan det vara lokbyte, vagnsavställning eller...jaja, det är nu 17 år sedan så man glömmer lätt detaljerna från Shortline väst-tiden...:-) Nej, nu får det vara med gamla föraruppgifter med mera...nu åker de in bland de gamla 1980-talsbilder från Vara jvg-stn, gamla vagnskort, smalspåriga bangårdsritningar från Västgötabanan och massa andra järnvägsprylar...in i glömskans garderob igen...tills nästa gång man blir nostalgisk..;-)
P-Å Lampemo
av A.Svenson, Friday, March 15, 2013, 12:37 (4278 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo
Du har så rätt Per-Åke!
Svårt det där att återskapa exakta detaljer men att Ni på SLV gjorde ett jättejobb för att hålla igång den lokala matartrafiken av gods kan ingen ta ifrån Er. Synd bara att till exempel SJ Gods eller om de redan kallade sig Green Cargo lyckades ta bort PLMs transporter från Lkp genom sin fixering vid heltåg och minimal växling. Ni bevisade ju att det går att vagnslasthantera enligt mitt förmenande.
Anders
av Kjell Aghult, Monday, March 18, 2013, 09:05 (4275 dagar sedan) @ A.Svenson
... Synd bara att till exempel SJ Gods eller om de redan kallade sig Green Cargo lyckades ta bort PLMs transporter från Lkp genom sin fixering vid heltåg och minimal växling...
Green Cargo är i princip ende godstågsoperatör som erbjuder mindre "förpackningar" än heltåg (Allt är ju dock numera avtalsbundet). 28 % av transportvolymen är än vagnslast enligt Statens Väg- och Trafikinstituts (VTI) rapport 741/2012 (Analys av avregleringen). Det är svårt att få matarbolagsrollen lönsam, då man måste skapa ett bättre netto än GC självt.
Annars är matarbolaget meningslöst. Även Sydtåg, Skånetåg, Orsatåg etc föll igenom. Tågåkeriet och Inlandståg tycks dock än klara matarrollen.