Silverdalen-Hultsfred till Tobias (Fotografier/bildfrågor)

av Micke Carlsson, Monday, August 25, 2008, 23:07 (6015 dagar sedan)

...och några Västervik och Växjö på samma bräde. Och en "dark horse" på slutet!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av WS, Monday, August 25, 2008, 23:24 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Helt enastående bildmaterial :-) WS.

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Micke Carlsson., Tuesday, August 26, 2008, 05:56 (6015 dagar sedan) @ WS

Det var roligt att du gillar det!

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Borhell, Tuesday, August 26, 2008, 09:12 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Underbara bilder!
Kann ingen backa tiden?
Jag vill vara med om den igen, varenda bild visar ett behagligt lugn.

TACK

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Heller, Wednesday, August 27, 2008, 00:18 (6014 dagar sedan) @ Borhell

Underbara bilder!
Kann ingen backa tiden?
Jag vill vara med om den igen, varenda bild visar ett behagligt lugn.

TACK

Man behöver inte backa tiden. Jag har idag angjort Hultsfred med såväl YBo5p som T43. ;-)

Trevliga bilder förresten!
//Ph

Två tidsmaskiner...

av Heller, Saturday, August 30, 2008, 08:46 (6011 dagar sedan) @ Borhell

Underbara bilder!
Kann ingen backa tiden?
Jag vill vara med om den igen, varenda bild visar ett behagligt lugn.

Den här bilden tog jag i Hultsfred igår kväll. Det behagliga lugnet fanns där, tro mig! ;-) Men det är klart, sedan kom en Itino och en Kustpil och förstörde alltihop...
//Ph

[image]

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Borhell, Tuesday, August 26, 2008, 09:14 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[image]

Vad är det här för hybrid?

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Micke Carlsson, Tuesday, August 26, 2008, 09:21 (6015 dagar sedan) @ Borhell

Ångackumulator! Man laddar baljan med hetvatten och ånga från fabrikens ångcentral, och så går det några timmar. Loket kallades "Baggen" och kördes av lok-Gotte. Ersatte oxar på sin tid. Ersattes av diesellok vid slutet av 50-talet ungefär.
Baggen finns nu hos Nässjö Jvm.

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Borhell, Tuesday, August 26, 2008, 09:32 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ångackumulator! Man laddar baljan med hetvatten och ånga från fabrikens ångcentral, och så går det några timmar. Loket kallades "Baggen" och kördes av lok-Gotte. Ersatte oxar på sin tid. Ersattes av diesellok vid slutet av 50-talet ungefär.
Baggen finns nu hos Nässjö Jvm.

Tack för svaret!
Mycket intresant, får nog ta mej till Nässjö.

Men nu var det så att jag försökte skoja till det:-) lite gran.
Det ser ju ut som om den "nyare" hytten är ihoppbygd med det gammla loket.

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Staffan Granath, Tuesday, August 26, 2008, 09:57 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

den tiden, den tiden.....:-)

jag blev lite brydd bara på bild 13, där verkar tre-skenspårets (till höger i bild) mittskena försvinna i växeln-
är jag förvirrad eller är vxl ombyggd och tredje skenan slopad:-|

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av BKN, Tuesday, August 26, 2008, 16:24 (6015 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[image]

Sagobyn? Eller som det heter numera: Astrid Lindgrens Värld. Lite synd att den där banan försvann. Hann iaf åka det en gång när jag var typ 5 år.

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Micke Carlsson., Tuesday, August 26, 2008, 20:09 (6014 dagar sedan) @ BKN

Rätt!!!

Håller med, den skulle banan sitta perfekt där idag.

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av BKN, Tuesday, August 26, 2008, 21:02 (6014 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Dessutom vore det ju lite coolt med Mattis rövare som stoppar tåget för att råna rika tyska turister. Eller Tengils soldater. Eller Madicken på skolutflykt.;-)

Silverdalen-Hultsfred till Tobias

av Herbert Paalberg @, Tuesday, August 26, 2008, 18:22 (6014 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Treskenet på spår 1 slutade precis innan växeln på bild 13. Vi hängde av mult 1:an i Yp-tågen på andra sidan övergången när vi kom upp till Vk från Hf och där stod den kvar till em-turen när det behövdes. Spåret var utrustat stationär
värmekabel. Allt detta tog slut den 19 augusti 1984 i samb. med nedläggningen.
Nu ser det helt annorlunda ut, inga T44 (8291/8291) ej heller Z65 i vxl men Y1 finns kvar i annorlunda färger och med nya operatörer, plattformen är utbytt ltkl i Vk ersatt med Fjtkl inget lokalkaffe på stn för oss förare, det var bättre förr ju förr dess bättre.
Palle i Vika stationerad i Vk 1979-1984.;-)