Persongalleri i Kiruna (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, March 21, 2013, 17:41 (4365 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Den här bilden skulle vara intressant i så stor upplösning att ansiktena kan studeras.

Jvm.KBDB00054
Kiruna 1925-06

Persongalleri i Kiruna

av Kent Lillfors, Thursday, March 21, 2013, 22:40 (4365 dagar sedan) @ BD

Är detta verkligen en av de första bilderna på Ds 101 ;-)

Jag blir enbart glad över denna bild.
Det bör då vara provkörning på malmbanan av loket då loket bör levererats i
slutet av maj 1925!
En stor del av glädjen hör till "blondsband", möjligen kan min morfar finnas där
om inte på bild så i en fysisk närhet i närheten :-P
Han tillhörde dem som lämnade Luleå med familj för att köra och utbilda på VSB
då den elektrifierades

X-tra :-D Kenta som är :-D medlem i NJ/Sektion Herrljunga Lokstallar

Ps Sune det blev inte utbyte av vokal denna gång :-P

Persongalleri i Kiruna

av Christer Fredriksson, Thursday, March 21, 2013, 23:02 (4365 dagar sedan) @ BD

Vad är det framför strålkastarna?

Persongalleri i Kiruna

av Kent Lillfors, Thursday, March 21, 2013, 23:15 (4365 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad är det framför strålkastarna?

[b]Varning för idiotisk kommentar[/b]:-P :-P :-P

Loket kan ju gjort "rundgång" i Kiruna ;-)
Skall senare färdas med a-ändan först, "slickpottarna", det som nu sitter på strålkastarna
kan då vara slutsignal på loket innan "rundgång"!!!!!!!
Loket gick då med B-ändan först innan bilden togs och före ev "rundgång"!!!!!!

Detta var ju första D-loket!!!!!!

Njuter bara :-D Kenta

Persongalleri i Kiruna

av Anders Sandgren, Thursday, March 21, 2013, 23:35 (4365 dagar sedan) @ BD

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Den här bilden skulle vara intressant i så stor upplösning att ansiktena kan studeras.

Jvm.KBDB00054
Kiruna 1925-06

Andra fr.v. kan vara Hjalmar Lundbohm och den första har vissa likheter med Marcus "häradshövdingen" Wallenberg, men det kan vara fel.
En fundering om det är gäster till Lundbohms 70-årsdag, men vilka är det i så fall. Och han fyllde år i slutet av april.

En undran, det har sagts att de första D-loken hade multipelmöjlighet vid leverans, men något sådant syns inte här. En skröna? Loket är ju nylevererat. Od hade ju däremot dylikt.

Persongalleri i Kiruna

av Mattias Jansson, Friday, March 22, 2013, 00:03 (4365 dagar sedan) @ BD

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Den här bilden skulle vara intressant i så stor upplösning att ansiktena kan studeras.

Jvm.KBDB00054
Kiruna 1925-06

Mannen utan överrock i bildmitt (rakt framför lokets bakre hytt) skulle väl kunna vara "elektrifieringsgeneralen" byråchef Ivan Öfverholm, det är i a f ganska likt jämfört med den korta filmsekvens som finns på honom och Gd Axel Granholm från Stockholms C vid invigningen av VSb bara ett år senare.

Persongalleri i Kiruna

av Sune Nylén, Friday, March 22, 2013, 00:05 (4365 dagar sedan) @ BD

Bilden finns publicerad i Svenka ellok , sid 115.
Längst t.v. Byråchefen Ivan Öfverholm och Torsten Thelander .Längst t.h. ASEA ingenjören Emil Ericsson, som ansvarade för alla elloksleveranser 1924-64.
5 te fr.h. Verkmästaren Feretti.
Vi har väl tidigare kommit fram till att platsen för multipeldosan var under i ramverket. Fanns där inte ett hål för denna vill jag minnas.
På strålkastarna sitter de röda slutsignalglasen som levererades med alla lok.
Finns på bild av BJ 216 O.
Märk att numren på buffertbalken sitter innanför buffertarna.
Bilden är tagen 13 juni 1925 vid första provturen med ett tåg på 580 ton
:-) Sune

Persongalleri i Kiruna

av Mattias Jansson, Friday, March 22, 2013, 00:24 (4365 dagar sedan) @ Sune Nylén

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Bilden finns publicerad i Svenka ellok , sid 115.
Längst t.v. Byråchefen Ivan Öfverholm och Torsten Thelander .Längst t.h. ASEA ingenjören Emil Ericsson, som ansvarade för alla elloksleveranser 1924-64.
5 te fr.h. Verkmästaren Feretti.
Vi har väl tidigare kommit fram till att platsen för multipeldosan var under i ramverket. Fanns där inte ett hål för denna vill jag minnas.
På strålkastarna sitter de röda slutsignalglasen som levererades med alla lok.
Finns på bild av BJ 216 O.
Märk att numren på buffertbalken sitter innanför buffertarna.
Bilden är tagen 13 juni 1925 vid första provturen med ett tåg på 580 ton
:-) Sune

http://www.svtplay.se/klipp/100435/nar-jarnvagarna-elektrifierades

Ivan Öfverholm ses vid 2:48-2:50 i länkad film, det ser verkligen inte ut som någon av de båda herrarna längst till vänster. Vid 2:42 då Gd Granholm och Öfverholm hälsar på varandra ser man dessutom att Granholm ser ut att vara av samma längd eller rentav något längre än Öfverholm som inte sticker ut i det avseendet. Mannen längst till vänster på bilden är ganska lång. Öfverholm var säkerligen med vid tillfället, men jag tror fortfarande mer på mannen utan överrock mitt i bilden.

Persongalleri i Kiruna

av Nils-Eric Sääf, Friday, March 22, 2013, 09:09 (4364 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hade man inte kommit på att släcka och tända Toppstrålkastaren med en strömbrytare. Det måste väl vara onödigt att klättra upp och plocka bort det röda glaset , Räckte det inte med 2 röda lyktor ?

Persongalleri i Kiruna

av Sune Nylén, Friday, March 22, 2013, 19:15 (4364 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[image]

Bilden finns publicerad i Svenka ellok , sid 115.
Längst t.v. Byråchefen Ivan Öfverholm och Torsten Thelander .Längst t.h. ASEA ingenjören Emil Ericsson, som ansvarade för alla elloksleveranser 1924-64.
5 te fr.h. Verkmästaren Feretti.
Vi har väl tidigare kommit fram till att platsen för multipeldosan var under i ramverket. Fanns där inte ett hål för denna vill jag minnas.
På strålkastarna sitter de röda slutsignalglasen som levererades med alla lok.
Finns på bild av BJ 216 O.
Märk att numren på buffertbalken sitter innanför buffertarna.
Bilden är tagen 13 juni 1925 vid första provturen med ett tåg på 580 ton
:-) Sune


http://www.svtplay.se/klipp/100435/nar-jarnvagarna-elektrifierades

Ivan Öfverholm ses vid 2:48-2:50 i länkad film, det ser verkligen inte ut som någon av de båda herrarna längst till vänster. Vid 2:42 då Gd Granholm och Öfverholm hälsar på varandra ser man dessutom att Granholm ser ut att vara av samma längd eller rentav något längre än Öfverholm som inte sticker ut i det avseendet. Mannen längst till vänster på bilden är ganska lång. Öfverholm var säkerligen med vid tillfället, men jag tror fortfarande mer på mannen utan överrock mitt i bilden.

Ja, det där med gubbs på bild får man nog ta med en nypa salt. Om det inte är antecknat på baksidan från tiden, så kan det ju vara rena gissningarna här också. Öfverholm skulle i så fall varit 51 år vid tillfället och Thelander 30. Han passar ju bättre in på han som står ensam i mitten med händerna i fickorna:-) Sune

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av BD, Friday, March 22, 2013, 23:07 (4364 dagar sedan) @ Sune Nylén

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Bilden finns publicerad i Svenka ellok , sid 115.
Längst t.v. Byråchefen Ivan Öfverholm och Torsten Thelander .Längst t.h. ASEA ingenjören Emil Ericsson, som ansvarade för alla elloksleveranser 1924-64.
5 te fr.h. Verkmästaren Feretti.
Vi har väl tidigare kommit fram till att platsen för multipeldosan var under i ramverket. Fanns där inte ett hål för denna vill jag minnas.
På strålkastarna sitter de röda slutsignalglasen som levererades med alla lok.
Finns på bild av BJ 216 O.
Märk att numren på buffertbalken sitter innanför buffertarna.
Bilden är tagen 13 juni 1925 vid första provturen med ett tåg på 580 ton
:-) Sune


http://www.svtplay.se/klipp/100435/nar-jarnvagarna-elektrifierades

Ivan Öfverholm ses vid 2:48-2:50 i länkad film, det ser verkligen inte ut som någon av de båda herrarna längst till vänster. Vid 2:42 då Gd Granholm och Öfverholm hälsar på varandra ser man dessutom att Granholm ser ut att vara av samma längd eller rentav något längre än Öfverholm som inte sticker ut i det avseendet. Mannen längst till vänster på bilden är ganska lång. Öfverholm var säkerligen med vid tillfället, men jag tror fortfarande mer på mannen utan överrock mitt i bilden.

Ja, det där med gubbs på bild får man nog ta med en nypa salt. Om det inte är antecknat på baksidan från tiden, så kan det ju vara rena gissningarna här också. Öfverholm skulle i så fall varit 51 år vid tillfället och Thelander 30. Han passar ju bättre in på han som står ensam i mitten med händerna i fickorna:-) Sune

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/MB/1.jpg[/img]
[b][size=large]
Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?
Misstänker att femte gubben från vänster är Oe- och D-lokens verklige fader, prof Reichel hos Siemens.[/size][/b]

Persongalleri i Kiruna

av Eldare33, Sunday, March 24, 2013, 01:19 (4363 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om jag inte minns fel, så har jag någonstans läst att uttagen för multipeldrift satt bakom buffertbalken på de tidiga D-loken. Därav "osynligheten".
Någon som vet mer?

Mvh;
Peter Jonsson

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av BD, Sunday, March 24, 2013, 07:33 (4362 dagar sedan) @ BD

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB00054&Imgnr=1[/img]

Bilden finns publicerad i Svenka ellok , sid 115.
Längst t.v. Byråchefen Ivan Öfverholm och Torsten Thelander .Längst t.h. ASEA ingenjören Emil Ericsson, som ansvarade för alla elloksleveranser 1924-64.
5 te fr.h. Verkmästaren Feretti.
Vi har väl tidigare kommit fram till att platsen för multipeldosan var under i ramverket. Fanns där inte ett hål för denna vill jag minnas.
På strålkastarna sitter de röda slutsignalglasen som levererades med alla lok.
Finns på bild av BJ 216 O.
Märk att numren på buffertbalken sitter innanför buffertarna.
Bilden är tagen 13 juni 1925 vid första provturen med ett tåg på 580 ton
:-) Sune


http://www.svtplay.se/klipp/100435/nar-jarnvagarna-elektrifierades

Ivan Öfverholm ses vid 2:48-2:50 i länkad film, det ser verkligen inte ut som någon av de båda herrarna längst till vänster. Vid 2:42 då Gd Granholm och Öfverholm hälsar på varandra ser man dessutom att Granholm ser ut att vara av samma längd eller rentav något längre än Öfverholm som inte sticker ut i det avseendet. Mannen längst till vänster på bilden är ganska lång. Öfverholm var säkerligen med vid tillfället, men jag tror fortfarande mer på mannen utan överrock mitt i bilden.

Ja, det där med gubbs på bild får man nog ta med en nypa salt. Om det inte är antecknat på baksidan från tiden, så kan det ju vara rena gissningarna här också. Öfverholm skulle i så fall varit 51 år vid tillfället och Thelander 30. Han passar ju bättre in på han som står ensam i mitten med händerna i fickorna:-) Sune


[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/MB/1.jpg[/img]
[b][size=large]
Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?
Misstänker att femte gubben från vänster är Oe- och D-lokens verklige fader, prof Reichel hos Siemens.[/size][/b]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/MB/WalterReichel.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/MB/3.jpg[/img]

Genom förmedling från Tyskland kan två personer identifieras. Reichel var 56 år gammal 1923. Min gissning på person var alltså fel. Är Reichel som står t v om Öfverholm på den översta bilden?
Vem var f ö den korte mannen?

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av Öster/NOR, Sunday, March 24, 2013, 10:58 (4362 dagar sedan) @ BD

Skümt- det går inte att svara på inlägget med text inlagd...urspårning?

Men frågorna då..

Lanterninvagnen är väl en av de 3 från VKB övertagna som blev inspektionsvagnar?
Jag vill minnas att bilden varit uppe tidigare men jag hittar det inte vid en sökning.

Sen tycker jag att personen till höger om Werner liknar professorn mer, med tanke på öronens och kindernas utseende, men hade en professor keps på den tiden? ;o)

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av Öster/NOR, Sunday, March 24, 2013, 13:07 (4362 dagar sedan) @ Öster/NOR

Just ja... bilden på B7´an är nog spegelvänd, dörren från plattformen ska sitta till höger om fönstret på de särtryk jag sett å som vår 1170.

Dessutom var det ju 4 vagnar, 1170 kom som nr 4 2 år yngre.

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av Ola Almquist, Sunday, March 24, 2013, 14:29 (4362 dagar sedan) @ Öster/NOR

Skümt- det går inte att svara på inlägget med text inlagd...urspårning?

Men frågorna då..

Lanterninvagnen är väl en av de 3 från VKB övertagna som blev inspektionsvagnar?
Jag vill minnas att bilden varit uppe tidigare men jag hittar det inte vid en sökning.

Sen tycker jag att personen till höger om Werner liknar professorn mer, med tanke på öronens och kindernas utseende, men hade en professor keps på den tiden? ;o)

En tråd finns [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=15222]här[/link].

M.v.h.
Ola

Persongalleri i Kiruna Vilka gubbar förekommer på båda bilderna?

av Öster/NOR, Sunday, March 24, 2013, 15:09 (4362 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ahhh bra, där var den..
Nu ser man att jag ser fel...(bilderna är större där av nån anledning), dörren är till höger som den ska och öppen. Det kanske luras...